Vita lögner
Är vita lögner OK tycker ni?
Använder ni vita lögner?
/Maria
Jag kan tycka att det är okej med vita lögner, beroende på situationen. Jag försöker undvika att använda det, men visst har det hänt.
Min halv-autistiska sida tycker det är svårt med vita lögner. Men min mer resonerande sida kan förstå dess välmenande syfte.
Jag undviker hellre att säga något alls, än att säga något jag vet inte stämmer eller på lång sikt riskerar göra mer skada än nytta.
Jag tror ingen uppskattar att blivit lurad, även om det var för att välment skydda en från obehag.
Mvh // Johan
Jag tycker vita lögner fyller ett behov men undviker det så mycket det är möjligt på grund av mitt minne.
Man måste ha ett bra minne om man kör med vila lögner 😉
/Maria
Om det är så enkla saker som, "har du smakat den där 'saken' som vi tittade på i höstas". Jag råkade svara ja. Spelar ingen roll i det stora hela.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Det kan fylla sitt syfte ibland. När jag träffade en person nyligen så sa hen "Kommer du ihåg mig?" Istället för att ärligt svara nej så svarade jag "Ja, kul att ses igen! Hur har du haft det sedan senast?" Och när personen började berätta så föll bitarna på plats!
Jag har ofta anledning att träffa många olika människor i ett uppdrag jag har. Oftast hinner jag bara prata lite ytligt med varje person, och sedan behöver jag gå vidare till nästa. Ibland är det upp till 50 personer på en dag. Det skulle vara omöjligt för mig att komma ihåg detaljer om alla, även om jag faktiskt nästan alltid minns ett ansikte.
Nalle Puh - A.A. Milne
Det är en svår fråga. Jag har väldigt svårt för lögner. En vit lögn är som liiite mildare. Jag är ofta rädd för att såra och då kan nog en vit lögn rädda situationen. På en rak fråga kan jag kanske bara nicka lite eller bara ett mmm.
Å andra sidan betyder ärlighet mycket för mig.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Det händer att folk kommit fram till mig och frågat "känner du igen mig?"
Oftast svarar jag "att jag känner igen ansiktet men kan inte placera dig", då berättar de ju vem de är.
Jag känner igen ansikten mycket bra men komma ihåg var och när vi träffats är en helt annan sak!🤔
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
En bekant till mig löste det på detta sött.
Om en person kommer fram som han inte känner igen sa han " få se vad var det du hette" . Personen svarar "Peter".
Då säger min kompis " ja förnamnet minns ag men vad ar ditt efternsmn" 😃
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#8: Smart! Det ska jag komma ihåg.
Mvh
Mig
När man får reels delade till messenger. Taggar de en i reelsen så kan man göra tummen upp. Men när det kommer till messenger så känns det ibland fel att göra tummen upp bara. Är det något roligt som man inte själv fattar det roliga med eller inte tycker att det är kul så måste man ibland trycka på skratta eller lägga en kommentar om hur kul det är. Nu för tiden skriver jag ibland en kommentar kopplat till det som händer i klippet istället för att ljuga om att det är kul. När det kommer en reels som inte är min humor har jag visat humor vissa gånger i kommentar eller skrattande smilies för att vara snäll.
Mvh
Mig
Ibland sprutar det ut vita lögner när man stöter på nån i affären och de glatt pratar och man försöker frenetiskt minnas var man träffat personen…."gammal flamma?, granne? skolan? fd kollega?…." tankarna går frenetiskt i bakhuvudet medans munnen kräks ut lögner om hur kul det är o träffas igen å allt det där snacket. Usch.
- Redigerat 2026-08-29 23:04 av _Fisken