Julskinka
Ni som har skinka till jul hur tillreder ni den?
Har ni någon särskild tradition?
/Maria
Själv har jag alltid kokat skinkan.
Spadet använder jag till långkålen och grönkålssoppa.
Jag har alltid nejlikor istuckna i skinkan vid griljering.
Det blir både fint, smakar gott och gör att "griljeringen" senapen fastnar bra.
/Maria
Jag är bekväm och köper färdigkokt skinka, som jag griljerar. F.ö. lagar jag all mat själv, som olika sorters sill, köttbullar, lutfisk m.m. Bakar bröd och gör julgodis.
Till julafton kokar Vi egen.
Vi har en pyssel dag då vi kokar skinka, lägger in sill osv.
Sen är det ägg, senap och ströbröd på och in i ugnen.
Nu innan jul köper vi färdigkokt.
Vi har redan ätit 3 skinkor..
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag köper rimmad som jag ugnsbakar och sedan griljerar. Försöker alltid få tag på ekologisk och nitritfri.
Förra året fick jag tag på en rå vildsvinsskinka som jag rimmade själv. Det vill jag helst göra om, men fick inte tag på nån i år.
Ingen mer som har nejlikor på skinkan?
/Maria
Nej, det hade vi inte i mitt föräldrahem heller. Jag har sett det på bild och det är väldigt vackert.
"Mamma, det räcker med en liten skinka i år!" Sen blir den levererad tillsammans med "tomtegröt" (risgrynsgröt).🤗
Nä, jag är inte bortskämd alls.🙈😇
Mamma däremot köper skinkan färdigkokt och griljerar själv (utan nejlikor men det är ju så fint!).
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Köper färdigkokt och griljerar sen,
men tycker det är svårt att hitta som inte är typ hälften fett.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En gång har jag köpt färdig skinka och aldrig mer.
Matade måsarna nere vid Klippan. Kanske inte så nyttigt men hade måsar kunnat rapa så hade dessa gjort det😉
/Maria
I vårt hushåll är det min man som sköter julskinkefixandet. Men jag vet att vi brukar köpa rimmad skinka som sedan bakas och griljeras i ugnen.
Själv har jag aldrig tillagat (eller vad man säger) julskinka själv 😊
/Christina

Jag ska nog köpa skilna idag.Vi ska u fira jul hos en av sönerna och jag är tydligen ansvarig för skinkan.
Stolt ägare till tre La permer