Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketterordet-är-fritt-väl-valda-ordmat-och-dryck-livets-goda
Läst 243 ggr
Maria
1

Torkad frukt

Förr köpte alltid mina föräldrar fikon och dadlar till jul.

Numera så finns det ju året om i olika fabrikat.

Jag älskar fikon och aprikoser. Min man gillar dadlar och aprikoser.

Äter ni torkad frukt? Bara till jul eller året om?

/Maria

Carmarino
1

Det händer, men jag tycker det är rätt sött så det blir inte så ofta. Oftast blir det dadlar. De ska tydligen vara nyttiga, och det räcker med två stycken om dagen, så jag köper ibland när det är extrapris. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Zefirka]
1

Jag äter torkad frukt året om. Tycker speciellt dadlar, äpplen och banan är gott torkat.

Scorpio97
0

Nej, det är inget jag äter :)

//Jessie

[Moon AppleGrey]
1

Äter dadlar då och då, dock endast smaksatta, såsom saltlakrits och sura cola.
Blir ett nyttigare alternativ till godis.

Maria
1

Dadlar har jag svårt för då jag tycker de är så mjöliga.

/Maria

• Redigerat 2023-11-25 12:56 av Maria
Maria
1

Katrinplommon tycker jag är jättegott.

/Maria

worst
1

Just nu äter jag torkad mango, det var gott!
Annars är favoriten torkad papaya!
Fikon var min mammas favorit, så jag köper ett litet paket för nostalgin!

beem
1

Vi hade alltid fikon till jul då jag var barn men aldrig numera då det bara är jag som gillar det.
Jag har försökt lära mig äta dadlar för de ser så goda ut men det går inte.
Jag tror det är något med konsistensen.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Maria
1

Färska dadlar har jag ätit och de är godare tycker jag.

/Maria

Fridaaaa
0

Äter aldrig torkad frukt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moon AppleGrey]
1

#9: vad för dadlar tänker du på som inte är färska?

Redigering: äh, glöm det.
Tänkte inte på att de smaksatta dadlarna är torkade. 😂

• Redigerat 2023-11-25 14:51 av [Moon AppleGrey]
Åsa S
1

Fikon har jag i morgongröten ibland året runt, men runt jul så brukar vi ha lite nötter och fikon som godis det hör liksom till och det är ju gott, men torkad frukt är ju sämre för tänderna än vad ex. choklad är så jag äter runt jul jag småäter inte torkad frukt året runt man blir arbetsskadad då man jobbar inom tandvården.

[solljust]
1

Är lite dålig på det där med torkad frukt men det kan gå ner ibland i nån gröt eller så men jag tycker det är lite för sött däremot katrinplommon dom tycker jag om speciellt att använda i matlagning men ibland använder jag torkad frukt i matbröd men även där tycker jag det blir för sött och tröttnar väldigt fort.

Maria
1

#11 Smaksatta dadlar har jag aldrig testat.

Jag har bara ätit färska och torkade.

/Maria

Sindri
1

Det var fest på julen när mamma köpte hem fikon och dadlar och stora russin med kärnor i. Och vi knäckte nötter och spelade filippin med krakmandlar.
Jag älskar torkad (och färsk) frukt, men tyvärr är det inte så nyttigt för mig, det blir för mycket socker som jag är väldigt känslig för.

Jag gör ibland ett väldigt gott te med torkade fikon och kanelstång. Det smakar juligt och fint och jag känner fikonsmaken utan att få i mig så mycket socker.

Maria
1

#15 Just det, stora russin med kärnor i. Det hade jag glömt😉

/Maria

Maria
1

Min farfar var född 1896.(känns som man är urgammal)

De var 16 barn och på julen fick alla barn en hembakad julkaka med pinnar i där det var torkad frukt på. Typ äpplen. Det var deras julklapp och julgodis i ett.

/Maria

[Moon AppleGrey]
1

#14: ah, på så vis. 🙂

Zadeira
1

Torkade tärningar av ananas, mango och papaya i flingorna eller som strössel på glass, nom.

aggeelin
1

#9: färska dadlar är jättegott och färska fikon, å så gott!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
1

#20 Jättegott 🙂

/Maria

DesK
1

Jag äter inte så mycket torkad frukt, men det händer att jag gör godis på torkad frukt, det tycker jag är gott, särskilt när jag har smaksatt med nypon.

https://matlust.ifokus.se/discussion/1022913/godis-pa-torkad-frukt

/Désirée

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
Tarotstollan
1

Älskar dadlar men får ju vara försiktig med sådant numera men det blir nog en ask till jul ändå.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

RackarFia
2

Älskar det 😄 Papaya, ananas, mango och smaksatta dadlar är favoriterna. Mums!

/Fia ☁️

MonicaLagerquist
1

Vi torkar äpplen och päron som sen används i frukostfilen eller i matlagningen

Stolt ägare till tre La permer