Sömnen
Hejsan !
Vet inte om vi har tagit upp detta ämne -sömnen , att sova bra .
När du lägger dig på kvällen , somnar du genast eller ligger du och vrider och vänder dig ? Har du problem med sömnen ?
Jag somnar oftast ovaggad , när jag jobbade heltid så somnade jag med än gång när huvudet landade på kudden. Så skönt !
Nu har väl det varit si och så med det , , försöker att inte sova under dagen för då kan jag inte somna på kvällen.
Berätta gärna hur ni har det med era sov vanor , sömnen . .
Lånar en bild från pixabay
HH 🙂
Vilken härlig kattbild 😊
Jag brukar läsa eller titta på film/ serie innan jag släcker och då somnar jag oftast rätt snart. Sen brukar jag gå upp sisådär 2 gånger för att kissa och dricka vatten. Då och då händer det att jag inte kan somna om efter det. Jag sover aldrig på dagen och dricker aldrig kaffe efter kl 16, för då får jag problem med sömnen.
/Désirée
Jag har numera en oregelbunden sömn. Innan jag fick diabetes sov jag i 3-4 timmars intervaller. Nu är det mera oroligt och kan nästan aldrig somna om sockret är för högt vilket det är ofta.
Varje gång jag vaknar till för toabesök eller dricka vatten, så kollar jag vad sockret ligger också. Har jag otur och det är lågt måste jag äta innan jag kan somna om.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1:
Tackar!!
Det låter ju riktigt bra . Önskar att jag kunde sluta med kaffet efter klockan 16.00 jag med. Men det går inte . Tar en dag i taget med det.
Du sover inte på dagen heller , wow!
Ja , vi är ju alla olika individer . Jag har Loppis då och då , , tänkte ha det idag men jag orkade inte , , så jag tänker ta det lugnt , ta en fika i lekparken och njuta av solen. Fick ju en del bannor av en väninna förra helgen, Hillevi , du måste sluta med detta , stressa i onödan , sen har du huvudvärk, är det värt det??
Jag gick ifrån ämnet nu , , men men , ,
HH 🙂
#2:
Jisses , vad jobbigt . Då förstår jag att du har det tungt och svårt med sömnen .
HH 🙂
#3. Soligajag1. Har du testat nackkrage för din migrän?
#5:
Nej , ingen nack krage men jag brukar ha en vetekudde när jag ska lägga mig , tack för tipset . Alltid bra med olika metoder .
Nu tror ju inte dr:n att det alltid är migrän utan spänningshuvudvärk , jag stressar i onödan med . Har Loppis , bakar på natten , står på Loppiset i många timmar , sen hem och plocka in allt . Men men , , Vad ska man pyssla med då??
Tråkigt att inte göra något alls om dagarna.
HH 🙂
Sova är en talang jag har brukar jag säga😉
Faktum är att det numera är ett stort problem då jag är så trött hela tiden.
Jag lägger min vid 22 tiden nästan jämt och vaknar vid 5-6 ungefär. Är uppe ock kissar ibland på natten men inte alltid
Somnar oftast på förmiddagen igen. Kan sova hur mycket som helst.
Jag har sömnproblem men på omvänt sätt.
/Maria
#7:
Ojoj, , så jobbigt för dig!
Just nu känns det som att jag kan sova hur mycket som helst ,
Ha en fin lördag .
HH 🙂

Jag somnar ovaggsd men vaknar ofta vid två tre och kan sen inte somna om.
Vid fem sex vaknar hunden och vill ut så då är det bara att kliva upp.
Stolt ägare till tre La permer
#6: Kan det vara så att du biter ihop käkarna när du sover (även om huvudvärken kommer när du är vaken)?
Många blir hjälpta av en bettskena, käkarna påverkar betydligt fler muskler i huvudet, nacken och axlarna än vad man tror. Fråga din tandläkare nästa gång du är där! 👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#2: Fy vad jobbigt! 😢
En lite personlig fråga men blir du "korkad" när sockret är lågt?
Om min mamma slarvar med att äta ordentligt på kvällen så dippar hon lätt under natten. När hon väl vaknar och märker att något är fel så är blodsockret redan så lågt att hon inte begriper att hon måste ta druvsocker eller dyl, det ligger på bordet bredvid sängen. 😐
Jag är lite bakvänd, ju mer jag sover desto bättre sover jag! 😴
Att hålla sig vaken för att få rätt sömnrytm blir totalt fel.
När jag inte är i ett "skov" så sover jag hyfsat bra med hjälp av melatonin (sömnhormon) på kvällen - och koffein på morgonen! Tar jag inget koffein så sover jag sämre sen.
Min egna teori är att jag är mer aktiv dagtid när jag har tagit koffein så jag blir tröttare på kvällen, annars såsar jag omkring hela dagen.
#10:
Tack så mycket för tipset !
Det kan det vara, 😊🥰
HH 🙂

Jag har inga problem med sömnen så att jag somnar snabbt och lätt på kvällen, även om jag missköter mig med kaffe drickande, skärmtid i sängen och full gas tills jag lägger mig. Sömnen är däremot inte obruten. Jag har två små barn, är ofta själv, stressar mycket och har ett jobb som både är helt nytt och kräver sin tid och tankekraft. Nya jobbet kastar också om den gruppdynamik vi har, och min plats i gruppen är plötsligt mer flytande och svår. Det är inte ovanligt att jag ligger på natten efter att jag nattat om ett barn och grubblar över något jobbrelaterat och det vet jag inte är bra.
#11. Ja, det blir alla diabetiker av lågt blodsocker och det är det som är så farligt.
Vissa kan bli aggressiva och vägrar samarbeta om någon vill hjälpa dem med socker eller juice.
När det är lågt kan det vara så lågt att vi svimmar och sen blir medvetslösa för att sen hamna i koma och senare dö.
Vet inte riktigt var siffrorna ligger för varje steg men det är inte långt mellan varje steg, så det går fort!
Hjärnan behöver socker för att fungera ordentligt och eftersom jag bor ensam finns det ingen som kan hjälpa mig om mitt socker går ner för lågt.
Så oftast är mitt socker för högt, jag litar inte på att jag vaknar om det är för lågt.
Jag har gjort det en gång och då hade jag bara i huvudet att jag skulle ut i köket och dricka juice, mina Dextrosol tabletter ligger på sängbordet jämte mig. Hade ingen tanke överhuvudtaget att de fanns så nära mig.
Så rädslan finns där varje gång jag går och lägger mig.
Jag somnar sällan snabbt.
och nu denna årstiden när det är ljust länge = hopplöst för mig att somna i vettig tid.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har alltid haft bra sömn 🙂 Är sällan som jag inte kan sova och då finns oftast någon förklaring till det. Sover 7-9 timmar per natt och har inga barn så sådana eventuella sömnstörningar slipper jag 😁
/Christina
#15: Måste vara en riktigt jobbig känsla - och att ha den oron mer eller mindre konstant!
Mamma bor också ensam numera vilket känns lite otryggt men jag vill ju helst bo själv och fick en jättechans på en bra bostad.
Du har inte funderat på att skaffa en diabeteshund? (Om du ens gillar hundar, vill säga. Man bör väl inte skaffa hund enbart för att ha den som servicehund om man inte ville haft hund annars.)
#18. Har haft hund innan men eftersom ingen varken vill eller kan ta hand om den om något skulle hända mig så blir det ingen hund.
Jag har en katt kvar och hade hellre velat skaffat flera katter men mina släktingar har förbjudet mig att skaffa flera djur, eftersom de inte kan hjälpa mig längre.
Det var skitjobbigt förra året då jag åkte in akut och fick ligga kvar en vecka på lasarettet, för att de då hade konstaterat att jag fått diabetes.
En av mina mostrar som går med kryckor fick åka hit varje dag och se till dem., hon har också diabetes och mådde allt annat än bra av detta när den veckan var över.
De andra släktingarna är ännu sjukare än vad hon är!
- Redigerat 2022-06-04 22:34 av Tarotstollan
#19: Men fy, vilken sorglig sits! Credit till dig som tänker på djuren men man hade ju hoppats att det gick att lösa. 😢
#20. Ja, djuren ger mig sådan glädje och tröst, så det är svårt att tänka en framtid ensam i en lägenhet utan sällskap.
#17:
Det är ju toppen!!!
HH 🙂