Borttappad gnista
Kanske helt fel forum egentligen eftersom sajten heter livskvalitet, men vad gör man när man tappat sin gnista ? Den där nödvändiga livsgnistan som gör att man kliver ur sängen varje morgon. Efter allt som hänt det senaste året känner jag nu att jag mest bara är vilsen och inte förstår. Försöker tänka att allt sker av en anledning och mening finns med allt så det är bara att hålla ut och hoppas att ljusare tider kommer. Det är bara så svårt ibland….
Stor kram från en deppig Mads
Amor Vincit Omnia
Du har absolut skrivit på rätt ställe. Vi ska kunna ställa upp för varandra både i "hett och lett".
Jag vet Mads…det blir så ibland att man känner att man tappat gnistan och jag tycker att man kan ta sig den rättigheten att inte försöka vara på topp hela tiden.
Deppa några dagar, ge tid åt eftertanke och kom ur deppet starkare och med större gnista än innan.
Bra att du har Lillfis….han håller nog din gnista uppe lite, hur nere du än känner dig.
Kramen! 
# 1 Tack vännen ! Ja, lillfisen som kommit i sin första trots period ger mig både glädje och nåt att göra hela dagarna, Dock får jag så dåligt samvete för att jag inte är den glada mamman som han förtjänar mer än någonting annat.
Jag vill hitta hem igen, vill bli mig själv och glad igen….det hjälpte ju en stund med herr snickare men skulle gärna få behålla min gnista ett tag nu.
Kramar
Amor Vincit Omnia
Så tråkigt Madde att läsa att du är deppig och inte har någon motivation.Då är det tur att du har din lillkille som får dej att kliva upp och ta itu med dagen. Jag tror vi alla går igenom detsamma vid din ålder. Jag minns att jag var väldigt nere ett tag, men det gick över för mej med att måla, Tänka på annat.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
# 3 Tack för stöd.
Imorgon är jag barnledig under dagen och tänkte sätta igång med att få i ordning här hemma, jag har inte haft ork eller lust men trivs samtidigt inte med att bo i kaos och lådor så kanske det kan hjälpa lite. Vet inte om det är ålders relaterat, har haft jobbiga perioder beroende på livets händelser många gånger genom livet trots ung ålder. Ibland känner jag mig betydligt äldre
Men det är väl också så mitt livs väg ska se ut av någon anledning och varje motgång har ju gjort mig starkare. Dock har det också lett till att människor tänker att eftersom jag upplevt så mycket så är jag så stark och klarar allt på egen hand. Känns inte riktigt som jag gör det just nu, men efter lite sömn så kanske stinget kommer lite tillbaka 
Amor Vincit Omnia
…..
var inte rädd för mörkret
ty ljuset vilar där
vi ser ju inga stjärnor
där intet mörker är
i ljusa irisringen
du bär en mörk pupill
ty mörkt är allt som ljuset
med bävan längtar till
ty ljuset vilar där
som ljusets hjärta bär
(erik blomberg)
*kramen*
penke
#2 Nu tror jag faktiskt att vädret är en bidragande orsak för många också att livet inte känns på topp.
En del blir lite "nere" för det är en årstid när man oftare ser människor som handihand är ute och prommenerar och ser nykära ut. Det är lätt hänt att tänka att "alla andra, men inte jag"! Det är snart midsommar, folk träffas och man kanske känner sig utanför…
Jag tror att det är nyttigt att inte gå in i en ny relation för snabbt efter ett uppbrott. Det brukar ta ca ett år (olika förståss) innan man bearbetat den sorg som en sepparation innebär. Ta den tid som behövs och försök inte pressa undan några känslor.
Barn mår inte dåligt av att se en förälder lite nere ibland. Förklara på ett enkelt sätt för honom så han inte tror att du är ledsen på honom.
# 5 Vad fin text Penke, tack !
# 6 Jo, du har så rätt. Fast fint väder är allt gott ändå och på ett sätt är det också härligt att se kärleken blomstra människor emellan för det ger hopp tycker jag. Var på ett så vackert bröllop i helgen så varenda gång jag tittade på brudparet så fick jag tårar i ögonen. Nejdå, folk trodde inte alls jag var märklig 
Jag gråter aldrig inför lillfisen, det gör jag när han sover i så fall. Försöker hålla skenet uppe när han är vaken för tiden med honom är så dyrbar & vi har ju roligt ihop klart så det distraherar ju tankarna.
Amor Vincit Omnia
#7 Jag såg inte min mamma gråta när jag var liten och det tyckte jag var konstigt och det tycker jag fortfarande. Enligt min mening så ska barn få se det också lika väl som de ser att vi är glada.
Jag blev ganska gammal innan jag kunde gråta ut ordentligt och det tror jag berodde på att jag inte fick se det som en normal känsloyttring när jag var liten.
Barn behöver inte bli rädda för våra tårar om vi förklarar för dem vad det beror på. Man behöver väl inte informera dem om hela anledningen till varför man gråter, utan lite enkelt och kortfattat räcker och som jag skrev förut: Barnet får inte tro att det är det som rår för mammas tårar.
Jag håller med Gunilla,håll inte inne gråten för det är bra för sonen att se att livet är inte bara är glädje och lek och att mamma kan vara ledsen också.Du vet att du har oss härinne att prata med och få stöd.
Kram
Mads.. Du har fått så bra tankar o svar från ovan.
O jag håller med.Tilllåt dig o var ledsen.Går du o håller på det,så kommer det att komma när du minst annar det.O allt skall ut, för äller senare o då är det lika bra att det kommer nu.När dom har lite koll på vad det kan vara som gör att du har tappat fotfästet..
"Detta är bara mina små tankar,om livet"
Lena.P är jag i verkliga livet.
Mitt inlägg försvann, provar igen…
Tack alla för stöd och så kloka ord. Ni har rätt, visst måste lillfisen se att man inte alltid är spudlande glad. Har väl gråtit nån gång framför honom lite, men inte ofta. Just nu är det första trotsen som gäller så kanske blir det något mer framöver 
Idag ska jag försöka komma igång här hemma, blir så när man tappar bort sig själv även motivationen att komma i ordning försvinner för mig och då trivs jag verkligen inte här hemma. Vet ju knappt vart nåt är.
Hoppas ni alla får en underbar dag.
Kramar Madde
Amor Vincit Omnia
Jag skickar styrkekramar till dej.

# 12 Tack underbara du !
Många goa kramar
Nu är frågan vart jag ska börja här hemma med kaos i varje rum….
Amor Vincit Omnia
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här har du lite musik och ta det rum ni använder mest just nu.
#13 Jag brukar börja med köket för jag tycker att där ska jag utföra något slags "arbete" och då vill jag ha ordning där.
Bra förslag! 
#13 Ta en liten bit i taget. Det blir lättare efterhand!
Bamsekram!
Zabelle
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I takt med denna blir det lättare att städa. Vi tänker på dej!
Tack för fin & härlig musik och allt stöd ! Ni är fantastiska alla 
Nu är 2 maskiner tvätt på tork, disken är klar och likaså dammsugningen. Sängarna bäddade och 2 rum omöblerade. Släpade runt med mitt stora tunga men ack så vackra 1800-tals skåp så har jag tusan så ont i ryggen
. Men fint blev det, så nu blir det ett bad och sen en promenad….nu börjar det gnistra till lite inombords igen…
Kramar !
Amor Vincit Omnia
#20 Tips: Lägg grytlappar eller handdukar under benen på möblerna så glider dom så lätt och du slipper få repor i golvet.
Ja alla är fantastiska här Madde :-)
Härligt att höra madde! men det stämmer nog att göra fint omkring sig ger kraft åt livsandarna. Det är bra att minnas när man känner sig lite låg nån dag 
Värmen som strålar här får vem som hälst ,att må bra så småningom.O det är så bra saker som andra har skrivit till dig,att finns ingentig,att lägga.
juu..u vi är här i livet till varandra…inte mot varandra för hoppningvis.
Ps…Kram o vilken bra text i #5
När jag fick min "lillfis" för många år sedan hängde det en text på väggen på BB.
"Det är bättre att vara älskad av en ofullkomlig människa än att vara uppfostrad av en perfekt förälder."
/Maria
OOps vad stor texten blev…sorry
/Maria
Det är bara för att vi ska se texten ordentligt och inte missa det viktiga budskapet :-)
#27 Tack (säger en ny medlem)
/Maria
#29 Då var det du kanse som var den 200 medlem…i så fall grattis…
Mads…hoppas,att det har blivit bätre…o..bätre
# 24 Javisst hjälper det att pyssla med hemmet och få det fint omkring sig, nu sitter jag och njuter av hur fint här blev och hemmet fick med lite omöblering en helt ny harmoni och då likaså jag.
# 25 Tackar för kramen, kan man aldrig få för många utav !
# 26 Underbar text, TACK
& välkommen hit !
Kramar till er alla / Madde som nu mår lite bättre och jobbar med att laga sin lilla själ
Amor Vincit Omnia
#31 Det verkar vara en trevlig sajt med trevliga, respektfulla och snälla människor
/Maria
# 32 Det är det verkligen, hur härligt som helst 
Amor Vincit Omnia
Respekt är vad som är viktigast för oss i denna sajt, då blir det trevlig stämmning även om vi kan diskutera olika teman.
Välkommen bummlebo, hoppas du komer att trivas.
Välkommen Bumblebo till sajten
Skickar en stor varm kvällskram till Dig Mads för att du är en sån fin människa här på sajten. Vill att Du ska må väl. Men det finns väl nåt som heter efter mörker kommer solsken. Och här på sajten skall vi kunna prata om möjligt och visst är det härligt.
KRAM KRAM KRAM
Var rädda om varandra
#34 Respekt är väll a och o mellan människor fast ,man kan ha olika åsikter om saker o ting.Om man ge respekt då får man det också.
Alla dagar är inte lika till nån,men vi alla kan göra det lite lättare till varandra,att vandra vidare…tycker jag..TACK att ni finns…#
#32..
#33..
Det är sant hur härligt som hälst…

Mads jag vill oxå skicka en varm kram till dig!
Jag tror i viss mån att man hamnar lite i en down när man flyttar. Även om man vill och tycker att det är kanon så innebär det en sorgefas över förändringen, det man lämnar och det nya som man inte vet hur det kommer att bli riktigt. Plus detta med att det är så rörigt så det känns som om man är helt utpumpad bara av tanken på att lyckas få ordning.
Så jag tror som de andra att en klok sak är att fokusera på möblering och fix. Och så gå ut emellanåt och lämna röran, hämta andan och kraft utomhus.
Sköt om er nu du och lillfisen!
Kramkram!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Kramar i massor till dej, fina kloka Mads och till din älskade lille pruppgubbe från Mammi !
Nu kan det bara bli bättre eller hur?!
Tänkte plocka fram min "gamla" tråd och uppdatera lite. Det går fortfarande upp och ner men lite mer uppåt nu känner jag. Försöker affirmera dagligen och känna att jag njuter av det som är härligt och bra.
Dock följs jag fortfarande av en känsla av tomhet och saknad, men exakt vad jag saknar vet jag faktiskt inte. Känns som att jag går och väntar på något, men vad ? Hoppas och sätter min tillit till universum att det snart vänder och jag får känna den där bubblande glädjen igen. Jag vill bli glad igen, det hade varit så härligt.
Nu är första riktiga trotsen igång här hemma och som ensamstående tar det ju också lite på krafterna. Emellanåt känner man sig som världens sämsta mamma och undrar om sonen stänger av så fort jag pratar
Men så tänker jag samtidigt att han måste känna sig riktigt trygg och älskad för att våga trotsa så mycket som han faktiskt gör. Bad hans pappa om lite extra avlastning i helgen, men nej han hade minsann ett liv jag inte skulle få störa….men jag då ? tänker jag ynkligt ibland..
Kram på er alla godingar !
Amor Vincit Omnia
Vet du Madde i den ålder börjar alla småttingar med "vill inte" sedan blir det "kan själv" helt normalt alltså. Du är en jättebra mamma. Sådan tur att du blev av med så egoistisk pappa.Hade du levt med honnom kanske du hade 2 att ta hand om. En del drar sig undan när barnen börjar bli besvärliga eller så överlämnar de till mamman.I alla fall härligt att det börjar gå uppåt.:=))
# 40 Tack Cristine, jag gör mitt bästa. Har precis haft hans kusin också i 2 dagar & nätter och har en nyfunnen beundran för alla er flerbarnsföräldrar
Fast det är ändå nästan lite lättare att ha båda, för de underhåller varandra och vi har varit på många äventyr dessa 2 dagar. Vi har åkt buss till havet, varit på lekplatser, lunchat ute på restaurang, badat och busat massor.
Jag är tacksam att sonens pappa lämnade mig för jag hade nog stannat länge för sonens skull och då hade jag inte varit lycklig. Han gör så gott han kan med de resurser han har som människa, det är något jag försöker bära med mig hela tiden för att inte bli ledsen och besviken. Jag tror detta blir en härlig sommar med många härliga upplevelser.
Nu blir det dags för storsrädning som vanligt när jag är barnledig och sen ut och lapa lite sol 
Kramar Madde
Amor Vincit Omnia
Hmm, kanske kan jag få flika in något lite generellt här i kraft av att ha levt ensam under kanske 15 år av mitt vuxna liv. Jag kan känna igen beskrivningen av ospecificerad tomhet och saknad och jag tror att jag har kommit fram till varför åtminstone jag själv hade såna känslor och funderingar.
Det handlade för min del mycket om att försöka, fundera, söka, omkring tomheten alldeles för mycket, så att livet självt liksom hamnade i skymundan. I det läget hamnade jag i ett slags självömkan och det är inte attraktivt.
Det går inte att fylla tomrummet på det sättet, mest på grund av att det man letar efter aldrig visar sig för en när man befinner sig i en sådan "mode" eller inställning.
Istället måste man släppa tankarna på "hålet" och inrikta all energi på det man redan har som är roligt och värdefullt, samt engagera sig i verksamheter som både är roliga/intressanta för mig och som involverar andra. Då signalerar den positiva energin man utstrålar kraft och en kraft attraherar alltid andra krafter. Man stänger så att säga aldrig av radarn, men man har inte sirenerna på.
Väldigt klokt råd från Peter, Madde
Jag tycker han har rätt i vad han säger.:=)
Jag är så glad…..
Vi har inte många manliga medlemmar på den här sajten, men de vi har är så kloka män att jag blir alldeles rörd!
Puss på kinden från mig till "våra" karlar!!!
#44 Kan bara instämma.
Det är bra att kunna få råd från herrarnas synvinkel också.
Kram kram 
Zabelle
Lugn nu, bara lugn och fin 
Man hittar alltid glada tankar, man måste bara tänka de. 
#46 Vi är suberlugna och trygga!
Peter.Du är en riktig skrivare.Du kan sätta orden du…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Tack för tipset Peter, jag tycker du har rätt i det du skriver och tänker precis så själv. Att njuta av det man har som är härligt och bra och försöka att inte fundera så mycket på allt annat. Och det går bättre och bättre för varje dag 
Men att känna tomhet förknippar jag dock inte med oattraktiv självömkan, det stadiet har jag varit i för en bra tid sedan och med all rätt då. Man måste igenom alla faser 
Amor Vincit Omnia