Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 962 ggr
Cristine
0

Imunförsvaret.

Nu i dessa förkylningstider.

Hur bygger man upp det?

Zink är Imunförsvarshöjande likaså B 12 och medicin för turistmagar( finns på hälsokost) Rikligt med vitlök, lök och chili.

Antioxidanter tillverkas i kroppen men finns även i vår kost. En grupp antioxidanter, så kallade flavonoider, finns i grönsaker, frukt och bär samt i drycker som te och vin. Blåbär, vindruvor och svarta vinbär är bra flavonoidkällor.

Många vitaminer agerar som antioxidanter, framför allt bör du få i dig vitaminerna A, C och E. Vitamin A finns i rikliga mängder i morötter, spenat, persilja, tomater och broccoli. C-vitamin har länge ansetts kunna mildra förkylningar och finns i citrusfrukter, men även i broccoli, kiwi, svarta vinbär och jordgubbar. Vitamin E finns i nötter, bönor, fullkornsbröd, vegetabilisk olja, spenat och sparris.

Antioxidanterna hittar man även i vissa fettsyror från fet fisk som makrill och lax. Kroppen blir bättre på att bilda antioxidanter om du äter mat som är rik på protein och mineraler som selen, koppar och zink. Dessa finns framförallt i fisk, skaldjur, kött, ägg, nötter, spannmål med fullkorn samt baljväxter.

Viktigast att komma ihåg är att kosten ska vara variationsrik för att garantera att man får i sig olika antioxidanter som alla verkar på olika sätt i kroppen.

Andra tips för ett starkt immunförsvar

För mycket mättat fett bidrar också till att försvaga immunförsvaret och därför kan det vara bra att ersätta en del av smör och margarin med oliv olja samt äta mer fisk som lax och sill som innehåller mycket omättat fett.

Stress och brist på sömn leder till att immunförsvaret inte kan hålla sig på topp. Utan tillräckligt med vila försvagas alla kroppsfunktioner, bland annat immunförsvaret.

Rökning är en annan bov som bidrar till att kroppens försvar blir sämre. Vid rökning förstörs flimmerhåren som täcker luftvägarna och dessutom ökar nivåerna av fria radikaler.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hoppfull
0

Ett bra kosttillskott kan göra susen ett par gånger om året. Men att äta mycket grönsaker och bär är kanon!

Sedan börjar väl rönen kring mättat fett, som i just smör och grädde, ändras. Man lutar väl allt mer åt att mättat fett är alldeles ypperligt för kroppen! Däremot margarin som är så förstört bör vi undvika så mycket vi bara kan…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[MargaretaA]
0

Man ska motionera tillräckligt. En timme varje dag i friska luften är kanon för immunförsvaret.

Sen tror jag mycket på att man ska sjunga, dansa, skratta och älska så mycket som möjligt. Då mår man bättre, lever längre och har trevligt under tiden.

Cristine
0

Skrattande Det också.

evrekaw
0

Tja, allt detta kan nog vara bra - men jag tänker vaccinera mig mot svininfluensan i alla fall…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Cristine
0

Jag tror man förstör imunförsvaret med all s..t de har i en. Den enda i min familj som fått sprutor är jag Och det har varit mot rosfeber. Mina barn är aldrig sjuka.