Sommartid
Ställer du om klockan innan du går och lägger dig och låtsas som om inget hänt eller ställer du om den imorgon?
Stolt ägare till tre La permer
Satelliten löser det. Jag har ingen anledning att manuellt ställa om någon klocka.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Jag har några klockor hemma som måste ställas om manuellt och normalt gör jag det innan jag går och lägger mig på lördagkvällen
Nu får det bli på onsdag när vi kommer hem..
Stolt ägare till tre La permer
Jag har inte ens koll på att det ställs om längre. Nackdelen med att allt sker automatiskt är att jag helt enkelt glömmer bort typ allt som automatiseras.
Ställer om de som måste göras manuellt rätt tidigt på kvällen. Klockan i bilen får dock vänta tills jag ska använda bilen första gången efter omställningen.
Tips: För er som har digitalkameror (alltså inte i mobilen), glöm inte att ställa om klockan där också. Det brukar inte ske automatiskt. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Senaste åren har jag inte haft någon klocka som behöver ställas om, så har inte behövt tänka på det. Men nu har jag faktiskt en :) Förmodligen ställer jag om den första gången jag tittar på den och inser att den går fel.
//Jessie
När jag bodde i Japan så hade vi inte vintertid eller sommartid. Skulle önska att det var så här med.
#6 Ja, det önskar jag med! Har ingen betydelse för mig vilken tid vi stannar kvar på, men jag gillar inte bytet
//Jessie
Min man brukar fixa de få klockor som inte ställer om sig själv.
Jag har aldrig känt av sommar/eller vintertid.
Kollar bara på klockan…jaha😃
/Maria
#7: Visst om det var typ sju timmar - då skulle man verkligen märka skillnaden. Men på en timme?????
#6 Det har väl diskuterats år efter år om man bör ta bort det. Läste att Sverige inte hade en gemensam tid i hela landet före 1870-talet, utan då hade man lokal tid utefter när solen stod som högst. Klockan var alltså inte samma i landet samtidigt. Sommartid kom tydligen inte fören efter 1980-talet.
#7 Egentligen heter ju det vi kallar för vintertid "normaltid" och är väl det som skulle bli standard om vi slutade med klock.omställning. Mig spelar det inte heller nån roll, jag har noll dygnsrytm året om.
Vill ha vintertid året om.
#12: Samma här.
Har ställt om alla manuella klockor och timers nu, förutom bilen. Den får vänta till imorgon.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-03-25 16:34 av Carmarino
Mobil och dator ändrar sig själva
Ställer om på micro och spis och bilen imorgon
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har hela tre klockor hemma som måste ställas om manuellt. Övriga klockor är på mobilerna och våra datorer + våra smart watches och de ställer ju som bekant om tiden automatiskt.
Men, vi ställer om dagen efter, huvudsaken är att klockan vid sängen, dvs mobilen, visar rätt tid när man vaknar. Tycker jag 🙂
/Christina
Alla klockor fixade i förmiddags sen sköter datorn om sin likaså telefonen men det är lite tjatigt det här och jag hoppas vi slipper dom här klockomställningarna dom gör ju inget annat än stör 😂
#16 Redan? Det är inte förrän inatt det sker annars :)
Suck!
Jag är inte morgonmänniska och måste vara på jobbet tidigt på måndag morgon. Det innebär att min kropp anser att jag går upp kl 05 på måndag. Det brukar ta ca en månad för kroppen att vänja sig med eländet.
Ställer om köksklockan imorgon.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag ställer om klockradion först dom andra klockorna får vara tills imorgon
Fullständigt avskyr tanken på att gå upp så tidigt
Ställer om dem kl. 03 i natt. Mår dåligt i flera månader av omställningen och lagom tills jag är ok med tiden, då är det dags att ställa tillbaka klockan igen.
Antar att det har med att jag är nattmänniska att göra…😠😔
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Den enda klockan som inte ställer om sig här hemma, det är väggklocka i köket. Och den ställs om när jag får för mig att göra det. Tror att förra gången det blev sommartid så hade den ännu inte ställt om när det var dags att bli vintertid igen. Så den gick 1 timme fel i ett halvår. 😛
- Redigerat 2023-03-27 12:01 av Liz85
#21: Jag är också nattuggla och känner inte av det. Men jag tror jag fick förklaringen i helgen.
Vissa människor går efter klockan, tiden du ser fysiskt. Andra går efter vad kroppen säger.
Om du går efter kroppens rytm är det klart att omställningen ställer till det lite. Men om du går efter klockan och inte har ett för inrutat schema så känner man kanske inte av det alls eller på samma sätt.
Jag tex går och lägger mig nån gång på natten och sover sen tills jag vaknar. Och sen konstaterar jag bara att klockan är si eller så mycket och sen är det inget mer med det.
#23. Jag är nog en blandning av det. Jag försöker följa min kropp men "samhället" ställer ju till det och jag får hela tiden hålla på och anpassa mig till det.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det är nästan komiskt att vi ställer om klockorna till sommartid så här mitt i vintern.😄
#25: Äsch det är bara sommaren som känner av tidsombytet. Samma sak med vintern men den blev på lite sämre humör pga det. Det är snart sig själva igen. 🤪😛
#25 Mars = vårmånad ;)
#27: jo, jag vet att mars är en vårmånad, men kunde inte låta bli att skämta, när jag tittar ut och det har kommit minst 30 cm snö. Dessutom ska det inatt bli 15 minusgrader. Så våren är kraftigt försenad.
#28: precis. Kalendariskt är det vår. Men de fakto i verkligheten är det vinter! Usch!