Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 690 ggr
[Sisa]
0

Naturligt...

Vi är så vana vid det onaturliga

att det naturliga

blivit onaturligt…

[Sisa]
0

Ibland kan vi känna att vi står i förbindelse med naturen, då vi vistas där. Vi mår så mycket bättre och känner oss starka!

I naturen finns inget buller, ingen stad, inga telefoner, inget jäkt, inget våld och inga egon. Om vi saktar ner och är tysta bara en liten stund i skogen, eller bland bergen vet vi att naturens kraft är just där, hos oss och inom oss.

Sisa

[GunillaF]
0

Jag är så glad att jag bor som jag gör…och är den jag är…

Här finns inget jäkt!

[peter54]
0

Jag tror och tycker att vi alltför ofta missar poängen med vad som omfattas av begreppet "naturligt".

Vi är människor, en art av däggdjur och därmed en del av naturen. Det innebär att vad vi gör, oavsett vad det är, per automatik är naturligt.

Det innebär också att staden, med allt vad den innebär, också är natur för precis som termiter och myror skapar sin egen prägel i sin hemmiljö, gör vi det också.

Det vi oftast avser med begreppet "naturlig" är den av arten människa opåverkade naturen, men den existerar inte längre i egentlig mening.

[Sisa]
0

Men naturens tystnad, finns bara i naturen. Denna kraft och energi som naturen ger, går aldrig att hitta i storstaden. Därför tycker jag att det liv vi lever i stan inte är naturligt, även om det blivit naturligt för oss.

Gå en skogspromenad.Om vi bara är tysta och tillräckligt öppna, finns där en kraft som är tidlös och hela tiden närvarande. Den känslan kan vi aldrig uppleva någon annanstans.

Den energi vi finner i naturen, varken dansar eller sjunger. Den bara finns där…

Sisa

Soffe
0

Hehe.. Den är något att bita i :-)

chik
0

Naturen är något som man kan hämta kraft i.Och jag är där mycket.o tystnaden lukten det är något som ger mig kraft…

Lena.P är jag i verkliga livet.

solblomman47
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag bor på landet nära skog, berg o hav finns det mycket att hämta där behöver bara gå några hundra meter från vårt hus så är jag ute på landsbygden med åkrar o hästar (kor o får är tyvärr borta nu ) det finns svamp o bär aldelens inpå knutarna så jag är glad att jag bor där jag bor. Har svårt att tänka mig att flytta till en lägenhet i ett hyreshus i centrum eller staden.

Jag gillar inte städer känner ingen längtan att fara på semester till en stor stad. Nä det ska vara naturen där det går att hämta igen sina krafter o bara njuta av tystnad och dofter och allt som hör till=).Flört

Branneli
0

Jag brukar säga att "bondförnuftet" minskar i samhället, men det är klart, bönderna blir ju färre……

Tur att det finns mycket vatten & skog i vår lilla stad Glad

[peter54]
0

Fast det är ändå så att den så kallade fria natur vi trivs i är tillrättalagd till stora delar och det är lite det jag menar. Alltså även om man inte gillar städer, behöver man inte gå till såna extremer för att naturen ska vara anpassad till oss. hela bondelandskapet är tillrättalagt och det mesta av våra skogar också genom selektivt skogsbruk, gallring osv.

Jag säger inte emot det faktum att man blir lugn och känner frid i skogen, jag har ju själv valt att bo där, men särskilt opåverkad är inte den naturen heller.

Maria
0

Jag älskar havet och naturen med alla växter och djur men skulle jag vistas där hela tiden så skulle jag bli knäpp…tror jagFlört.

Det finns ingenting som gör mig så lycklig som att promenera på gatorna i GöteborgGlad

/Maria

AnnL
0

Kan bara hålla med sig Sisa. Det finns inget så underbart som att vara i naturen. Det finns ingenstans jag får så mycket energi som i skogen samtidigt som det ger en väldig ro. Skrattande

Jag o sambon är ute 4-5 dagar varje sommar o bor i skogen under bara en presening. Lagar mat med spritkök. Inga tidningar. telefoner eller radio o Tv. Bara vi och naturen. Det är en otrolig känsla.

Är ofta ute i skogen med vovven. Vi går, vi sätter oss på en stubbe någonstans ett tag, leker lite sen går vi igen. När jag kommer hem har jag varit borta i över 2 timmar och det känns som jag bara varit i skogen en kort stund.

Om jag känner mig trött o grinig ger jag mig också ut i naturen. Efter ett tag är allt som bortblåst. Flört

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[Sisa]
0

Så förutom att vara tyst, vila, slappna av och ställa in oss på samma våglängd som naturen, kan vi krama ett träd eller öva på att se olika växters och människors auror.

Glöm sedan alltsammans och njut av skogspromenaden!

Sisa.

aggeelin
0

Jag behöver både landet och staden… älskar naturen och den finns även i staden… men tycker också mycket om myllret av människor i staden och det är naturligt med människor…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0

Jag är nog funtad som en stenåldersmänniska. Jag gillar absolut inte stadens myller av folk, det får mig att bli irriterad. Däremot kan jag fördra det mindre samhällets begränsade folksamlingar, 5-10 personer.

Vetenskapen menar att människan är utvecklad för ett liv i små grupper och att vår hjärna kan hålla kontroll på max 11-12 personer på en gång. Det är bland annat därför ett fotbollslag har så många spelare.

Maria
0

#14 Då måste jag ha nåt fel i min hjärnaFlört

/Maria

[Jeremina]
0

#7 Visst är det härligt att bo nära eller direkt i naturen? Många fina höstfärger på bilden! Flört

solblomman47
0

#16 Jeremina en liten hemlis fotot är sen hösten 2008 Flört

Ja det är skönt att jag bor både centralt men ändå nära naturen skogen havet allt jag älskar tom mina barnbarn bor ca 15 min gångavstånd från mig ute på landet.

AnnL
0

För övrigt när det gäller natur så ligger jag och sambon utomhus varje natt året om. Alltid utvilad på morgonen även om vi lagt oss sent.  Flört

Maria
0

#18 Kan du utveckla det lite merObestämd

/Maria

AnnL
0

# 19 Vi har en plats ca. 25m från huset där vi lagt trätraller först, sedan en tjock madrass som vi klätt med presenning. Sen har vi presenning som väggar o tak. Taket kan vi rulla på om det regnar eller blåser, då öppnar vi sidorna istället. När vi sen går ut o lägger oss tar vi madrassen till sängen + sängkläder o ligger som vi gör inomhus. En eller två extra filtar beroende på temperatur. Flört

Maria
0

Aha, men har ni någon specialsovsäck till vinter då?

Vid midsommar sov vi i vindskydd 3 nätter och det var ca 6-8 grader ute och vi hade så dåliga sovsäckar och trots mössa, kläder och strumpor frös jag så jag skakade.

/Maria

AnnL
0

Nä vi har inga sovsäckar. Vi ligger i endast T-shirt året om, sen har vi tjockare täcke på vintern + som jag skrev innan en eller två extrafiltar.  Vår o sommar har vi tunnare täcke. Skrattande

Maria
0

#22 Ni var ena hårdingarFlört

/Maria

aggeelin
0

#20 hur ofta händer detta?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

AnnL
0

Varje natt året om. Tungan ute