Kommunikation
I vårt område pågår stora renoveringar som rör vatten och el Det innebär såklart strul som det gör med arbeten där flera företag samsas.
Min man är liten nyckelperson kan man säga.
Idag har han haft ett långt samtal med en person som var tämligen irriterad. Jag satt bredvid och förundrades hur min man lyckades vända samtalet till något riktigt trevligt med en hel del skratt.
Han är hela tiden vänlig, saklig och hjälpsam i den mån det går. Jag vet inte om jag själv haft sådant tålamod.
Hur funkar ni? Är ni bra på att kommunicera?
/Maria
Det tycker jag nog. Arbetade som frivillig i en välgörenhetsbutik och det var rätt många udda människor som sökte sig dit. Då gällde det att balansera och snabbt se vilket humör personen var på. Samtidigt är jag genuint intresserad av människor och det tror jag att de kände.
I mitt yrkesliv arbetade jag med information och kommunikation så jag har ständigt synpunkter på hur det sköts i olika sammanhang. Ofta känner jag "Att det skall vara så svårt…"
Kommunikation med myndigheter och företag är utmanande men också roligt, ofta lyckas jag få igenom krav efter klagomål genom mina skrivelser. Skall ta en dust med min kommun om parkering inför vintern……
Fler personer som din man behövs, allt blir bättre med rätt sorts kommunikation.
#1 Visst blir allt bättre med bra kommunikation.
Jag tror inte jag har samma tålamod som min man.
/Maria
Jag har jobbat många år med transportreklamationer.
Då måste man lära sig att lyssna och kommunicera. Många som ringer då är upprörda.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Nja. Jag är trevlig med bra tålamod, jag brusar (nästan) aldrig upp eller blir otrevlig men jag kan nog vara lite för snäll. Ibland behöver man sätta ner foten också - men på rätt sätt.
Sen gillar jag inte att ta konfrontationer (såvida jag själv inte är riktigt arg och dessutom förberedd på vad jag ska säga - hur ofta händer det?) och inte att småprata heller så jag är ingen självklar person i en sådan roll.
Däremot så lyssnar jag på alla, inte bara de som gapar mest.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jag jobbar med kommunikation hos en myndighet. Idag är jag chef för en kommunikationsgrupp som ger information och rådgivning i ganska komplexa handelsfrågor. Tidigare hos samma arbetsgivare jobbade jag med kriskommunikation och samordning, klagomål, som presstalesperson och samma typ av arbete som mina Medarbetare nu gör. Jag älskar kommunikation! Älskar att få informera och hjälpa. Älskar att få samtal att vända, framför allt när den som ringer upplever sig ha blivit illa behandlad. Det ger mig så mycket att få den personen att känna sig sedd och hörd och att få vända en upplevelse till något personen kan förstå och sedan hantera. Samma sak med komplex information där folk hör av sig och har helt gått vilse och man kan hjälpa och förklara. Ingen människa är den andra lik och information måste ges på olika vis och det tycker jag är så otroligt spännande. Jag får många gånger tack, även när den information jag ger inte ger det utfall personen önskar, eller när de behöver betala pengar.
Jag jobbar inom akutvården och där är det jätteviktigt med kommunikationen. Jag brukar vara saklig och lugn även fast jag kokar invändigt 😉
Har alltid haft lätt med kommunikation sen jag var barn och alltid tagit mig fram och jag är sån också som tycker om att prata med folk skämta skratta allvar oavsett jag känner folk eller inte så har det alltid vart lätt för mig att kommunicera och jag tycker det är roligt också.
Visst myndigheter och sånt där är väl aldrig roligt men det är också mycket vad man gör det till själv är man trevlig och lättsam får man det oftast tillbaka med några få undantag och man möter på någon alldeles besvärlig person men då biter jag ifrån vänder mig till deras chefer och sånt sen brukar det vara ur världen och bemötandet är ett helt annat eller så hör man av sig till en annan person.
Tur är väl att myndigheter är sällan man behöver ha att göra med och dom flesta jag haft att göra med har bara vart bra ska sägas.
Kommunikation tycker jag är väldigt enkelt men alla är vi olika ser jag på en väninna hon har jättesvårt för sig får tunghäfta blir nervös och vågar inte ta dom sär samtalen som hon behöver ibland och det måste vara oerhört jobbigt och det händer att jag får ringa, skriva åt henne för hon låser sig totalt.