Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 150 ggr
johan
2026-08-25 20:24
2

Långsökt spaning om Coca Cola Zeros nya design

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni tänkt på att etiketten på Coca Cola Zero-flaskorna nu ser ut väldigt väldigt mycket som "riktig" Coca Cola?

Jag tyckte det var konstigt att man frivilligt förvirrar kunder och nästan kanabaliserar på sitt eget varumärke.

Men, tänk om… (dramatisk paus) …det är så att Coca Cola sakta håller på att vänja oss vid att Coca Cola Zero ÄR Coca Cola. Att socker-cola på sikt försvinner och helt ersätts av Zero Sugar.

Långsökt.. Men är det fullständigt galet?

(inlägget namnade på livskvalitet, för Coca Cola Zero är min främst last. Dricker inte alkohol, aldrig rökt, aldrig snusat, aldrig kaffe, sällan fika och bakelser. Men alldeles för mycket Cola Zero.)

Mvh // Johan

Pyttelite
2026-08-25 20:40
0

#0: Självfallet beror det på att det finns en viktig konsument av drycken - en hyllning till hen!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2026-08-25 20:59 av Pyttelite
Maria
2026-08-25 21:52
2

Nu dricker jag inte Coca-Cola men den etiketten hade jag nog gått på och tagit för vanlig cola.
Brukar sällan läsa så noga.

/Maria

Scorpio97
2026-08-25 22:08
2

Jag dricker bara zero-läsk (och rätt mycket) och har gjort sen jag fick min diabetesdiagnos. Så jag letar automatiskt efter flaskan med svart kork och svart på etiketten. Såg detta för första gången för några dagar sedan, och när jag gick in på läskavdelningen och bara såg vit-röda etiketter var min första tanke att all Coca Cola Zero på något sätt måste vara slut. Tillsammans med lite efter-jobbet-trötthet kan jag erkänna att det tog pinsamt lång tid innan jag var säker på att jag köpte rätt sort.

Men med tanke på hur mycket sockersötad läsk minskat i popularitet senaste åren, så skulle det inte alls förvåna mig om de försöker ändra så den sockerfria är den "vanliga".

Men jag tycker det är fult att göra en sådan ändring som så lätt missas av de som köper. Köper jag de varor jag brukar så läser jag liksom inte så noga på etiketten varje gång. För mig skulle det ju kunna vara direkt farligt om de hade bytt åt andra hållet.

//Jessie

Tarotstollan
2026-08-25 22:58
3

Den enda Coca-Colan jag dricker är den med socker, trots min diabetes. Jag har den som livräddare när jag är farligt låg. Så jag dricker inte den när allt är ok.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Fridaaaa
2026-08-26 11:36
2

Ja det är för likt, är samma sak med Zingo, lätt att ta fel. Dricker inte med sötningsmedel

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2026-08-26 11:37
3

#1 Hyllning att lura folk? Blir ju indirekt det, eftersom det är så likt. Alla kan inte dricka med sötningsmedel, vilket blivit fel i samhället då många har sötningsmedel även i icke sockerfria läsker och sånt, blir fel.

alva03
2026-08-26 11:40
2

#5: Samma här. Gillar ej smak och får huvudvärk.

Uppskattar inte när man gör ettiketter för lika eller när butiker ibland ställer zero eller mindre söta varianter (med sötningsmedel och socker) där den normala står. Är man trött tar man lätt fel…

MVH Alva <3

Pyttelite
2026-08-26 11:42
1

#6: Finns bara ett rätt och det det som den store ledaren har valt ut.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fridaaaa
2026-08-26 13:36
2

#8 Eller inte.

Draken
2026-08-28 12:56
1

#0: Det skulle inte förvåna mig alls. Jag dricker inte "vanlig" cola,utan bara cola zero eller cola zero vanilj, så för mig spelar det ingen roll om den "riktiga" försvinner.
Men det är många som inte klarar av läsk med sötningsmedel i så jag tycker det är lite fult av tillverkaren.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2026-08-28 12:57 av Draken
Ana.J
2026-08-28 18:00
2

Tycker inte om smaken på zero läsk drycker, och kan meddela att jag gått på den där flaskan tidigare och märkt att jag kommit hem med fel sort.

// Ana