Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettsjälvförverkligande
Läst 523 ggr
Cristine
0

Drömmen om Amerika.

Förr drömde sig många till Amerika för de trodde de skulle få det bättre där(hur det blev för många vet vi ju) men nu måste vi inte nöja oss med bara det landet.

Skulle du kunna flytta utomlands? Var i så fall och tror du att du skulle få det bättre

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hoppfull
0

Många drömmer väl fortfarande om USA och tycker att det är ett sådant fantastiskt land (??? Förvånad). Man (många) tror ju att lyckan finns i det landet…

Jag drömmer ju om att flytta utomlands och har Grekland som personlig favorit ännu så länge. Om jag skulle få det bättre vet jag inte, man har det nog som man har det… men klimatet och maten passar mig ypperligt jämfört med Sverige som inte alls är min stil egentligen. Så i de avseendena kanske jag skulle stortrivas Glad Kulturellt är ju Grekland betydligt mer konservativt än Sverige och det tror jag inte alls att jag skulle uppskatta lika lätt.

Jag drömmer även om att få prova att bo i Afrika, det är en dröm sedan barnsben!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[GunillaF]
0

Min mammas farbror emigrerade till "Amerikat" i slutet av 40-talet och han var en av de som lyckades over there! Men de var nog som så att de flesta fick det ungefär som de haft det här hemma.Obestämd

Jag skulle kunna tänka mig att bo i mitt favvoland, Grekland, 3-4 mån/år men resten vill jag bo kvar här i norden. Jag trivs bra i närheten av mina barn och deras familjer.Skrattande

zabelle
0

Jag skulle absolut kunna tänka mig att bo en del av året på Rhodos. Som glad penisonär kanske… Tungan ute

Zabelle   

Cristine
0

Många pensionärer köper hus eller lägenhet och bor halva året utomlands då de flesta vill uppleva den svenska sommaren. Många flyttar ner på grund av sina sjukdommar då de mår bättre där det är varmt.

Hoppfull
0

Ja har jag råd så vill jag gärna göra så med!

Playja
0

Nä.. jag skulle inte vilja flytta utomlands. 

Har möjligheten..men nä.. det är inte min "bag".

Annars är resa kul å va borta ett tag..  Glad

penke
0

redan som en snuskig fantasi/vacker tanke i mina föräldras sinnen var jag nästan på väg att bli australiensare,men,men ..(de funderade allvarligt på det)

då kanske jag hade drömt om att emigrera till Sverige (?) :- )

under senare resor har jag känt mig *hemma* på många platser,verkligen funderat på att stanna,haft planer på nå´n verksamhet/hur jag skulle försörja mig o leva,ibland har jag blivit Kär i mer än platsen *ler*

bla. australien,grekland o thailand ..

kanske inte för att få det ..bättre (bli rik)mer för att leva ett bra liv

usa..har aldrig lockat,inte ens för besök.

penke

Hoppfull
0

#7 Samma här… vilket är oturligt då min mans syster bor där och vi blev bjudna dit. Otacksam kände jag mig när jag tyckte att det var typiskt att det var dit jag blev bjuden, nästan det enda land jag absolut inte var intresserad av…

penke
0

där kan man se att attraktions-lagen fungerar,du har "ropat" (inte)usa,(inte)usa,och ..universum har lyssnat till ditt usa,usa :- )

Nu fick du ju verkligen konfrontera dina ..fördomar(?),det kan oxå vara en av livets ..läxor *ler*

penke

Hoppfull
0

Hahaha, ja det var ju inget straff precis för det var ju en rolig resa i sig. Men hade jag fått välja hade jag åkt någon annanstans och mina fördomar kvarstår, fast nu bekräftade, så jag åker knappast tillbaka Tungan ute

Jag får helt enkelt börja ropa afrika afrika eller grekland grekland istället Glad

[peter54]
0

Jag har ingen som helst dragning till att byta land, men om jag nu skulle det av någon anledning, så skulle det inte bli USA utan British Columbia i Kanada.

Jag har varit lite i både USA och Kanada och jag tycker att det är som två helt olika världar, där folket i Kanada är mycket mer jordnära och lika oss här.

[MargaretaA]
0

Jag har försökt att byta land men det gick inte bra. Jag är ju gift med en Holländare och vi försökte faktiskt att bo där i sex månader. Sen fick jag nog och ville hem. Det är förvisso ett modernt land på många sätt - men på många sätt enormt gammalmodigt med mycket katolska värderingar.

Sverige är fantstiskt och det är inte bara en klyscha, det är sant. Såg ni TV-programmet med Fredrik Lindström som hette Världens Modernaste Land? Det är Sverige det. Världens bästa land att leva i Kyss fast kanske inte på vintern…

blombuketten
0

Jag har bott utomlands, i Dominikanska Republiken, i huvudstaden Santo Domingo. Var 23 år när jag flyttade dit. Bodde bland folket och var den enda svenskan i hela området. Fanns överhuvudtaget inte många svenskar där då. Blev väl mottagen och lärde mig språket fort. Var ju tvungen för att kunna förstå vad som sades och även kunna göra mig förstådd. Det här var före turistinvasionen så landet var relativt orört.

Det lustiga var att våran granne hette Erickson. Det visade sig att hans farfar (tror jag det var) hade emigrerat från Sverige och bosatt sig i Dom. Rep. Farmor var dominikanska. Tre söner och en dotter hade han så namnet Erickson går vidare.

Trivdes bra där men kan inte säga att livet är så där annorlunda. Vardagen är densamma. Visserligen med andra seder och bruk men ändå.

Jag skulle mycket väl kunna bosätta mig i ett annat land, men inte så  långt bort och framför allt inte så varmt. Man kommer ju aldrig ifrån denna värme och stekande sol. Irland eller Skottland är länder jag kan drömma om. Vid havet. Färöarna är också ett mycket vackert och rogivande ställe att vara på.

Cristine
0

Så roligt. Dit var jag aldrig,men i Nicaragua och Venezuela.

blombuketten
0

Venezuela har jag varit till men inte Nicaragua. Var ju mycket runt till de olika öarna runt Dom. Rep. Intressanta ställen och rätt olika varandra med tanke på vilket land som hade koloniserat dem. För så är det ju tyvärr. Dom. Rep. hade ju fransmän och spanjorer och numer är ju ön uppdelad på två länder. Haiti där man pratar franska och Dom. Rep. där spanska är språket. På Turks and Caicos som är brittiskt terretorium och folket är engelskspråkiga. St Martin som också är delad i två, en fransk och en nederländsk. Puerto Rico som ju är en stat i USA, där är det spanska som gäller.

Varje ö har sin historia och det är så intressant. Man bör ju ta till sig historien för att förstå varför det är som det är och hur de olika länderna har utvecklats genom åren.

Cristine
0

Ja så sant så, de är väldigt olika med så intressanta historier. man bör nog resa runt lite för att förstå.

Mavios
0

Skottland lockar mig mest om jag vore tvungen att flytta utomlands. Återbesök dit ska jag göra i alla fall när det nu kan bli av.

Jag vill inte ha det för varmt, och inte för kallt. Att det regnar en del gör inte så mycket, det finns mycket värme och hjälpsamhet mellan människorna trots att de ständigt invaderas av allehanda turister.

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.