Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 260 ggr
Maria
8

Vår sista katt...

Min man och jag har ju alltid velat ha djur. Särskilt katter.
Nu närmar sig Lakriz 9 år och vi kom på att han blir nog vår sista katt.
Jag är 60 och min man 66 i år. En katt kan bli 20 år.

Sonen kan inte ärva några katter då min sonhustru är allergisk. Vi har ingen annan jag kan tänka mig heller.
Det vore egoistisk att skaffa en eller två nya katte
Enda alternativet är att adoptera en äldre katt men även det kan vara riskfyllt för kattens skull.

Det känns ganska sorgligt faktiskt.

/Maria

Carmarino
4

Är i samma situation som ni. Det känns tomt att veta att jag troligtvis inte kommer att kunna skaffa en ny katt när de jag har nu inte finns längre. De är ju 12 år bägge två, och jag tror inte att de kommer att bli så gamla som 20 år faktiskt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2022-06-29 12:10 av Carmarino
HaMsTeRpLaMsTeR123
4

Åh nej vad trist . Trösta er med att katterna som ni haft har haft ett bra liv ❤️

Uppkatten
7

Man vet aldrig… Plötsligt sitter det en liten behövande varelse nere på gården, och så har familjen blivit större igen… (eftersom allt annat vore sämre för varelsen…). 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
4

#3 Jo men sedan då…om varelsen blir ensam igen. Det skulle jag inte ha hjärta till.

/Maria

[Tismon]
7

Ni kanske kan vara jourhem?

Scorpio97
5

Förstår att det känns sorgligt! Jag kunde inte ha katt åren jag pluggade på universitet och det kändes väldigt tomt. Om jag får välja vill jag aldrig leva utan djur, och särskilt katter, igen. Men samtidigt är det klart att djurets behov går först

Men jourhem lät ju som en bra idé tycker jag!

//Jessie

Maria
3

#5 Jag har funderat på det men samtidigt så skulle jag själv må dåligt vid separationer.

/Maria

Uppkatten
2

#4 Nej, man får förstås göra en plan för varelsen om den flyttar in. Många katthem tar ju t.ex. emot katter när ägaren inte längre klarar av att ta hand om dem, t.ex. pga hög ålder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
7

Jag hoppas Lakritz lever länge så jag slipper fundera på dessa frågor ännu.

/Maria

[Tismon]
0

#7: Aa, förstår 😐

Jag vet inte hur det ser ut i kattvärlden men hos hästar och hundar kan man ha något som heter fodervärd. Hade något sådant kanske fungerat?

CasaRamon
1

Jag skulle inte tveka på att skaffa katt i din ålder. Ta hand om en vuxen katt från ett katthem, så gör du både dej och katten en tjänst. Själv reser jag en hel del och bor i lägenhet, så tyvärr kan jag inte skaffa någon. Har haft katt i hela mitt liv. Och hund. Saknar bägge.

Maria
3

#11 Jag känner att jag tagit hand om flera katter och rest har vi inte gjort på snart 10 år så det är också något att tänka på.

/Maria

MonicaLagerquist
3

Allt har sin tid har i livet

Stolt ägare till tre La permer

Tarotstollan
1

Jag har troligtvis min sista katt nu och han har precis fyllt 12 år.
Jag har "blivit förbjuden" av min familj/släkt att skaffa flera djur efter jag fick diabetes. Det finns ingen som kan hjälpa mig längre om det skulle hända mig något säger de och det stämmer rätt bra.
Ev. kanske jag kan skaffa fåglar igen, för jag har en bekant som säger att hon kan ta dem om jag skulle trilla av pinn. Tyvärr kan hon bara tänka sig 2 stycken och jag vill ha 4 - 6 stycken.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
1

Jag förstår känslan men … en svår frågeställning. Vi kanske tänker fel när vi planerar att ha två nya katter snart.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
1

#15 Ja det är jättesvårt.

/Maria

aggeelin
1

#16: jag hoppas att katterna kan bli till glädje för oss och fylla huset med lov igen

Maria
4

#17 Ja det är tomt utan katter. Vi har ju bara en katt nu och det känns ovanligt men Lakritz har tydligt visat att han är en ensamkatt.

/Maria

aggeelin
1

#18: synd annars hade ni kunnat ta hand om någon hittekatt

Maria
5

#19 Tanken var ju att ganska snabbt hitta en vän till Lakritz. Han förlorade ju Moritz och sedan hittekatten Greta .

Men Lakrirz har liksom levt upp. Han tar för sig, är modigare och fjäskigare så jag upplever att han mår riktigt bra när han är egen herre på täppan.

/Maria

aggeelin
0

#20: han kanske skulle gilla en kompis?

Maria
4

#21 Jag tror inte det med tanke på hur förändrad han är nu när han är ensam. Jag skulle faktiskt inte våga chansa.

För första gången på alla år kommer han upp i våra sängar. Han testar sovplatser. Vågar visa att han vill ha mat. Ligger i våra knä. Har skaffat sig en massa egna rutiner osv.

/Maria

Soligajag1
2

#20:

Okej , du ser . Alla kissar är annorlunda .

Här saknar kissarna varandra om den andra försvinner , jag brukar ju gå ut med Knatte , ibland går han själv.
Då ser jag att brorsan sitter i köksfönstret och tittar efter oss .

Sen hämtar jag Tjatte och går ut med honom.
Dem mår / trivs bäst ihop .

HH 🙂

• Redigerat 2022-06-30 07:08 av Soligajag1