Tupplur gör dig smartare
Att ta en tupplur i skolan eller på jobbet, är det att vara lat eller smart?
Ny forskning pekar på att det senare åtminstone verkar stämma. En kort stunds sömn förbättrar nämligen inlärningsförmågan betydligt. Under sömnen töms hjärnans arbetsminne och det blir lättare att fylla på med ny kunskap, visar ny forskning från Berkley University.
Att sömnbrist gör oss mer trögtänkta vet man sedan innan. Att till exempel helt hoppa över nattsömnen försämrar förmågan att lära sig nya saker med närmare 40 procent, eftersom vissa delar av hjärnan stängs av till följd av sömnbrist. Men idag presenterar forskare resultat som visar att även kortare tupplurar påverkar inlärningsförmågan positivt.
I en studie lät man två grupper av testpersoner utföra en omfattande inlärningsuppgift vid lunch, för att stimulera hippocampus, en del av hjärnan som är aktiv i faktainlärning. Båda grupperna presterade likvärdigt i uppgiften. Den ena gruppen fick sedan ta en tupplur på 90 minuter, medan de i den andra gruppen fortsatte vara vakna. Vid klockan 6 på kvällen fick de en ny uppgift att utföra. De som fått ta en tupplur presterade markant bättre än de som hållit sig vakna, och ökade sin förmåga att lära sig nya saker.
Fullt i postlådan Teorin för att förklara detta är att hjärnan fungerar lite som en brevlåda. Ny kunskap är som brev som fyller upp brevlådan. Under tuppluren flyttar hjärnan breven från brevlådan in till huset - eller från hippocampus till prefrontala barken på hjärnspråk. Och efter tuppluren kan man fylla på med nya brev som annars inte hade fått plats.
Intressant i sammanhanget är att detta inte inträffar under djupsömnen, utan under en ytligare fas av sömn som ligger mellan djupsömn och drömsömn. Tidigare har nyttan med denna mellanfas av sömnen, som upptar så mycket som 50 procent av nattsömnen, inte varit helt klarlagd. De nya rönen pekar alltså på att denna sömnfas har en viktig betydelse för just inlärning. "Jag kan inte föreställa mig att Moder Natur låter oss tillbringa halva natten med att gå mellan två olika sömnfaser utan anledning.
Sömn är något sofistikerat som uppfyller specifika behov." säger Matthew Walker, en av forskarna bakom studien, som presenteras på vetenskapskonferensen AAAS i San Diego under söndagen.
/Mittnytt
Jätteintressant! Nu blir det tupplurar i stället för att kämpa emot!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag måste vara supersmart som älskar att sova i tid och otid
/Maria

Intressant!
Blev dock lite förvånad över att man kallar 1,5 timmes sömn för en tupplur 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
På helgerna sover jag alltid middag 1 1/2-2 timmar med katterna under en filt. Det är såååå mysigt
/Maria
Jag har hört…Om man är trött på dagen, ska man sätta sej i en fåtölj, vila och hålla nåt i handen…Man slumrar…och då man tappar det man har i handen, är det dags att vakna…det räcker!
Om min tupplur på dagen blir för lång…blir jag bara ännu mera trött 
#5 Det är väl det som kallas power nap.
Den optimala power napen är runt 20 minuter. På den tiden laddar du batterierna nog för att vinna ungefär två timmar vaken tid.
Tack Gunilla…nu fick vi mera nyttig information…
Tack Gunilla för intressant info 
jag hade en arbetskamrat som tog en "Power nap" varje rast på jobbet. Han "lade sig" tillrätta så gott det gick i stolen och blundade bara och somnade direkt. Efter några minuter vaknade han igen och påstod sig vara mycket piggare.
Jag fattar inte hur man gör när man somnar på kommando sådär, men det kanske går att träna upp. 
#8 Alldeles rätt…det är en vanesak! 

Jag har tränat på att somna nu i ca 8 år och har krympt tiden från 1-1,5 timme till ca 15 min. Men under den kommer jag inte så att sova på rasten är inget för mig 
Pappa gjorde så. Han lutade sig bakåt i fåtöljen med butiksnycklarna i handen..efter ett tag hörde man dem ramla.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag känner att en tupplur vissa dagar stärker mig både fysiskt och psykiskt!

Jag måste va felkonstruerad eller nåt jag blir helt förstörd om jag tar en powernap mitt på dagen. 
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

#13 Min man är likadan, hela resten av hans dag är förstörd. Han vaknar liksom inte mer sen utan går runt och mår tjyvens resten av dagen 

Precis så är jag blir som nyvaken hela dan liksom.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Fniss ja han staplar runt och gäspar och är allmänt förvirrad hela resten av dagen 
Samma här, om jag ligger och tar en tupplur.
Sitter eller halvligger jag i en fåtölj är det inga problem.
Ligga ska man göra på natten! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!