Äta insekter
Hur ser ni på att äta insekter? Är det något ni skulle kunna tänka er? Har ni ätit insekt någon gång?
https://www.theguardian.com/environment/article/2024/jul/10/singapore-approves-insects-eat-food
Nej, inget jag skulle kunna äta, är redan väldigt kräsen med mat.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag skulle kunna tänka mig att testa.
/Maria
Tror att jag skulle vilja testa, med rätt kryddor och så är det kanske supergott! Det är väl en vanesak som så mycket annat.
/Christina
Jag har ätit torkade gräshoppor och mjölmaskar vid tillfälle. Tyckte om framförallt mjölmaskarna. Både enbart saltade och med paprika pulver.
- Redigerat 2024-07-10 11:51 av [Undertaker]
Jag är vegetarian och äter inte mina kompisar, då även insekterna ingår i kategorin bästa vänner.
Så mitt svar är ett Stort NEJ.
Leonardo da Vinci sa redan på 1400-talet:
”I framtiden kommer mord på djur betraktas detsamma som mord på människor”.
Detta förslag får en att tappa allt hopp om mänskligheten då vi ännu inte verkar ha fattat att djuren innehar ett lika utvecklat känslosystem, tankesystem, och grad av smärta som vi har.
Vi får se vilken framtid Leonardo pratar om, som var så långt före sin och vår tid i dessa värderingar.
#5 Vad har du för åsikter kring att djur äter varandra?
/Maria
Kanske skulle kunna testa under rätt omständigheter. Men det beror också lite på. Här skulle jag knappast sätta mig ute och börja tugga på en daggmask. Men reser jag någonstans där det anses normalt och de gör fina recept på dem så är jag nog inte rädd för att prova. Beror också på hur de ser ut om jag är ärlig. Ju mer det ser ut som faktiska insekter desto svårare tror jag det skulle vara.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Aldrig testat och vill inte testa heller. Mår illa av bara tanken.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Absolut inte tjänligt som människoföda. Insekternas skal innehåller 'kitin' som vi inte kan tillgodogöra oss, kitin framkallar även allergiska reaktioner. Insekter kan innehålla stora mängder tungmetaller och de är proppfulla av skadliga parasiter. Förekomsten av insekter i processad mat kan framgå av innehållsförteckningen men lika troligt är att ingrediensen 'göms' bakom en beteckning eller inte syns alls. Detta är galenskap och 'rysk roulette' med människors hälsa.
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
Nej tack!
Insekter innehåller inget min kropp vill ha eller kan tillgodogöra sig i vilket fall..Jag tror inte det är nyttigt för människor alls.
.
Bara att dom är fulla med parasiter räcker för att jag ska få kväljningar och aldrig kommer äta insekter.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
En kompis är gift med en man från Thailand- där äter de insekter, plockardem levande och stoppar i munnen
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#11 Där går min gräns.😉
Å andra sidan äter jag gärna ostron och råa musslor så det blir ju lite knepigt.
/Maria
Om alla människor som äter kött skulle äta insekter i stället, skulle vi rädda jorden, åtminstone för en bra tid framåt. Köttproduktionen är ansvarig för 15 % av alla växthusgaser.
Ungefär två tredjedelar av Amazonas skog som avverkats mellan år 1988 och 2014 har inhägnats, bränts och sedan omvandlats till betesmark. Det handlar om nästan 500 000 kvm, vilket motsvarar ett område som är fem gånger så stort som Portugal.
När Amazonas skövlas eller brinner frigörs enorma mängder kol ut i atmosfären i form av koldioxid, som är en växthusgas som bidrar till global uppvärmning. I ögonblicket står koldioxidutsläpp från regnskogsbränder för cirka 10-15 procent av de totala växthusgasutsläppen.
Ungefär 70 procent av världens jordbruksmark används till bete och odling av djurfoder, medan människor i utvecklingsländer svälter.
Sen vill jag kommentera halvsanningarna och falskinformationerna som spreds här.
- Kitin i insekter:
Man kan vara allergisk mot kitin, precis som man kan vara allergisk mot nötter, soja eller ägg. Men om man inte har problem med kitin i skaldjur, har man heller inga problem med insekter. Att man inte kan tillgodogöra sig kitin är inget problem. Det passerar helt enkelt matsmältingssystemet utan att tas upp, precis som kostfiber.
- Parasiter:
Alla djur kan drabbas av parasiter, även insekter. Men det är betydligt vanligare att djur som kor, grisar, fåglar och fisk drabbas av parasiter, speciellt fisk. Skulle man inte koka, steka eller grilla djur, skulle man förr ellert senare drabbas av parasiter.
- Tungmetaller:
Tungmetaller finns i naturen och därför i all mat. Mest finns i djur som är högt uppe i näringskedjan, t.ex. tonfisk. Insekter däremot innehåller bara låga halter av tungmetaller:
Vem som låter sig skrämmas av falskinformationerna, borde bli mer skrämd av faktan om vad som finns i kött, t.ex. antibiotika, tillväxthormoner, nitrosaminer, Neu5gc, dåliga fetter och mycket mer.
Insekter innehåller mer protein än vanligt kött. Insekter innehåller mindre fett. Dessutom innehåller insekter ecdysteron, som säljs som kosttillskott för att bygga upp muskler. Insekter är det nyttigare alternativet till kött.
#13: Tack för att du tog dig tiden att rätta upp dessa påståenden!
#14:
Det gör jag gärna. 😊
Möjligen "insektsbaserad mat", alltså att insekter är en (protein)råvara. Jag tror att jag skulle ha svårt för att äta en kanderad gräshoppa. 😉
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Nej, insekter har jag aldrig ätit och kommer inte att äta.
Jag äter inte kött heller. Jag får mitt protein från baljväxter och annat vegetabiliskt.
Jaha, där dök det upp en ökänd 'troll-bug' i diskussionen. Därmed lämnar jag; godmiddag!
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
#18: Bra skrivet JRSN 👍😎
Jag tror jag antingen är dum eller trött. Men vad är det som är troll? Ärlig fråga, jag lovar.
#19 Du som verkar insatt kan väl förklara.
/Maria
#21: Nja jag vill inte gå in på det för det här är en mångårig process som pågått på i fokus i flera år som JRSN och jag med flera förstår men vi skulle hamna så utanför ämnet som tråden handlar om så jag väljer att inte gå in på det men jag ville ge JRSN tummen upp för sin reaktion i sitt inlägg och hoppas att det är ok 😎
#22: Fast alla förstår ju tydligen inte - jag är en av dem. Kanske vore bra att bara säga "det är pga x jag slutar svara" så folk inte sitter och tycker ni verkar bollo bängo utan anledning? Som det är nu ser det bara ut från mitt håll som om två personer fick mothugg och direkt blev jättearga. Så tror jag inte ni två är, så det finns väl nåt mer till sanningen? Det får du gärna dela.
Det här får lämnas här punkt.
Dafuq?????????
#24: Right, ni får gärna berätta vad här som har med troll att göra, vilket inlägg till exempel. Är ju intressant för andra som läser tråden att veta. Annars ser jag ingen anledning att ens kommentera något som bara en minoritet förstår sig på.
#23: "Bollo bängo" 😄
Jag föreslår att vi släpper trollämnet eftersom det garanterat inte leder till någon trevlig tråd. Gammalt troll-groll så att säga (och ingen av parterna är ett troll såvitt jag vet, har bara totalt olika livsåskådning).😉
Ha en trevlig helg allihop, vare sig ni är troll eller inte! 🌻
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Det är väl trender som styr detta också precis som mycket annat.
Och okunskap.
Skulle du äta en häst? Det var otroligt vanligt när hästar inte längre hade värde som transportmedel. Nu är det inte kulturellt lika ok.
Skulle du äta ett gelehallon? Röda färgen kommer (åtminstone traditionellt) från en insekt.
Skulle du äta fläskkött? Beror på var du är född förmodligen.
Sniglar?
Folks åsikter om att äta insekter kommer ändras över tid och plats, precis som allt annat.
Mvh // Johan
Här lite mer sakligt om insekter som mänsklig föda:
https://nutritionsfakta.se/2019/11/28/halsorisker-med-att-ata-insekter/#
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.