Mina Gotlandsminnen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag blev bjuden på en vecka hos mina underbara grannar med all include, då jag vattnat deras blommor och tagit hand om posten då de varit borta. För mig var det självklart, men de visade verkligen sin tacksamhet kan jag intyga:)
Vi bodde i deras typiska gotländska gamla vita stenhus, där jag sov som en stock om nätterna. På mornarna vaknade alla i sin takt och tog sin kaffe i deras mysiga berså, sedan var det utflykter runt halva Gotland. Vi var uppe bl.a i den norra delen och tog en fika vid en gammal skeppsättning. Åt lunch vid gamla fiskelägen, som mäniskor bodde i delvis då de gick ut för att fiska. Dessa används fortfarande, vissa är sommarstugor. En morgon tog vi oss till ett fiskeläge som ligger i närheten och mediterade och gjorde yoga i denna undebara natur, precis vid havet.
Vi fikade vid ställen, där äldre kvinnor klätt sig i medeltida kläder och sålde hembakt och hemlagat för småsummor. Där kunde man också köpa stickat, tovat och sydda saker i det mesta. Köpte en vacker sjal som var i siden och ull, och ett virkat halssmycke från förr som ett barn gjort.
Överallt kryllar det med loppisar, för när folk är trötta på sitt gamla "skit", tar de fram ett bord och ställer grejerna där och tar fram en loppis-skylt vid vägen, där gjorde vi också fynd;)
Vi var på Stora Karlsö, som är ett naturresarvat, helt underbart vacker och orörd natur-upplevelse.
En kväll drog vi iväg genom vackra Slite till Hamra krog där vi lyssnade på dixiland-musik, så bra, så kul, vilken stämning!
Vad som är så underbart med Gotland är att de är så rädda om sin gamla kultur och vårdar den ömt, samtidigt som de är så uppdaterade av olika aktuella händelser. Många musik och kulturevanemang trängs där allt som oftast.
På kvällarna åt vi god mat och drack gott vin på baksidan av huset, till smidesvedkorgens underbara eldsken som värmde gott. Vi såg ut över hästhagen under äppelträden och bara njöt, fortsatte sedan in och tände brasan i vardagsrummet och bara pratade och myste tillsammans.
Sista dagen var vi på Stavgard, ett helt magiskt ställe från vikingatiden. Vi gick på stigarna genom en sagoskog, och vi turades om att trumma på en shamantrumma, och då blev det ännu mer magiskt. Man går in i beteshagar bland får och nötkreatur (lite svettigt nervöst ibland då man inte visste riktigt vad det var som betade där) Där finns lite skyltar som beskrev historier, myter och legender som kom därifrån. Bland annat så grävde de upp en silverskatt där på 70-talet, en ring jag bär, en silverorm, är gjord efter en ring som hittades i den skatten. Och när man gick där var allt så levande, man liksom såg hur vikingabåtarna kom in i hamninloppet, hur folk gick omkring i sina vadmalskläder och röken ringlade ur skorstenarna från husen. Jag var alldeles trollbunden!
Gissa om jag längtar tillbaka?!
Nedan kommer lite av de bilder jag tog, men även från youtube som visar från medeltidsfestivalen jag var på en dag. De är inte från i år, men de var ungefär detsamma.
Paraden som ingår varje år, där alla medeltidsklädda får var med i.
Helt underbart gäng, Patrask som spelade både shilligtryck och covers:)
Här är det Smoke under water som spelas.
Här är de igen:) När de uppträdde var de sån hög stämning, alla va me, hur kan man inte?!
Det låter mycket härligt tycker jag. Tyvärr lyckades jag inte få fram bilderna….
Så fantastiskt härligt att bli bjuden på en sån vecka!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Vilken underbar semester du haft Gahella och du berättar så levande så jag tyckte jag var där.
Wow vilka grannar du har säger jag bara.
Ja jag måste absolut åka till gotland, det är ett som är säkert.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Du ser ut att ha haft en väldigt trevlig semester med många upplevelser!
Härligt!!
Och här är de igång:)Och det är Patrask som spelar musiken.
Lite mer av showen:
Så mysigt hus och trädgård!
Hihi, har ni redan kollat?! Ja Cristine, du skulle älska Gotland! Ja, de är helt underbara dessa grannar, vi funkade hur bra som helst ihop under denna vecka. Det kunde blivit gnissel någon dag, men icke:) Det var samstämmigt hela vägen…
Det var spännande att få vara med på din resa Gahella.
Tack!
Tack själva för att ni ville dela den med mig:)
Oj en sån härlig Gotlandsupplevelse - jag tror inte Gotland kunde få bättre reklam än så här 
Men det förtjänar den gamla ön mer än väl - jag har varit där en gång i min ungdom och har alltid längtat tillbaka 
Tusen miljoner tack för att du delade med dig Gahella! 
Tusen miljoner tack tillbaka Margareta! Och du hinner se den igen du med;) Att följa sin längtan är ju också sann livskvalitét:)Kram
Vi får åka tillsammans Maggan :=)
ja gärna!!! :-)