En förvirrande dag
Fick en slow cooker av min fd fru (firade jul med barnen och min fd fru). Det var bra. Tacksam för det. Problemet uppstod dock dagen efter. Då kommer damen med en påse kött av nåt slag och säger till mig "vi kan väl testa slowcookern?". (Kylskåpet är fullständigt späckat med rester!) Jag blir tagen på sängen så att säga för då ska jag ordna middagen för imorgon (läs: idag) och jag har inte en aning om var hon har ingredienser och var allt är. Recepten säger 4-5h eller 9h. Döttrar tycker än det ena, än det andra. Jag står mitt emellan allt och ska genomföra Projekt Köttgryta med okända verktyg och i ett okänt kök och med tre döttrar som tycker en massa saker. Dessutom måste jag ta hänsyn till att min fd fru har jobbat natt och kommer hem på morgonen den dag middagen ska vara klar.
Alltså, jag som är en trikt logisk person kan inte få ihop detta tidsmässigt. Alla säger "det är så enkelt.". Nej, det är inte enkelt. Recepten säger olika tider och ska det bli bra ska grytan vara färdigkokt vid 16-tiden. Backar jag tillbaka 9h eller 4-5h (beroende på receptval) så blir det tidig morgon jag ska börja eller vid lunchtid samma dag - i min fd frus kök medan alla andra ligger o troligtvis sover. Jag sliter mitt hår. Nu har jag bestämt att jag ska INTE lyssna på andra utan jag gör efter eget huvud. Då blir det en gryta gjord på spisen och då kan jag börja göra den kl 14-15 tiden. Då är alla vakna. Min fd fru kan berätta var hon har grejerna och jag kan i lugn o ro tillaga middagen. Lösning = lita på dig själv.
hälsningar från en projektledare. HAHA
Himmel vilken dag 😃
/Maria
Jag skrev en lång beskrivande förklaring i vår gemensamma Messenger grupp. Alla berörda fick ta del av samma information. "Jag lägger ner Projekt SlowCooker och gör Spisgryta istället". Det blev en novell.
När jag väl gick till X (enklare o skriva än "fd frun") och där satt döttrarna och de sade "Gör som du vill", "Du krånglar till allt", "Det är ok pappa"….jag stod med gapande mun. "Va? Har de ingen åsikt? Inga protester?".
Hur som helst, nu står grytan o puttrar med köttet och jag följer INTE receptet utan är lite rebellisk. Hade i ett extra svartpepparkorn. Ska i med grönsakerna snart. Allt väl. Allt gott. :-)
Lite vild och galen där med pepparkornet😉
/Maria
#4: Det roliga är att jag säger inget om det extra pepparkornet. Haha. Inget heller om att jag bytte kalvfond mot oxfond. Sen berättar jag inte om paprikapulvret med lite styrka i heller. Gryta Surprice blir det.
Men faktiskt fick jag väl godkänt av X när hon smakade av.
Nu får de städa och fixa potatisen. De tyckte jag stökat till lite. Jag sade att "Konstnärer är befriade från att följa ordning och reda".
- Redigerat 2024-12-26 15:30 av _Fisken
Haha, impro i köket blir oftast det bästa för då går man på känslan.
Tre av våra barn fick varsin slow cooker i julklapp för några år sedan vilket de uppskattade mycket. De kunde sätta på middan på morgonen, gå till jobbet och när de kom hem var middan klar. Inte så noga vad de stoppade i, det blev gott ändå. Jag brukade låna en till julafton och göra risgrynsgröten i, den blev alltid perfekt.
När vi missade det en jul satte jag in en stor gryta med gröten i ugnen istället på 100 grader. Det blev så bra så nu gör jag så jämt. Har också börjat göra alla grytor på samma sätt. Det får koka upp, sen skjuts in i ugnen på 100 grader. Den kan stå I 6-7 timmar där, och man kan göra annat under tiden. Det känns säkrare än att ha den på en platta.
När du väl blivit kompis med din slow cooker kommer du att ha mycket glädje av den, men jag förstår att du blev lite överrumplad och behöver tid att lära känna den.
#0: Låter som en perfekt måltid - hoppas att du fick ngt gott att dricka till!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#5. Den ser väldigt god ut i alla fall!🍜
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag fick beröm faktiskt. Inte första gången ska jag blygsamt säga. Jag saknade dock syltlöken. Dennes "tugg-karaktär" är häftig i en gryta. Även vattenkastanjer.
Ja, slowcookern blir perfekt. Den är ganska stor också. Oval. Som en stor gryta. Det bästa med middag var att nu vet jag hur man gör "brunsåsen" till en gryta. Oxfond (typ sån) och vatten samt maizena. Lagerblad och gärna nån bit ingefära samt salt/peppar. Sen kan du kasta i vilka grönsaker som helst i coockern vill jag mena. Lite osäker på morötter om de ska förkokas men jag tror inte det. Ska göra mynt av dem och lägga i S.C. Köper också en färdigskurna grytbitar. Tror jag sett såna nånstans i affären.
Vad kul att det blev lyckat. Du kan även lägga i större köttstycken, går de i många timmar blir de möra. Det blir som pulled pork, och du kan göra det på nöt och vilt. Har du tur kan du får tag på oxsvans och oxkind (superfint kött). Eller om du till äventyrs skulle få tag på lite vilt.
Du behöver inte förkoka några grönsaker eller rotfrukter du skall lägga i grytan, däremot kan de bli lite urlakade i smaken, jag brukar göra nya rotsaker och servera till bredvid grytan.
Lite vin eller öl (även alkoholfritt sådant) kan ge spännande smak till en gryta, liksom röksmak som finns på flaska (liquid smoke), men var bara noga med att ta ytterst lite.
Till fläskkött kan du testa t ex grapefruktpeppar, fin brytning med citrus till fläsk. Ja, möjligheterna är oändliga med grytor. Grattis till en fin julkklapp.
#10: Jag skvättade in ett par deciliter rödvin i grytan faktiskt.
Jag såg nån metod att ta hand om köttbitar. De stoppade ner dem i en glasburk och hade i kryddor o vatten och sen satte de på locket. Jag tror de hade den i en kastrull sen eller ugnen.
Undra om man kan ha denna glasburk i S.C (med vatten givetvis) om man ska göra mindre mängd? Asså testa lite…
- Redigerat 2024-12-28 13:29 av _Fisken
Så roligt.
/Maria