Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 443 ggr
penke
0

försvunna städer

..för någon vecka sedan läste jag om hur google maps
eller vad det heter,där de lagt till en fiktiv stad på ..sina kartor,en som bara fanns på deras kartbilder..

den är väl som försvunnen i verkligheten

fniss kan man säga..

Uppsala är ju ett stad många i Sverige tror sig existera,så oxå jag,elle snarare trodde…
jag är inte född där,men de flesta av mina barnaår (trodde?) jag mig ha upplevt där,
hur många gånger man varit utåt vattholmavägen,åt björklinge för att bada eller hälsa på..
och på vägen tillbaka haft siluetten med slottet o dubbelspirorna som ett välkomnade märke mot horisonten.

i veckan som gick hade jag tagit en västligare väg norrut,skulle på den sydliga turen köra över /via Uppsala och "huvudstaden".
lite glatt överaskad över att kunna köra lagligt i 120km/h efter Gävle,såg jag fram emot ett nostalgiskt återseende,
siluetten.

en aning förbryllad hände det väldigt lite,kände inte alls igen mig,inga torn,men väl en skylt med G:a uppsla (sväng av)
Hm.
men,vart var Uppsala ???
med farthållaren i,rann kilometrarna på och helt plödsligt var jag söder om sta´ n ??

¿ hur kan detta gått till ?
när jag var liten gick ju E4`an rakt igenom sta´n …

antingen avslöjar jag en gömda städer-konspiration eller att åren går/att det var länge sedan jag körde bil där..
jag hade ju funderat på att svänga av o kika en kortis i gamla kvarter..

*skratt'

penke
/smygålding

¿ har du någon lömsk ombyggnad/vägändring att berätta om
som de gjort i "hemlighet" för 10-15 år sedan ?

Cristine
0

Jadu penke då var det nog några år sedn du var där.

Då kan du tänka dej min chock när jag kom till Sundsvall efter 30 år och åkte E4an förbi Birsta. För mej var det tvärtom..där det legat tre bondgårdar hade det växt fram ett jättestort område med butiker., och min by med alla trähus hade försvunnit alldeles med sina vackra fträdgårdar fulla av syrener och i stället låg där ett fult betongcentrum.Gråter

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Pirkkolino]
0

Hallåå Penke, Uppsala är kvar. Jag var där förra veckan. Skrattande 

(Snigelpiga)

chik
0

Penke!!Är det en Ilisuion??

Stakare du kanske inte fins heller.

Men det fins en liten by i norrland enkligt kineserna där det bara bor Damer som är skogshuggare,O dom fins inte heller.

Stackas dig jag lider med dig.Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

penke
0

#Cristine

Birsta åkte jag ju förbi oxå..(i veckan)
hela dalen var bara shopingtempel,
ngt liknande upplevde jag i Jönköping
hur A6 regementet  gled över från en..nja,inte idyll med grönområden i utkanten av sta´n,till ett enormt köpcenter,
det gick långsamt o succsesivt.då åkte jag förbi nästan varje dag
nu är det n¨´ ngång i kvartalet..och jag tycker de bygger ut varjegång !
"här" går fortfarande E4´an igenom städerna(huskvarna/jönköping)

"utveckling" är att röra på sig,ibland går det framåt..oxå :- )

penke

penke
0

#Pirkkolino
hmmm..vet inte om jag vågar lita på dig,du kan vara med i konspirationen *skratt*

penke

penke
0

#chik

*nyper mig i armen* AJ! jag finns tydligen …

Skämsjagberättarinteallsvadjaggjordenorröver Tungan ute

*hihi*

penke

[Pirkkolino]
0

#5 Såklart, konspirations risken finns alltid. Skrattande

Hoppfull
0

penke; jag och min familj gjorde den upptäckten om Uppsala för något år sedan när vi körde upp till mina föräldrar. Vi brukar tanka i Uppsala men den här gången höll vi på att köra bensintorrt pga att Uppsala inte fanns där det brukade finnas… Flört

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[MargaretaA]
0

hehe

penke jag tror inte att det är mer än ett eller två år sedan man byggde klart den nya vägsträckan förbi Uppsala. Min dotter bor efter Vattholmavägen så vi har åkt där några ggr de senaste fem åren. Vi som inte har några känslomässiga band tyckte att det bara vara skönt att slippa åka genom stan - man sparade tid på det. Flört

Fast visst är det lite tråkigt att man knappast ser något av städerna man åker förbi längre, för så här är det ju överallt numera.

[Pirkkolino]
0

#6 Näää, man behöver inte berätta allt, men somliga "vet" ofta saker ändå. Tyst

penke
0

#Hoppfull

*fniss* vågar jag utbrista nu..
fick några knuffa på till Knivsta ? :- ) …(! Älvkarleby !)
(det är en annan historia)

Jag var faktiskt oxå i samma ..tankar *uggebugge*
men,klarade mig till ..Upplands-Väsby(?) *puh*

penke

[peter54]
0

Vi som måste till Uppsala titt som tätt är mycket glada för den nya E4-dragningen öster om stan. Att ha E4 rakt igenom en av Sveriges största städer var ingen höjdarlösning.

penke
0

#Maggan

Åh,är det så pass nytt..:- )
jo,jag kan hålla med,det är bekvämt att bara snabbt passera ställen man inte ska till..
jag har inte lärt mig än,att släppa gasen o svänga av,där jag vill se mer
oki,jag gör det ibland,denna gång var jag inte förberedd..

Det är skönt att kunna ha/ta sig tid,åka de små,långsamma vägarna inte köra fortare än att man hinner ropa *MUUU* till korna på ängen *skratt*
de,kor kan vara ganska häftiga,när de idislar, kan många lojt kolla in alla som passerar,då är de koola..COOLA *ler*

penke

penke
0

#10-pigan

*opps*
*rodnar*
*stolt*

*hihi*

penke

penke
0

#peter

..tror jag det!
rykten om "gröna vågen-trafik" till trots..
massor av rödljus gör ingen förare glad

antagligen andas uppsalaborna lättare numera :- )
(nu kanske myggen vågar sig dit/hit ?)Förvånad

penke