Storkok (soppa).
Skulle gärna få lite tips här. För att spara pengar måste jag laga storkok, men jag har så dålig fantasi. Jag är rätt kräsen, men om ni skulle föreslå en grönsak jag inte gillar så antingen provar jag den eller byter ut den mot något annat.
Det går jättefint att länka recept också.
Det enda jag vet är att jag måste dra in på matkostnaderna om jag ska överleva.
(Har en enorm kastrull, kanske behöver nämnas, så kan göra storkok.)
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag gör grönsaksgryta. Räcker hela veckan. Du vet sån där IKEA gjutjärnsgryta har jag. Rund.
Jag samlar på mig alla grönsaker jag har. Kör dem genom matberedaren (sån där som gör mynt av morötter).
Sen steker jag dem lite var för sig. Sen i med allt i grytan. På med vatten och rätt antal buljong tärningar.
För smakens skull använder jag bladselleri (ett par nävar) och sen några tärningar med ingefära.
Sist stekte jag upp ett paket bacon och kastade i också.
Supergott. Kan ha det på ris, pasta och Potatis eller som en soppa.
edit: Viktigt med färger. Broccoli och sen röd paprika. Röd lök…tärnad Potatis.
- Redigerat 2023-01-27 19:12 av _Fisken
Åh smart! Har ingen matberedare så får använda knivar, men kanske kan ändå! Har du något tips på grönsaker som i så fall är lätta att använda?
#2:
Grunden är
kål (mindre än en kvarts kål räcker nog).
Morot typ 2-3 stycken.
En stor rödlök.
En röd paprika.
Broccoli. Fryst eller färsk. Hackas till mindre bitar. Koka stjälken också.
Potatis, 1-2 stycken
Bladselleri (skär små bitar av stängerna. 1-2 stänger)
Tre tärningar av ingefära.
Hela pepparkorn + såna där stela löv vad de nu heter.
Sen ett antal buljongtärningar
En del säger att man ska koka broccolin mindre men jag lyssnar inte utan kastar i allt på samma gång.
Grejen är att salta och krydda så det smakar nåt. Jag hade i en halv matsked rosepeppar också - som test. Ingen mådde dåligt. Sen kokar du 20 minuter. Småputtra. Det är supergott.

Nu vet jag inte om du äter färs, men gulaschsoppa på färs är kanongott och mättar otroligt bra. Brukar skippa rotselleri och paprikan och ta lite extra Potatis och morot.
Jag tar alla grönsaker jag äter, hackar ner dem och kokar ihop, lök, purjolök, vitlökspulver, svartpeppar och salt om du inte använder buljongtärningar.
Du kan ha korv i, vilken som helst som du gillar, även vegokorv eller bullar.
Det lättaste är att köpa färdiga djupfrysta grönsaker och bara hälla i med buljongtärningar, lagerblad och alla kryddor du gillar.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#5: Tack! Lagerblad hette de "stela löven"
Om du äter kött, så är oxsvans helt oslagbart i grytor och soppor.
/Désirée
#0: Jag vet knappt vad storkok är… 🤪😬😏
#8: Skaffa mer av allt och större kastrull. Det är storkok.
#0: Ok fattar
Tack så hemskt mycket för alla tips! Ska köpa på mig lite frusna grönsaker idag när jag handlar samt köpa falukorv också. :)
Mitt favoritstorkok är dock inte soppa, men vill tipsa om chili con carne/sin carne. Det funkar skitbra att göra i jättegryta och är supersmidigt att frysa in i portioner. Man kan välja bönor efter smak, och även dryga ut med linser och kikärtor.
#12: Bra tips, trist bara att jag hatar bönor, linser OCH kikärtor. 😂
#13 Aj, ja då är det kanske inte ett helt lyckat tips till just dig i alla fall 🤣
#14: Nä, men gryta kan jag ju också göra storkok på. Och ha i lite grönsaker och nån protein ändå. Så även om just ditt specifika tips inte fungerar för mig så fick det mig att tänka på andra alternativ förutom just soppa.
Ska se om fryst kycklingfilé fortfarande är på extrapris i morgon, skulle nog kunna göra en läskigt god gryta på det, till ris eller nudlar. :D
#15 Även om du inte gillar chili con carne med bönor kanske du kan göra nån form av köttfärsgryta. Jag brukar tex blanda ner riven morot, svamp, majs, lök och typ massa krossad tomat och lite grädde. Det blir mer som en gryta än körrfärssås, men man kan ju ha pasta till om man vill. Jag brukar äta den som den är med nybakt bröd till.
#16: Låter gott!
#16: Det lät gott! Jag äter inte lök och måste ha passerade tomater, men annars fungerar det fint för mig. Går väl att äta antingen till Potatis, pasta eller ris om man nu vill ha nåt sånt till. Men vore kanske lite extra speciellt att köpa nåt gott bröd att äta till. Typ doppa i grytan och nom nom. Tack för tipset!
👍