Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 146 ggr
Maria
3

Goda grannar

Hat ni bra kontakt med era grannar?

Jag fick precis hemmagjord flädersaft från en av barnfamiljerna på gatan❤

/Maria

DesK
2

Jag har bra och fina grannar, både närmast mig och dom som bor längre ner i byn 😊 Det är toppen att både kunna hjälpa och få hjälp och kunna umgås och ha trevligt tillsammans 😊

/Désirée

Maria
2

Hos oss har det blivit ett generationsskifte på vår lilla gata med 5 hus på varje sida. Jag och min man plus en kvinna i ett hus till är äldst nu

/Maria

DesK
1

Här i vår lilla husklunga är vi 8 fastigheter, 3 är i din och min ålder, tre avsevärt äldre och 2 är yngre barnfamiljer 😊 I hela byn är det ca 1500 hushåll och det har tillkommit en hel del nyanlända barnfamiljer sedan 2015. Så bra byn har levt upp och den lilla lanthandeln blomstrar 😊

/Désirée

Maria
1

#3 Ja det är härligt med yngre familjer. Här påverkar det också både affär och kommunikation.

/Maria

Scorpio97
2

På min mammas gata hälsar vi på varandra och om någon åker bort håller vi ett öga på varandras hus, men vi har ingen närmare relation än så.
När vi flyttade in för många år sedan bodde en tant i huset tvärs över gatan och med henne hade vi/min mamma lite närmare relation. Hon kunde komma över med något hon hade bakat och min pappa hjälpte henne med skottning och liknande. Hon hade en otroligt vacker trädgård som hon kunde pratade om och visa i timmar. Familjen som bor där nu har tyvärr inte hållt igång den riktigt

När jag bodde själv i Uppsala hade jag ingen koll alls på mina grannar, knappt dom som bodde i korridoren ens.
Nu ska jag snart flytta till egen bostad igen så jag får se hur det området är. Jag tycker det är trevligt med hjälpsamma och sociala grannar men tycker det lätt kan bli lite för påtvingat…

//Jessie

MonicaLagerquist
2

Vi har goda grannar
Några känner vi inte så väl enman hejar och byter några ord

Stolt ägare till tre La permer

Soligajag1
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har bra kontakt med grannarna .
Vi brukar ha samverkan som fika , grill kvällar, Loppis .
Jag har en granne / äldre dam som har blivit som en andra mamma för mig.

Vi ringer till varandra varje dag , umgås i lekparken på fika . Jag bakar , lagar mat och då får hon alltid mat , nåt gott till kaffet, i sin tur får jag kaffe paket + annat , en gång hade hon köpt en matta till mig. Jag blev så överraskad.

Hon stöttar mig på alla sätt. Sån fin människa är hon.

Här brukar vi fika .

HH 🙂

citytjejen
1

Överlag har vi bra grannar! Känner några av dem men det är en ganska stor bostadsrättsförening så har inte koll på alla. Vi har haft dåliga grannar som t.ex kastade fimpar ner på vår uteplats, inte så trevligt😣Det äckligaste som hänt var en morgon för flera år sen då vi hörde hur något damp ner på fönsterblecket utanför vårt sovrum. När vi gick ut och kollade kunde vi konstatera att någon kastat ner en använd kondom… 😫

/Christina

Fridaaaa
2

Svärmor och hennes man, 2 yngsta barn och fosterdotter bor 500 meter bort, så bra kontakt.

De andra vet vi vilka men inga vi umgås med
Fått nya grannar i ena huset som vi inte har träffat. Så man undrar vilka det är

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carmarino
4

Det är bara grannarna mittemot jag har kontakt med, och jag är väldigt glad åt att ha dem som grannar. Vi "springer inte ner dörrarna" hos varandra men hjälps åt vid behov. Jag brukar bjuda dem på fika till advent, jul/nyår och på sommaren.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
1

#10:

Så fint du har det !!
En vacker duk och kaffekoppar med socker skål och kanna .

Mysigt att fika på detta sätt med grannarna .

HH 🙂

Carmarino
2

#11: Tack. Ja, det är en väldigt speciell duk. Det är ett mönster från en gammal släktgård, där hembygdsföreningen lät göra ett antal dukar i det mönstret, som de sedan sålde. De flesta var röd/vita, men de hade även några i syrenlila. Köpte naturligtvis båda varianterna, men den röda passar bättre till jul. 😊

Kaffeservisen är Sigvard Bernadottes "Marianne", som han gjorde åt Fyrklövern. Tycker väldigt mycket om den, för dels är den vacker och dels är kopparna goda att dricka ur. 🙂

Har även ett kakfat och två ljusstakar i samma serie.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sigvard Bernadottes klassiska strama designprofil har kommit att bli ett signum för skandinavisk form. Läs mer om partnerskapet med Fyrklövern här!
  • Redigerat 2022-06-29 16:45 av Carmarino