Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 162 ggr
Staffan
5

Chicken race

Igår skulle jag till Norrtälje på ett ärende. Startade bilen och rullade ut från parkeringen. Efter bara ett tiotal meter satt det en sädesärla på vägen. Bromsade därför inte så att den skulle hinna flytta på sig men jag kom så pass nära att jag inte såg den längre blev jag tvungen att stanna. Backade några meter och såg då att den satt kvar på samma ställe. Försökte igen. Och igen. Men den vägrade flytta på sig. Till slut blev jag tvungen att parkera och gå ut ur bilen för att köra iväg den. Kom att tänka på killen framför pansarvagnen på Himmelska Fridens Torg för många år sedan.

Ganska säker på att det inte var en unge.

// Staffan

• Redigerat 2025-05-05 14:08 av Staffan
Carmarino
0

Sädesärlor är väldigt speciella fåglar. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Staffan
0

#1 Något speciellt du tänker på?

Carmarino
0

#2: För många år sedan hade vi en katt som var en väldigt duktig jägare. Hon blev dock överlistad av en sädesärla som återkom varje sommar under många år. Sädesärlan satt på gräset och katten låg några meter därifrån och siktade in sig på fågeln. Hon planerade noga och satte sedan av i full galopp mot fågel, som tog det mycket kallt och flög några meter framåt så att katten missade. Varpå katten återigen siktade in sig och gjorde utfall, och fågeln flög ytterligare en bit framåt. Så höll de på över hela tomten, tills fågeln tröttnade och flög därifrån. Katten lyckades aldrig fånga fågeln, som verkade tycka det var rätt roligt att reta katten. Så nog är sädesärlor kluriga.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Staffan
1

#3 Ha! Men bra att jag iaf inte är ensam om att ha blivit överlistad av en… :)

Carmarino
0

#4: Ja, har de bestämt sig så är det inte mycket att göra. De är några envisa rackare. 🙂

Maria
0

#0 Var den skadad? Annars var det ju en liten tuffing🙂

Minns när vi var I Egypten för många år sedan och jag mötte en liten sädesärla. Det kändes så konstigt. Ville på något sätt se den som en svensk fågel fast jag vet att det är en flyttfågel.😉

/Maria

Staffan
0

#5 Uppenbarligen :)

#6 Tror inte det, när jag klev ur bilen så flög den iaf iväg

Tarotstollan
4

För många år sedan räddade min kompis en Sädesärla som hade fastnat i en tråd som någon hängt i en buske, fågeln var precis stilla medan hon trasslade loss den och sen flög den runt henne och hennes hund i flera minuter. Kom tillbaka och vände och flög runt igen flera gånger.
Den tackade tydligen för hjälpen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jane-Lyzell
0

sädesärlas betydelse enligt Solöga Är :

Sädesärla
Våga prova. Min gåva till dig är att ha en egen uppfattning.
Här gäller det att skaffa dig en egen uppfattning och inte fastna i tvekan.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Maria
0

#9 Vem/vad är Solöga?

/Maria

Tarotstollan
0

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
0

Aha. Kraftdjur är inget för mig😉

/Maria