Är det här normalt!
Ett inslag på Nyhetsmorgon. Barnen är hos gisedjursdoktorn. Flickan på bilden har både mascara, ögonskugga och eyeliner professionellt pålagt. Är detta normalt? Hur gammal kan hon vara, sex år?
Vad är det för föräldrar som gör detta?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
- Redigerat 2025-10-29 08:49 av Maria
Flickebarnet kanske var på väg till en maskerad efter läkarbesöket!
För övrigt tycker jag faktiskt att de flesta tjejer/kvinnor ser både snyggare och naturligare ut utan smink. Och det kvinnliga könet som tatuerar sig så de ser ut som vandrande klotterplank är inte min bag.
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
#0 Jag håller med. Det är ju ett barn.
Det blir ju väldigt konstiga signaler.
/Maria
Usch, så förfärligt!
/Désirée
Oj, jag minns inte att någon klasskamrat hade smink innan 6an/7an, då började enstaka tjejer med att sminka sig.
På dagis etc. kunde vi barn ibland ha ansiktsmålningar. Men då vill man se ut som något djur eller monster.
Tycker det ser fel och udda ut när barn sminkar sig. Är man vuxen så får man göra som man vill men som barn och tonåring ser det på något vis ut som om man försöker vara äldre än man är. Det bara blir fel i mitt huvud, oavsett hur snyggt sminket är.
#5: För transparensens skull så kan jag lufta min åsikt här också.
Jag tycker det är olämpligt att dela bilder på andras barn, utan föräldrars medgivande.
Sen angående ämnet i #0. Flickan kanske bad om att få bli sminkad den här dagen för att de skulle besöka gosedjursdoktorn och/eller vara med i TV?
Vi vet inget om hur ofta flickan sminkas till vardags så att döma föräldrarna utifrån ett tillfälle känns lite förhastat.
// Harley
#6 Men att överhuvudtaget sminka ett barn för att vara med på TV är i min värld konstigt.
Även om barnet vill och barn vill ofta saker som kanske inte är så lämpliga.
/Maria
Det finns mycket som görs när barn ska vara med i tv som är konstigt ex. bleker man ofta tänderna även på barnskådespelare man får inte se för naturlig ut.
Så ifall en förälder sminkat barnet inför tv är nog inte det konstigt heller i dagens ytliga värld där alltför många tittar på influencers och tror att allt de säger är normalt.

Det här barnet är mycket äldre än 6. Jag har en 6-åring och en 9-åring och tjejen är utan tvekan minst 10-11, plus minus något år. Min dotter på 9 tycker smink är jättespännande. Jag började själv använda mascara när jag var runt 10-11.
#9: tror inte hon kan vara mer än sådär sex år utifrån hennes längd. Inslaget på TV handlade om gosedjur och det passar em sexåring.

#10, det är ganska svårt att uppskatta hennes längd i inslaget eftersom hon verkar sitta ner genombhela. Min 9-åring hoppar käpphäst och leker med gosedjur hela dagarna, precis som hennes kompisar som är allt mellan 8 och 12. Min upplevelse är att barn i den åldern lever lite i i både barnens lekvärld och tassar i den kommande ungdom/vuxenvärlden. Jag skulle inte säga att just gosedjuret inte har en tydlig ålder.
Om hon nu är 6 eller 9 år, så är det ändå för tidigt att börja använda smink. Låt barn få vara barn och inte små kvinnor.
Tycker det är förtidigt, hade inte accepterat det som mamma.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#13: troligtvis har mamman sminkat barnet, det är inte gjort av ett barn

#14, varför inte? Min dotter sminkar sig precis så när hon leker med mitt smink. Det är inte någon värst avancerad sminkning i inslaget.
#14 Skrev inte att det är gjort av barnet? Hade inte godkänt smink, punkt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.