Kan karlar...
baka, laga mat och städa?
Min är jättedålig på
husligt arbete…
Undrar hur Era är!
Sisa
Laga mat kan han men gör inte så ofta. Städar om han blir beordrad, bakar inte, … plockar gärna ur disken och det är bra 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Kan kan de såklart, det är ju inga kunskaper man föds med vare sig som man eller kvinna. Men kan vi lära oss kan väl de?
Min man både städar, lagar mat och är superduktig på att baka, mycket bättre än vad jag är. Jag är den som lagar mest mat men det är för att jag är hemma om dagarna. Jag städar vissa delar (det mesta) och han annat som jag inte fixar för min kropp. Baka gör vi bara vid särskilda tillfällen och då turas vi om, fast han lyckas alltid bättre. Han handhar oxå disken eftersom jag lagar maten.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Han kan laga mat om det behövs tyngsta städningen gör han alltid vare sig om han vill eller inte eftersom min kropp inte orkar med det.
Tvätta får han göra men då sorterar jag tvätten först samt lapp med gradantal på eftersom det har blivit andra färger och mycket mindre kläder när de kommit ut ur tvättmaskinen.
Jag har en matglad make som älskar att laga mat och är duktig på att baka bullar. Men tvätten får han inte röra fler gånger…. vi hade väligt mycket rosa grejer i garderoben sist han gav sig på det.
Städar, nja.. hellre än bra.
Zabelle
Det jag har hunnit se verkar bra på den husliga fronten. Mycket bra.
Som förälder tycker jag att det är lika viktigt att lära pojkar som flickor, de husliga göromålen.
Jag kan 
Min man är den som bakar och städar. Jag lagar maten men visst kan han. Det har bara blivit det mest rationella att dela upp det så.
Han är mycket mer "huslig" än vad jag är
/Maria
Min karl kan absolut inte baka.
han kan laga tre maträtter - förutom dom som gäller; stek först en stund på den ena sidan och sen på den andra. Vilket är ungefär lika för korv, biff och blodpudding.
Han kan städa - på sitt sätt. Men den sortens anfall klarar jag mig utan. Han måste nämligen bli på dåligt humör för att kunna städa och det är så trist att lyssna på 
Min särbo är suverän!
Enda som failar är städningen, det kan va väldigt stökigt ibland.
Men det kan jag ochså ha periodvis.
Har jag en skapar period så hinns inte städning med.
Ostädat betyder bara att man lagt tiden på nåt roligare.
Min man kan absolut och han har mycket funderingar kring mat och så, men att utföra något utav det är inte så lätt
Man brukar säga att det är tanken som räknas…
Med ljus och kärlek... Tina

Det enda min sambo inte gör…..putsar fönster & byter gardiner
…..& hur ofta äe det nödvändigt jämförelse med… städa/handla/tvätta/läxläsning mm mm
Toppen med tanke på min kropp som säger stopp…..titt som oftast.
Men han tycker att det är bättre att jag lägger min ork på att umgås & hitta på roliga saker med familjen…än att slita med dammsugaren och bära matvaror osv….
Underbar är han 
Min man kan baka..har varit konditor för längesen,,,,han kan laga mat men inte så mycket,,,städa är han skapligt bra på. Så duktig att putsa fönster!
Han kan även sy en del….
..jag har ju ingen ..karl …
så jag får baka,laga mat och städa själv..
för det är ju så svårt att få fatt ett rekorderligt fruntimmer som kan klara av det… *skratt*
Idag(igår..INTE förrgår) är det väl snarare tvärt om,att det är männen som är "bättre" på det du räknar upp…för många .."tjejer" vägrar "typiska kvinno(fällor)" och är helt hjälplösa i kök o hem.
Innan de hittar en man som står ut med dem,är de hänvisade till lokala pizzabutiken,samma som ungkarlar för inte alltför länge sedan …
penke
Jag har ju inte heller nån karl men kan städa och laga mat själv. Baka kan jag väl, men det blir inget vidare gott så jag undviker det gärna 
Amor Vincit Omnia
Host…..
Många tjejer vägrar kanske precis som du skriver Penke, men absolut inte alla. Och de som kommit upp i åren och/eller varit utan karl att stötta sin hungriga mage på, har fått lov att lära sig.
#13 Tänker på min son som är väldigt "sjävgående" vad det gäller matlagning och hushåll så det ligger en del i det du säger…
Jag var extra noga med att han skulle klara av allt i "hemmet" efterom jag själv fick en chock när jag flyttade hemifrån ihop med min blivande man.
Jag undrar många gånger hur min man stod ut med mig i början
/Maria

Precis så har jag tänkt med mina pojkar, lära ut lite av varje. De är 14 & 17 nu….lagar mat…tvättar…. städar….bakar…tom saftar & syltar !! Symaskinen hanterar de mm mm
#17 Jag tror att det är en stor gåva man kan ge till sina barn. Inte bara pojkar men framförallt pojkar…
/Maria
Jag har lärt mina söner att fixa det mesta i ett hem för jag tänkte att det är ingen självklarhet att de får tag i en tjej som kan allt!!
Det har gått bra för dem. Så klart har jag lärt dottern också.

Jag vet inte hur man gör det… för de vägrar mina två, det blir sådana uppslitande bråk så jag har slutat tjata och försöka…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
*hihi*
jag skrev väl lite ..retligt :- )
det är som ni skriver väldigt viktigt att ungarna får med sig hemifrån,att kunna lite grundläggande hushållsgöromål,att inte ta det som ngt förtyck eller ont tvång,(det är väl inte alltid kul) men det ÄR värre/tristare att inte kunna alls,att fått öva o misslyckas några gången hemma,med tex. bak
för många år sedan var det ..nå´n grabbkompis jag minns,från vevan när vi flyttade hemifrån,det var lite ..pinsamt att fika hos han,kaffebryggaren klarade han,men inte att diska ordentligt.. 
Jag tycker det skulle vara så hemskt att vara så hjälplös,inte kunna..
sedan kan några skräna coolt,vadå..hämt pizza o thaihaket på hörnet är jättebra..
Dela med er av era matlagnings o hem..kunskaper till era ungar(barnbarn) o andra,som verkar behöva
..jag kom på jsut nyss,glädjen jag inte bara anat i ansiktet på "någon" som bakat sin första *grabbalimpa* (en utveckling av *gubbalimpa*) ett ganska lätt bröd att bara(däravnamnet) men väldigt gott
jag har faktiskt haft flera personliga "kurser",bakat tillsammans och nå´n riktig flerpersoners kurs,med tryckta recept mm *ler*
…nu spårar jag iväg…. . :- )
penke

Visst är det genom misstag som man lär sig….(vissa inte)..det handlar också om att våga !!
Detta är lättare att göra där man är trygg, om det så är hemma / hos mor/farföräldrar…
Tänk ett liv helt utan misstag….nää jag roar fortfarande mina nära & kära emellanåt 
#19 jag har lärt båda sönerna att laga mat… dels därför att det som du säger, inte är säkert att de träffar en tjej som kan laga mat (och det är sonen som lärt sin sambo att laga mat, faktiskt)… men också efter att ha levt med deras pappa som inte kunde koka makaroner efter beskrivningen på paketet och inte ville heller.. så tyckte jag att det var baskunskaper som de skulle ha…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Min sambo kan inte baka. Men är duktig på att laga mat tvätta o städa. 
Han stryker alltid sin tvätt själv. Jag strök hans skjorta en gång, det godkände han inte sen har jag aldrig strukit något mer till honom. Han är pedant med sina skjortor
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Ler lite.
Baka- kanske om han blev tvingad,
laga mat- kan han om han vill
tvätta o stryka- tvätta är krånligt stryka kan han jättebra.
städa ja- om han har arbetsledare. Dvs. Han påstår att det är bättre att jag talar om att där skall dammsugas, där torkas av m.m
Fattar inte varför, för jag tror inte jag klagat på hur han gör de få gångerna han gjort det.
Sen svärfar köpte åkgräsklippare klipper han gräset. innan gjorde jag det.
Sammanfattningsvis, kan han nog om han vill. Men han lever kvar i att det skall vara som när vi tog över gården.
Då jobbade han borta hela dagarna på morrnar och kvällar sköttes den egna gården. Jag jobbade deltid borta och fixa hemmet.
Nu jobbar han bara borta, det gör jag också. Men gissa vem som sköter hemmet.
Men jag får väl skylla mig själv och kanske sätta ner foten.
De vuxna barnen kan både laga mat, tvätta o stryka, men städa, ja hum, när det är nödvändigt.
Var rädda om varandra
Det kan vara svårt att lära gamla hundar sitta…
Kanske många karlar, åtminstone dom som är lite äldre, gör som mamma gjorde då dom var små? Har blivit lärda att allt hemarbete är kvinnogöra! Då kan det kanske vara svårt att lära om.
Min son är jätteduktig på allt som har med hemarbete att göra. Min sambo vill, men det sitter långt inne…
Sisa