Pigga på dig
Trött, hängig och ineffektiv. Känslan av att gå på lågvarv är inte helt obekant så här års. Frågan är varför vi inte gör något åt det. Det är faktiskt lättare än man tror. Jo, du orkar visst! Kom igen nu. Här får du tio vetenskapligt bevisade råd att välja mellan. Börja med en tupplur om det känns jobbigt.
TANKA DAGSLJUS Så här års är det viktigt att ta vara på varje gnutta dagsljus för att stoppa flödet av sömnhormonet melatonin. Utöver kortisol som gör dig vaken och alert får solljuset kroppen att tillverka lyckoämnet seretonin och supervitaminet D. Inte nog med att risken för depression minskar. Det stärker både immunförsvar, hud, hår och skelett. Varför inte ta en lunchpromenad varje dag?
SOV ORDENTLIGT Så självklart att det egentligen är fånigt att skriva. Ändå nallar de flesta på sovtiden. Du behöver minst sju timmars nattsömn. Barn och tonåringar ytterligare ett par timmar. Försök att införa en rutin där du varvar ner kropp och själ innan du går och lägger dig.
HÅLL MATTIDERNA Hjärnan mår bäst när blodsockerhalten ligger på en jämn nivå. Ät därför regelbundet och välj mat med lågt glykemiskt index. Du blir inte hungrig lika fort igen och hjärnan orkar bilda tillräckligt med energi för att du ska känna dig pigg till nästa måltid.
HJÄRNBALANS Mycket proteinrika grönsaker, baljväxter och bröd med hela korn balanserar inte bara blodsockret utan gör att du får rätt balans mellan olika signalämnen i hjärnan, vilket motverkar trötthet. Dessutom innehåller de ofta järn och B-vitaminer som behövs i kroppens energifabrik.
MOTIONERA Regelbunden träning ökar blodcirkulationen, verkar avstressande och sätter fart på lyckohormonet endorfin. Träna utomhus så får du dagsljuset på köpet!
MENTAL DETOX Stressar du för mycket och tvingar kroppen upp i varv kommer den automatiskt att växla ner så fort den får möjlighet att återhämta sig. Då blir du riktigt trött. Rensa almanackan från onödiga måsten och försök med avslappningsövningar. Är det svårt kan du prova yoga.
SKIPPA KAFFET Koffein är överskattat som snabb kick. Byt ut koppen mot ett glas och drick vatten i stället.
SÖTSAKER? NEJ TACK! Choklad, smågodis och annat sött ger liksom kaffet bara en kort energikick som strax efteråt drar ner dig i en djup trötthetssvacka och på lång sikt tröttar ut kroppen i onödan.
NATURMEDEL Även om vi vill tro det så går det inte att kompensera för lite sömn, utebliven motion och annan misskötsel av kroppen med hjälp av naturmedel som rosenrot,
Q10 och andra preparat som påstås pigga upp.
TA EN TUPPLUR En underskattad ”quickfix” som snarast borde införas i den svenska kulturen. Sover du siesta eller tar en så kallad mikropaus då och då bibehåller du en hög energinivå hela dagen.
/Aftonbladet
Många goda råd som jag kan annama men skippa kaffet…..nej nej
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#1 Jag skippar inte det heller…. Hur skulle det gå?!

Jag är ganska duktig på alla de där sakerna… men jag är trött ändå 
Det jag inte klarar är de dagliga promenaderna, just nu är väglaget värre än någonsin och jag ger mig inte på några villkor ut och kliver snett. Får försöka tanka sol och ljus på annat sätt för det det jag saknar tror jag!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
……Jaaaaaaaaaa GunillaF det ska jag göra….om jag kan inte heller skippa kaffet…då kan jag åtminståne försöka minska
drickandet
#4 Det är svårt att minska men det är en utmaning…
Läste någonstans att för mycket kyla och mörker gör oss korkade…De kognitiva processerna blir slöa. Vi blir trögtänkta , okoncentrerade och ofokuserade…
#6 kan ligga mycket i det…
# 7
Ja…det är väl lite så man känner sej nu. Tur att detta botas av vår och sommar…ljus och värme…
#5…JUST…JAAAAA 

Jag måste försöka ta en promenad på lunchen varje dag denna veckan för att ta tillvara på ljuset. Det behövs ju faktiskt inte mer än 5-10 minuter med frisk luft för att piggna till.
Jag tog ett änglakort idag och det stod att jag skulle sluta stressa i vardagens inrutade sysslor och ställa till med fest för att piggna till - det tyckte jag lät som ett alldeles ypperligt förslag =). Kommer ni då eller ha ha ;)
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
# 10
Jag kommer….
Det var väldigt bra tips och jag tror jag sköter mig ganska bra faktiskt.
men det är svårt med motionen nu när man knappt kommer fram ute och skippa kaffe helt och hållet det finns inte på kartan! 

#11 Härligt Sisa ;)
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Kan man vara utan kaffe???

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#13 Det kan du skriva upp!
#14 Nääää''
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
890-NÄ…..
Kaffe är livet.
Tack Gunilla för goda råd…..
Som jag följer så som det faller sig in.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Detta ska jag tänka på..tack för tipsen 
Varsågoda!