Glad i värmepumpen.
Den värmer upp hela mitt hus stående på 20 grader. Har inte behövt elda en enda gång ännu, men sedan blir det kaminen som får ta över när/om det blir kallare.
Vilken sorts värme har du?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Vi har fjärrvärme…
/Maria
Bumbleboo.Det är la värme som är lååångt bort.Hade det när vi bodde i stan o det fungerade aldrig.
Nu har vi Vedpanna o det är bara så bra.
Man blir varm o go när man fixar veden sen så är det så varmt o skönt här inne.Aldrik så där rått….
Värmepump.Blir inte det Dyrt???
Väninan har Jordvärme o hon har den på 16g o ändå blir det snordyrt.El en.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Värme som är långt bort
Jo det ligger väl något i det men här har det fakriskt fungerat bra i de fyra åren jag bott här.
De hus som har haft bekymmer visade det sig kom från deras egna element med dålig luftning och skräp bl.a.
/Maria
Värmepumpen är det billigaste alternativet av dem alla om man inte har vedspis/kamin,helst med egen ved då, med köpt ved 7-9.000 om året med ett litet hus som mitt då, annars 12.000
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
bumbleboo..Vad bra att det fungerar..Fjärvärme-fjäranhär i från
Vi köper inte så mycket ved.Har själva..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Vattenburna element + braskamin (Oskars) i öppna spisen.
Elen (hushållsel inräknad) kostar ca 25000:-/år och veden ca 2000:-
Vi har bervärme sedan jan 2005 har alltid jämn o skön värme och varmt vatten som det kunde vara si o så med tidigare.
Vi har väldigt låga elkostnader eftersom vi borrade djupare och tog en större panna än våra grannar så vi har aldrig behövt använda nått extra elpåslag. Visst kostade det en hel del men min man har fört statistik på det hela och vi har för länge sedan tjänat in vad det kostade med att borra för bergvärmen.
Är jättenöjd med detta från början eldade vi med olja och sen i många år hade vi en elkasett vid pannan. Inga besvär med sotning heller som min son har för han har pellets som ska beställas hem och bäras in. Där han bor går det inte att borra för det är bara sand på hans tomt.
Vi har också Bergvärme! Fungerar jättebra, det bara rullar på och man behöver inte bry sej. Elen går på om det blir för kallt ute, men har inte gjort det sen vi installerade 2002. Inga dyra el-räkningar.
Vilken skillnad mot förr, då vi hade olja och ved…
Håller med dig Sisa det är så bekvämt och billigt också. 
#7 Måste fråga, menar du att ni på ca 4 år tjänat in vad en bergvärmeinstallation kostade? Normalt är 10-15 år.
Och anläggningen drivs med el. Normalt är att det kostar 1 kWh el för att få ut 3 kWh, så det blir åtskilliga tusen i elkostnad för att driva anläggningen per år.
Förstår inte varför din bror inte kan få borrat? När man borrar i jord/sand sätts alltid foderrör tills man når berget, dessa meter blir lite dyrare men det brukar inte röra sig om så många meter.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Vi får vår insatskassett installerad imorgon i öppna spisen och under måndag-tisdag ska vi få vår nya pelletspanna på plats. Detta ser jag verkligen fram emot.
Just nu är det oljepannan som går och det känns inte så bra med tanke på miljön. Så ikväll ska vi grilla korv för sista gången i öppna spisen 
Med ljus och kärlek... Tina
Bergvärme-pump
Jag är helnöjd,enkelt o bekvämt,ingen oljestank o kladd
det var bland det första jag gjorde/beställde när jag flyttade in,
både för miljön och ekonomin
på Fem år lär man ha "tjänat" in instalationen,
den mkt gamla oljepannan drog en o halv kubik under sommar o hösten(då var pumpen redo) en skattning av montör o mina egna beräkningar så borde oljan under vintern "minst" lika mycket inder den kalla vintern ,dvs minst tre kubik a´10 000:-
troligen mer !!!
el-"patron"går på några enstaka dagar/nätter då det är riktigt kallt
värme Och lyse går nu på 8 - 9000 Kw om året :- )
penke
jag borrade oxå (10m) djupare,men valde ingen extrastor pump
dessutom har jag en öppen spis plus en vedspis( i källaren)
men,jag har inte sotat/provtryckt skorstenen..skabara,skabara
Vi har värmepump, en luft/vattenpump och det är suveränt och energisparande i allra högsta grad!
Vi har en liten luftvärmepump som vi köpte för 10 000 för några år sedan. Den värmer nu hela nedervåningen till en betydligt billigare penning än det gamla eluppvärmda vattenburna systemet. På övervåningen har vi oljefyllda element - ett i vart och ett av de tre sovrummen. Inget mer. Det funkar jättebra och ingen fryser som det verkar.
Till nästa vinter planerar vi att installera nån grej för vedeldning - det är skandal att vi inte redan har det med två fina skorstenar i huset. Det finns också en kakelugn i ett av rummen på övervåningen, men den är det eldningsförbud i och en dyrbara historia att få ordning på. Tyvärr - för den hade värmt upp bra den också.

jag har luftvärmepump vedspis o kamin , pumpen räcker till om det inte är för kallt ,har renoverat husen genom åren sen är det ju mildare vintrar , helst ville jag ha vattenburet iallafall i nedre våningen blir jämnare värme ,vi kanske får det varmt så det räcker tänker på klimatet
Vi har direktverkande elradiatorer, dyrt, men det är oerhört mycket dyrare att ställa om till något annat system.
För ett tiotal år sedan bytte vi alla radiatorer mot nya oljefyllda och då halverades elförbrukningen direkt.
Nästa år ska vi installera en luftvärmepump och trots att vi inte har ett optimalt planerat hus för en sådan, hoppas vi kunna minska förbrukningen med ytterligare 25-30%.
Jag har lärt mig genom att läsa om värmepumpar och prata med andra som haft såna en tid, att så länge man inte använder värmepumpen till att kyla med på sommaren, utan bara till att värma huset med när det är kallt, så kan man spara el i den nivån.