Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketter: ordet-är-fritt-väl-valda-ordmat-och-dryck-livets-goda
Läst 400 ggr
Maria
2

Det bästa ni ätit

Eftersom vi har en tråd om det värsta så kommer här en tråd om det bästa 😉

/Maria

Maria
3

För mig är det utan tvekan ostron.

/Maria

citytjejen
3

Entrecote från vår lokala köttbutik, tillagad i sous vide och därefter stekt rare av min man. Det är det godaste jag vet 😊

/Christina

worst
3

Det finns mycket gott… men jag tackar aldrig nej till kräftor eller hummer! Mmm!

Maria
3

I Dubrovnik har jag ätit den mest ljuvliga skaldjursrisotto.
Var där med jobbet och kväll två åt jag samma risotto. Mina jobbarkompisar tyckte jag var knäpp som åt samma rätt.😄

/Maria

citytjejen
2

#4: Så har jag också gjort när jag varit någonstans och ätit något som var riktigt gott! Man får ju passa på liksom 😀

/Christina

Maria
3

#5 Ja verkligen. Jag har aldrig varken förr eller senare ätit en så god risotto 🙂

/Maria

Calcifer
3

I princip allt i Japan. Alltså ibland kändes det som man skulle gråta vad gott det var. Men nu lokalt är det biff med bambuskott från thai restaurangen. Alltså om jag var rik skulle jag äta där minst fem dagar i veckan.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

DesK
1

Riktigt fin sashimi, råbiff, rakfisk och fermenterade grönsaker är alla svårslagna, men det finns ju så otroligt mycket god och härlig mat 😋💖

/Désirée

Torparmor
3

Strömmingsflundra med potatismos på en liten restaurant vid vattnet i Trosa - det måste vara minst 40 år sen, men det minnet sitter än.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Draken
1

Friterad fläsk med ris och sötsur sås 🤤

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[solljust]
1

Oj det är så mycket som är så där himmelskt gott och smarrigt men plankstek är jag riktigt svag för och är mycket för kött och såser i alla former men även fisk är suveränt gott både i vår husmanskost men också utländskt både vad gäller kött och fisk det finns så ofantligt mycket gott att stoppa i sig och njuta av 😋😎

Maria
1

Åt en ljuvlig pyttipanna på Gyllene Freden i Stockholm för många år sedan.

/Maria

Tarotstollan
1

Hemlagat potatismos.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tellberg35
2

skaldjurspasta i Kroatien!

Maria
1

#14 Nästan samma upplevelse som jag😉

/Maria

91Marran
0

Vaniljsås.

Mvh
Mig

beem
3

Jag har svårt att välja ut det godaste. Det finns så mycket.
Ett minne som finns kvar är från en fiskrestaurang i Lörudden söder om Sundsvall. Det var stekt strömming med potatismos. Det är bland det godaste jag ätit. Lite överraskad blev vi att det serverades lingonsylt till. Inte så tokigt som det kanske låter.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Maria
1

#17 Vi äter alltid lingonsylt till strömming.

/Maria

[solljust]
1

Smörstekt strömming med mos håller helt med underbart gott och jag blev som dig Beem förvånad när jag upptäckte att det serveras lingonsylt till det stämmer liksom inte men många tycker det är kanongott jag har inte provat vill ha skirat smör och ärtor till men kanske skulle jag prova nån gång jag kan bli glatt överraskad 😎

Heddiz
1

Det finns många maträtter som jag tycker och tyckt varit extra goda.
Fast speciellt en rätt vi fick på Bali för 30 år sen sticker ju ut extra mycket. En rätt jag aldrig kommer glömma iaf.
Det var grillad spädgris med ris, grönsaker, osv.
Köttet var så mört så att det smälte i munnen.
Och jag tyckte inte ens om kött då.😅
Har aldrig gillat kött.
Men gosh vad gott detta kött på Bali var..
Jag har iaf aldrig ätit godare kött i hela mitt liv.

Annars så tycker jag att mat jag ätit i Thailand har varit extra gott också.
Det var ju en av anledningarna till att vi åkte dit flera ggr. Pga deras goda mat dom har i Thailand.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2025-01-09 21:26 av Heddiz
flocken
1

Skulle jag vara tvungen att välja ut min sista måltid hade det blivit planka. Olika typer av kött, frukt, ostar, gratäng, bröd.

Annars har jag ingen bästa rätt. Beror lite på situationen.
Efter flera timmar ute på vintern i snö så är det underbart att komma in o det står en chilicorncarne på spisen.
På sommaren grillad kyckling med min egna potatissallad.
En enkel sallad en sommardag.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

_Fisken
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är iofs ingen maträtt men smakmässigt slår detta många rekord.
Smörstekta och krispiga Brioche brödmynt med svart löjrom.
(Går lika bra med vanlig svart rom från hemköp också (för min del iaf).)

[solljust]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är inte heller någon maträtt precis bara onyttigt snask och jag köpte en sån här första gången den här veckan sen dess har det gått åt tre stycken men det hemliga är den är både god och äcklig samtidigt vilken märklig kombination gott och äckligt samtidigt 😮

Första gången jag smakade tänkte jag nä men fy vad är det här andra tuggan nja njo men något drog sen ville jag ha mer men hur kan något smaka både bra och illa samtidigt jag begriper inte helt sjukt .

Nån mer av er som ätit dom och kan säga vad ni tycker jag blir inte klok på det hur nåt kan vara blä och usch samtidigt som det lockar och är gott 😂

Heddiz
1

#23: Det där känner jag igen!
Inte just när det gäller kakor, men när det gäller viss mat.

Mat jag både älskar och hatar. 😅
Mat som jag egentligen tycker smakar ganska illa kan också smaka jätte bra emellanåt!?

Bara ngr ex Oliver och Potatis, smakar egentligen inte alls gott enligt mig, men ändå så kan jag få värsta suget efter speciellt Potatis.
Och då smakar Potatis jättegott istället. 🤔
Hmm konstigt.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

[solljust]
2

#24: Det är en märklig kombination när något smakar gott men också illa jag får inte ihop det där 😂

CasaRamon
1

Blåmusslor kokade i vitt vin, vitlök och persilja, är bland det godaste jag vet. Men även flera andra italienska och spanska rätter.