Fyndhörna
Många butiker har valt att ha en fyndhörna, där man kan handla mat med kort, eller utgånget datum till ett lägre pris.
Hur gör ni…Vågar ni handla livsmedel med kort, eller utgånget datum?
Absolut. Jag litar på mina ögon och min näsa och inte minst mitt sunda förnuft
/Maria
Nej, jag vill ha så färskt som möjligt!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
När det gäller vissa produkter så spelar ju datum liten roll medan det spelar stor roll på andra. Mejeriprodukter kan ju t o m vara oätliga på bäst före datumet, medan nötkött är mörare ju närmare bäst före datumet man kommer. Kött går ju också utmärkt att frysa utan förlust av smak på något sätt.
Köper jag kött som ska användas samma dag så köper jag det som är äldst, just p g a att det mörats mer än det som nyss styckades.
Kanske är det så att vi måste börja tänka om lite då vi handlar. Kanske ska vi inte försöka få tag på den färskaste mjölken, med många dagar kvar till bäst före datum…för att minska matsvinnet i våra affärer…Jag tror inte jag är ensam om att göra så…även om många också handlar livsmedel med kortare hållbarhet… 
fyndhörna har jag inte sett (än)
bara att de ibland har nå´n varuvagn med korta datum ..
Det har inte varit något lockande,,mest beroende på ,,Vad det varit för vara,inte datumet.
Jag trodde de (fynd)hörnorna var till för "hemlösa/frälsis" att ha i sina soppkök,men det kanske är efter dagens kundrush ..(?)
tex. mjölk använder jag så lite varje dag,att jag vill ha en så färsk när jag köper ny,så den står sig länge
om andra varor har kort datum stör mig inte så..
vill kunna hinna använda dem innan de blir riktigt dåliga ..
penke
Köttet mörar jag med sprit.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Jag köper absolut mat med kort datum. Jag tittar på produkten, om den ser fräsch ut. Jag stoppar alltid in det i frysen.
Det handlar om kött & korv & mejerivaror & pålägg…..
Vi tar alltid fram mat ur frysen varje dag. Är det en "rött pris"- produkt, så tinas den i kylskåpet & tillagas till kvällsmat.
Ett bra sätt för min plånbok….eller äta "dyra" produkter till ett bra pris.

Jag köper allt som är gammalt 
Min mamma är utbildad "hushållstant" och är uppvuxen i en butik som hennes pappa hade. Hon är chockerad över den färskhetshysteri som råder och ojar sig ofta över den okunskap som finns. Ju färskare ju sämre smak och kvalitét oftast! Särskilt på charkvaror.
Mat håller sig ju ofta i veckor efter bäst före datum, mjölk håller sig oftast minst en vecka längre…och andra mejerivaror likaså. Jag har nog ätit youghurt osm varit upp till en månad för gammal och den är hur god som helst, den är ju redan syrad, för att ta några exempel.
Tittar man på programmet Solens mat kan man oxå se att de matvaror som håller högst kvalitét ofta är lagrade i år. Ikväll tittade man på ostar lagrade i tio år…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Köper också mat med kort datum. Tittar så det ser fräscht ut, och tillagar det ganska snart efter inköp. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Våra matbutiker slänger massor av mat…Mat som odlats, eller fötts upp. Det är ju dåligt om djuren ska behöva dö…till ingen nytta alls.
Ska jag ändå äta maten samma dag, väljer jag kort datum. Ska jag äta den senare, väljer jag en färskare produkt.
Vi spar både pengar och miljö, genom att också handla livsmedel med kort datum!
Jag köper aldrig livsmedel med utgånget datum, men jag köper ibland livsmedel med kort hållbarhetsdatum.
Ett bra sätt att minska problemet med att mat slängs är att göra som de butiker som sänker priset på mat med kort hållbarhetsdatum, precis som du beskriver Sisa.
Med ljus och kärlek... Tina

Butiker får ej sälja varor med utgånget datum.
Undrar om de får sälja med utgångs datum samma dag
…
…har en känsla av de inte får det.
Jag tror att butikerna får sälja saker som har gått ut med nedsatt pris på. Jag har köpt varor med kort datum och lägger det oftast i frysen då. Sedan när det tas upp så ska de användas så fort som det går.
När jag jobbade på en charkfabrik så vet jag att ibland så datummärkte man vissa varor vissa dagar senare….så egentligen var det inte förpackade/tillverkade just på de datummet det stor på dem…Ja så lite lurigt kan det vara ibland med sådant där.
Sedan det som är viktigt är att man tillagar maten ordentligt!! Temperaturerna följs osv. Då tror jag inte det kan hända så mycket.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!