Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 239 ggr
Maria
2

Alkohol och jul

Hur känner ni kring det här?

Det verkar vara väldigt delade meningar.

/Maria

Fridaaaa
7

Om det är barn med = ingen alkohol alt väldigt lite alkohol.
Finns ingen anledning att dricka massa alkohol på julafton.

Är man barnfria så gör man som man vill tycker jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magi-cat
4

Ingen alkohol!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2

Det var länge sedan det förekom alkohol till julfirandet. Minns inte hur det var när jag var barn, men om det förekom var det inget jag märkte av.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zadeira
8

Det är lite svårt att säga antingen eller för allt och alla alltid, för jag tycker att om man inte har några problem med att hantera alkohol bör det inte heller vara ett problem med en julsnaps eller en julöl till julbordet.

Att supa för sakens skull är alltid fel tycker jag, och om någon i umgänget har problem med alkohol är det kanske extra viktigt att det dricks "snyggt" (om alls). Samma gäller om barn är närvarande, sköts det snyggt och dricks i måtta, samt att det finns några nyktra vuxna på plats, ser jag inget konstigt.

Jag är en sån som tror att om man avdramatiserar alkohol behöver det inte heller bli något som barnen blir fokuserade vid. Det gäller såklart i fall där de vuxna kan hantera och dricka med måtta och vett, kan man inte det bör det inte drickas alls oavsett om där är barn med eller inte.

Maria
5

#4 Jag håller med.
Vi har alltid förr haft nubbe till sillen. Min brors svärmor var en fena på nubbevisor.

Ingen blev berusad utan det var bara som en del av julbordet.

Glögg drack vi också när vi strålade samman.

/Maria

Soligajag1
1

Ingen alkohol .

Jag har firat med barnen oftast , då tycker jag att man kan vänta med det till en annan dag.

Vi dricker Julmust , lättöl / jul öl ,
Vatten , juice .

HH 🙂

aggeelin
4

#5: jag har varit med om samma när jag växte upp. En öl och en nubbe, ingen blev berusad. En tradition.

När jag som vuxen förstod att många var mycket berusade blev jag förvånad. Hör inte hemma på julen.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

beem
3

Jul och alkohol är big no no. Extra viktigt om det är barn med.
Jag är inte nykterist men känner att det inte ska finnas med till jul.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Sindri
1

Nubbe mest för visornas skull, det har vi alltid haft. Oftast hemkryddad, svag snaps. Våra barn har aldrig sett oss berusade, och de har alla en sund inställning till alkohol, ett dricker nästan aldrig. Det har aldrig varit en grej överhuvudtaget i vår familj. Eller varit ett måste vid fester.
De som vill får lite portvin till julgodiset.

MonicaLagerquist
2

Finns det barn och alkoholister finns det inte någon alkohol öht.

För närvarande finns varken det ena eller andra så det serveras snaps till sillen och öl till de som vill ha öl.

Inga mängder och ingen blir berusad eller påverkad.

Jag kommer från ett nykteristhem med en alkoholiserad farfar som dog pga spritmissbruk så i mitt barndomshem fanns aldrig någon alkohol.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
1

#7 Samma här när en vän berattade att hemma hos dem dracks det rejält på julafton. många blev berusade Trots att det fanns barn med i bilden.
Jag i min enfald trodde inte att det förekom sprit i den mångden på julafton.
OBS jag var vuxen när jag fick veta det.

Stolt ägare till tre La permer

[solljust]
0

Väldigt lite och det var inget sånt när jag växte upp ingen fylla morfar, farfar och far tog en nubbe till jul och påsk sen var det lättöl så ingen drack och ytterst sällan fanns alkohol i hemmet bara någon enstaka gång om vi hade gäster som ville ha vin och öl till maten men aldrig någon fylla däremot minns jag tanterna från mors syjunta dom ville ha vin då och när dom gick tyckte jag det var så konstigt att dom var blanka på ögonen och det där fattade jag inte 😂 men fylla var det inte då heller lite glada i hatten blev ett par damer salongsberusad inte mer.

Själv tar jag lite glögg och nåt glas vin på julen till nyår en skvätt Baileys och ett glas vin mest för den lite festliga känslans skull.

flocken
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: håller med dig helt att avdramatisera alkohol.
Inte för att det ska bli en vardag. Men det ska inte vara något konstigt att mamma/ pappa tar en öl/ glas vin.

I år har jag beställt tomtebubbel. Sen blir det nog inte så mkt mer

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
0

#13 Nej håller med, inte konstigt att ta något glas vin, öl eller så. Mer de som får leva med föräldrar som jämt blir fulla :(

Den såg lite rolig ut.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

TatsuOni
0

Själv dricker jag inte alkohol, men har inget problem med att andra gör det i måttliga mängder. T ex så brukar min sambo dricka ett par öl eller så.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Heddiz
0

Nu firar vi ju inte jul på det viset längre, men förut när vi firade jul så har det blivit en del dricka som glögg som "välkomstdrink" 1-2 glas öl eller vin till maten och lite snaps..det kanske låter mycket för er, men sen jag blivit vuxen så har ingen av oss blivit fulla som dom vuxna kunde bli när jag var barn..

När jag var barn och alltid om vi firade jul med släkten så blev alla vuxna mer eller mindre dret fulla, och ngr blev rent pinsamma och skitjobbiga..den enda vuxna som var nykter var min mamma..

Det kunde ju vara lite jobbigt..tex så blev alltid min morbror (o hans fru, trots att dom hade barn) så jäkla full att han snackade massa goja, blev "kramig" och riktigt, riktigt pinsam..Jag kommer ihåg hur mycket JAG själv skämdes som barn för hur han höll på varenda jul .

Sen blev det bättre med tiden eller mindre dricka när dom blev äldre,och vi slutade fira med hela släkten, men minnena är kvar..att mycket alkohol gör människor konstiga. 🙄

Så det är bra att ni som har barn inte dricker så mycket för det kan påverka barn mer än vad man tror..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Åsa S
0

Det måste inte finnas, visst är det gott med en nubbe till sillen men det är inget som måste finnas hos oss vid vårat firande. De senaste åren har det inte varit någon alkohol alls när vi firar jul tillsammans i släkten, Det händer att jag och min man tar någon julöl när vi kommer hem på kvällen eller kanske en irish coffey.