Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 682 ggr
[peter54]
0

Mygginvasion

Under de snart femton år vi har bott här har vi aldrig haft så mycket mygg som nu. År 2000 sattes nytt myggtäthetsrekord i Tärnsjö som ligger ungefär 25 km härifrån. Det gamla rekordet slogs med över 400 procent.

Jag var till Tärnsjö en gång den sommaren och det gick inte att andas utomhus för näsan och munnen fylldes av mygg. Barnen fick åka gratis buss till Fyrishovsbadet i Uppsala för att de skulle få bada under sommarlovet och folk som har hund åkte 2-3 mil i bil med sina hundar för att rasta dem.

Den gången hade inte vi så mycket mygg här, trots att Tärnsjö inte ligger så långt bort. I år är det rekord här istället. Jag har tillverkat myggfönster till många av våra fönster så att vi kan släppa in luft men inte mygg.

På varje myggfönster är det uppskattningsvis 1000 myggor som studsar emot nätet och vill in. Går man ut efter solens nedgång måste man hålla andan och blunda, för näsan, munnen och ögonen blir helt fulla av mygg. Det är flera tusen myggor i varje kubikmeter luft. Jag har aldrig varit med om något liknande.

Cristine
0

Förvånad  Så fruktansvärt..Jag blir mållös. Kan de inte bespruta zonen? Det är ju hemskt att behöva leva så och vad händer med hästar och kor?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Mammi
0

Nä fy bubblan så hemskt det låter! Som värsta Hitchcock filmen ju!! Förvånad

Free-spirit-minded
0

Fy vad jobbigt, och nu när det är så varmt och det är så skönt att sitta ute på kvällarna.Rynkar på näsan

[MargaretaA]
0

Det låter förskräckligt! Ni borde få skatterabatt som orkar bo där Förvånad

[peter54]
0

#4 nja, det är som sagt första gången det har varit såpass som nu. Annars har vi rätt blåsigt här, så myggen brukar blåsa bort, men efter solnedgången upphör vinden.

Min fru kom på en smart lösning för altanen. Hon köpte nätgardiner som sitter uppe på sån gardinvajer upptill och hänger löst ner till golvet. De funkar förvånansvärt bra. En och annan mygga tar sig in mellan plasttaket och trästommen där det finns en 4-5 cm glipa, så på dagarna kan vi sitta ute, men nu på kvällen funkar det inte.

[MargaretaA]
0

hehe… nej jag vet sen min barndom i Lappland att myggen är rätt bra på att hitta alla glipor - så lättlurade är de inte de små liven Obestämd

Cristine
0

Ja där vet de mycket om mygg, det finns till och med ett myggmuseum. Men jag tror knotten är värre där.

aggeelin
0

Sambon har köpt en apparat som luktar som en människa, suger in myggorna med en fläkt och samlar dem i en påse… Tyst

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Cristine
0

He he jag tror Peter skulle behöva en jättedamsugare.

[peter54]
0

Ja jag tänker på P-C- Jersilds "Efter Floden" där de sätter ut armen och låter den bli svart av mygg. Därefter drar de av myggen med handen och blandar dem till en gröt med hjortron för att få både protein och kolhydrater Glad

Cristine
0

Skrikandes

penke
0

..osså finns det de som säger sig inte knna sova pga EN myggas  surr …

Jag tror inte det går att  fatta ..myggrekorden utan att ha varit där,det är i allafall inte malariamygg :- /

penke

(från lånad)

Soffe
0

Å fy fan! Hatar mygg kan jag säga! Lyckligtvis har jag sett väldigt få i år som tur väl är, pust..

zabelle
0

Tyst jag har fått sommarens första myggbett.

För mig som är allergisk mot myggstick… Det låter vidrigt med så mycket mygg, man kan inte riktigt föreställa sig det, precis som penke skriver. Man ska nog ha varit där för att riktigt förstå vilken plåga det är. Ska i all fall inte gnälla över mitt myggbett mer, även om det är stort som en jättevindruva.

Zabelle   

Hoppfull
0

Usch vad jobbigt! Sommaren kan bli rätt påfrestande om det är knepigt att vara ute. Smart av din fru Glad Vi får hoppas att det blir tvärtorrt så att det inte föds fler, fast ni kanske bor vi vatten så att de har tillgång ändå?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

chik
0

Penke!1Stackas er o alla andra som bor där det är mygginvasion o alla djur som inte har någon möjlighet att freda sig.

Ja vist är sommaren sjön?Oskyldig

Lena.P är jag i verkliga livet.

[peter54]
0

Idag sa de på radionyheterna att mygginvasionen börjar avta i Uppsala. Jag gick ut för att testa detta på eftermiddagen, men det stämmer dåligt här. Det "iiinar" av tusentals mygg så fort man ställer sig stilla och lyssnar för en sekund var jag än befinner mig häromkring. Efter fem sekunder får man hålla andan och efter tio går det inte att titta heller.

Free-spirit-minded
0

Idag har de nästan varit invasion av små gröna varelser här, vet inte vad de heter är gröna väldigt små typ bladlös. Jobbigt irriterande är de fast de bits inte. (kanske  snyggare att blanda med bären).

Cristine
0

Huhuhuhu så hemskt!Tungan uteNi får vara noga att hålla igen mun när ni går ut. Nu kan man säga håll truten utan att någon blir arg*fniss*

[peter54]
0

#18 Är de inte vanliga bladlöss då?

Free-spirit-minded
0

#20 Joo Obestämd de e det nog, brukar dom vara så många???

[peter54]
0

Jodå, de kommer i stora horder emellanåt. Vi har såna här också och de hamnar ofta i ögonen när man cyklar, svider till förbannelse.

Free-spirit-minded
0

Ok men de var nog såna då, har aldrig sett så många så jag tänkte inte så noga på vad det var.Skäms

Cristine
0

Myggartikel i AftonbladetFörvånad

AnnL
0

Tyst Fy tusan för så mycket mygg. Jag som är allergisk mot myggbett, får stora knutor som sen varar. Tur att jag inte är där då hade jag fått isolera mig.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[peter54]
0

Nu är det krisläge för många pga myggen häromkring

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=71-AV_ID=930445,00.html?from=puff

zabelle
0

#25 Det är tur för oss myggallergiker att vi inte har så mycket mygg härnere! Tyst Du och jag hade inte ens kunnat hämta tidningen… Jag ryser bara jag ser bilderna i artikeln!

Zabelle   

chik
0

Ja fy F..n!!Vad jag lider med djuren.Mäniskan kan prata för sig o gå in.Men dom stackarna är bara pengar som räknas.Ja mäniskan o Myggen är likvärdiga utsugar ur andra…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Cristine
0

Fy fasen vilket materialistiskt samhälle vi lever i, de drar sig inte för att tortera både människor och fän för egen vinst.

Hoppfull
0

Ja stackars djuren som inte kan bestämma själva Gråter

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.