Anna-dagen i dag.
Vi har kommit fram till Annadagen.
Anna, Jungfru Marie moder dyrkades under medeltiden (1300-1400-talet) i Finland den 15 december men har senare flyttats till 9 december i slutet av 1600-talet. S:ta Anna var äktenskapets och fruktbarhetens helgon.
Man kunde även förutspå väder utifrån Annadagen. ”Braskade Anna skulle det bliva kallt om julen, slaskade det, blev väderleken mild” sades det i Sibbotrakten.
Traditionellt skulle julölet bryggas på Annadagen i det gamla bondesamhället och en del av vörten användes sedan till julbrödet- vörtbrödet. Dagen kallades ”Anna med sin kanna” och i Borgå sade man att ”Anna med sin tomma kanna, dansar fjorton dagar före jul.”
På Annadagen skulle man också börja stöpa julljusen. På många håll ansågs Annadagen vara den dag då lutfisken skulle blötläggas.
Jag och min äldsta dotter heter Anna. Hon har det som tilltalsnamn.
Min mamma hette ochså Anna, ett släktnamn på min sida.
Medans min mamma levde fikade vi alltid och åt tårta.
Tycker vi firar namnsdagar för lite.
Ikväll ska min dotter och jag på stickcafe.
Får väll bjuda på nåt gott!
Grattis på namnsdagen.
Det är trevligt med släktnamn. På min sida har vi Elisabeth som går i arv och har gjort det i flera generationer.
Mjaaa, en tanke?
Jobbar ju med ljus så jag har ju anna dag året om!
Haha…

Grattis alla Anna!
Anna slaskar, julen braskar är man ju uppvuxen med… och här slaskar det definitivt idag 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Vad betyder "braskar"? 
aha tack då vet jag 
Trodde det var Anders-dagen. Anders braskar, julen slaskar.
Det kanske finns nåt talesätt med Anna också?

Hm, nu när du säger det så känns det bekant på tungan minsann… 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Anders är det i min omgivning…..men det finns ju så många lokala seder…kul att få "bli ve" andra seder & traditioner.
Anna-dagen: -"Tö idag ger tö hela vintern" Så stod det i min väderalmanacka. +3 här idag, alltså ingen kall vinter!
Men jag (Anders) slaskade så då ska det braska till jul! Vilken spådom ska man lita på?
Jag litar nog på min dag ändå, det har faktiskt stämt rätt ofta.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ska bli spännande och se!