Godheten först.
Jag tror att jag vill sätta godhet högst av alla mänskliga egenskaper. Jag vill sätta den högre än mod och tapperhet eller generositet eller vad som helst.
Roald Dahl
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag kan hålla med och jag räknar med ärlighet tillsammans med godheten.

Godhet, ärlighet & omtanke……en bra grund i livet 
Ja börjar det där då kan man vara trygg!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Man är ju aldrig ensam…i Goda Tankars sällskap!
Jag har lite problem med att säga godhet eftersom det är ett så brett begrepp.
Jag hävdar att självförtroende är det som tilltalar mig mest. Det är attraktivt och leder till många andra positiva effekter. Har man det har man en bra grund att lyckas i livet.

Godhet är verkligen en vacker egenskap när den används. Jag tror att alla besitter den egenskapen men det betyder inte att alla använder den.
Självkänsla är inte så tilltalande i min värld, (Självförtroende är individens tilltro till sin förmåga att prestera. Det kan röra sig om arbete, skola eller sociala sammanhang. Självförtroendet kan variera från dag till dag och det kan höjas genom bekräftelse utifrån, eller tillfälligt höjas under exempel alkoholpåverkan. Självförtroendet kan snabbt tränas upp. Många blandar ihop begreppet med självkänsla. Från wikipedia). Möjligen självkänsla då. Men prestationer är ju bara luft… en människas godhet handlar inte om prestationer utan om en individs sätt att möta andra som jag ser det.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#6 Kan bara hålla med.
Jag tycker att självförtroende står ganska långt ifrån godhet oavsett hur man tolkar begreppen.
/Maria
#6 Jag läste den boken som Wikipedia har citerat fär några månader sedan.
Utan att bli för långrandig så vill jag bara säga att jag inte förväxlar självkänsla med självförtroende och min röst ligger fortfarande på självförtroende. Självförtroende varierar bara från dag till dag hos människor med dålig självkänsla, inte hos dem med bra självkänsla.
Ja begreppen kan tolkas olika men som jag uppfattat så är självkänslan grunden för att kunna ha en verkligt gott självförtroende dvs att det inte är ett sätt att verka säker så att andra inte ska se att det egentligen är ett skydd från att visa den dåliga sidan…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Kan bara instämma i allt klokt som redan sagts…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."