Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 236 ggr
Draken
3

Är du vidskeplig ?

Idag är det ju inte bara Lucia utan det är ju även Fredag den 13.

Vad har ni för tankar kring Fredagen den 13 ? Tror ni att det verkligen är en olycksdag, eller tycker ni det är en helt vanlig dag som alla andra ?

För mig är just fredagen den 13 ,december specifikt, en lyckodag. Min sambo friade till mig då och satte en förlovningsring på mitt finger. Idag, 33 år senare, är vi fortfarande gifta och lika lyckliga nu som då 🥰

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-12-13 06:50 av Draken
Calcifer
1

Nä jag är inte alls vidskeplig. Jag brukar försöka se lite skräckfilmer på denna dag haha.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Draken
0

Ja jag tänkte titta på skräckfilm ikväll

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[solljust]
0

O nej inte det minsta vidskeplig däremot är det intressant och roligt med all gammal skrock det finns så mycket historia bakom.

CasaRamon
1

Vidskeplig, nej. En bra dag idag. Jag heter Lucia och 13 är ett turnummer. 😉😊

Lona
0

Nej, jag är inte vidskeplig med sådana saker eller med att lägga nycklarna på bordet, slå sönder speglar, se svarta katter och liknande. Däremot är det som #3 var inne på rätt intressant med vad som ligger bakom sånt skrock.

#4: Grattis på namnsdagen! Tänk, hela Sverige firar dig! 😀

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2024-12-13 12:26 av Lona
Maria
1

#0 Grattis 🙂

Är uppvuxen med en hel del vidskeplighet. Det är himla svårt att ta sig ur men jag skulle vilja påstå att jag lyckats.

/Maria

CasaRamon
0

#5: Tack. Det är säkert ett antal med samma namn, men dom flesta som jag känner, brukar komma ihåg att gratta mej. Vanligtvis kommer man inte ihåg namnsdagar.

[solljust]
1

#4 Grattis på namnsdagen 🎂🍰 det är inte många man känt som heter Lucia väldigt få bla en företagsläkare vi hade hon hette Lucia.

Googlade lite snabbt och kom in på det här det är så långt tillbaka som 2013 så lite inaktuellt med andra ord men namnen Nissa och Tomte dom hade jag ingen aning om men Klementin det har jag nog hört någon gång någonstans men träffat någon tveksamt det borde jag kommit ihåg.

Skulle inte ha emot att heta Nissa Lucia Tomte det är ju helhärliga namn.

https://www.su.se/statistiska-institutionen/det-finns-en-tomte-i-sverige-1.115393

Här är det lite mer aktuella siffror på namnet Lucia inte alldeles helt ovanligt och långt fler än vad jag trott och det är ett underbart vackert namn 😎

https://www.namn.nu/namn/lucia/

Statistiska institutionen
Maria
0

#4 Grattis 🙂

/Maria

RackarFia
0

Nej, inte det minsta

#4 Grattis 😊

/Fia ☁️

beem
1

Jag är i inte skrockfull alls.
Ibland händer oförklarliga saker.
Jag hade letat i flera dagar fter nycklarna till båten då jag skulle sälja den utan resultat.
En granne kom över och jag berättade detta. Han sa att jag skulle lägga en sax i fönstret. Det hade de gjort flera gånger i hans skola då saker saknades.
Vad tror ni hände…..nycklarna återfanns dagen efter. 🤔

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Fridaaaa
0

Skrock enligt mig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CasaRamon
0

Tack för grattis hälsningarna. Lucia är ett generationsnamn . Min mamma och mormor hette också Lucia.

snowy00
0

Nej, inte har man mer otur denna dag än någon annan.

molam
0

Apropå namnet Lucia, så vet jag av 2, en gick jag i samma klass med för måååånga år sedan, en tjej, sen var det en gubbe på bilklubben som hette lucia

Är vidskeplig i viss mån, men fredag den 13e är inte ett "problem" för mig, dessutom fyllde mina hundar 1 år på lucia =)

Men kollar inte i ett vattendrag om jag är sjuk tex, fast det kanske är mer "forntida tro" än Vidskepelse, osäker.
Om en svart katt tex sitter i ett dike brukar jag be den sitta kvar tills jag har passerat eller gå år andra hållet (hör och häpna, har alltid funkat xD)
Ända sedan jag har varit liten har jag inte velat att man ska döda spindlar på en solig dag.
Går inte på a brunnar
Går inte under stegar.
Går inte på sprickor i marken
Osv, liknande saker liksom

Har även rätt Kraftig OCD så det skulle inte förvåna mig om många av mina saker grundar sig i det.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

• Redigerat 2024-12-14 21:33 av molam