Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 221 ggr
Maria
2

Barndomens telefonnummer

Minns ni ert första telefonnummer?😃

/Maria

Carmarino
1

Ja, jag kommer ihåg alla mina telefonnummer. Fast de är inte så många. Förutom mobilnumret har det bara varit fyra stycken. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2

Jag minns barndomens telefonnummer. Sedan kom numret min man och jag skaffade sedan vi flyttade ihop och det försvann inte förrän vi valde att bara ha våra mobiler.

Mobilnummer lägger jag inte på minnet längre då man oftast bara trycker på "kontakt" när man ringer någon numera.

/Maria

Maria
1

En annan lustig sak jag minns är att morsan och farsan svarade med telefonnumret i många år. Sedan gick de över till att svara med efternamnet.

Hur svarar ni i telefon?

/Maria

Magi-cat
1

Ja, och mina kompisars. Och numret på mitt bibliotekskort. 😀📚

Nuvarande nummer fäster sig inte lika lätt, av någon anledning. 🙄

Jag svarar med förnamnet.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maleficum
1

Mina föräldrar har fortfarande kvar samma nummer. Men har jättesvårt att komma ihåg siffror. Men tror jag faktiskt kan lyckas ringa det om det verkligen skulle behövas.

Är mest glad jag faktiskt kommer ihåg mitt mobilnummer och hoppas jag aldrig kommer behöva byta det och försöka lära mig något nytt!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
1

Inte mobilnr. Hemnr kommer jag däremot ihåg, det hade vi hela min uppväxt

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vixxen
2

Jadå!
Och alla nummer vi fick senare också!
Först hade vi 436 45. Bytte sen till 836 45.

Sen skulle Telia byta system en sommar. Det kom snabbt och mina föräldrar var utomlands. Detta var före mobiltelefonernas tid. Jag var tvungen att välja nummer och byta på studs och försöka få fram det till mina föräldrar.

Valde då 760 17 bland de alternativ man fick från Telia. Men det var lite krångligt att få fram det till dem som var utomlands.
Varför fick de bara felmeddelande när de ringde hem?
Till slut fick jag Telia att lägga in ett meddelande om nummerbytet. Det var ju de som krävde bytet så snabbt!

• Redigerat 2021-05-14 12:06 av Vixxen
MonicaLagerquist
1

32681 hade vi när jag var liten.Pappa har haft det kvar tills för ett par år sen.Nu har han bara mobil.

Stolt ägare till tre La permer

Lona
1

Jag har ju fortfarande samma nummer (igen!). 😁
Det har dock tillkommit en extra siffra i början, de sexsiffriga numren i Göteborg räckte inte till.

Mitt mobilnummer är samma som när jag skaffade den första - 97.

Det jag tyckte var svårt när jag var liten var att ringa 90 000. Dels att få till nian med "snurrmojen", dels att det var massa nollor som jag inte kunde hålla reda på.

Jag svarar med mitt förnamn i mobilen, med för- och efternamn i den fasta eftersom folk blir förvirrade annars. De vill ju oftast ha tag på mamma. 🙂
Dessutom går det av bara farten, det var så jag svarade när jag växte upp.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

91Marran
0

Jag minns mitt hemnummer som jag hade under uppväxten. Minns även kompisars. Kan, hemnumret till farmor och farfar, numret till min brors mobil, mammas mobil och pappas mobil. Kan tyvärr inte sambons nummer. Tycker att det är viktigt att ha koll på familjens telefonnummer ifall det händer något. Får ta och printa in sambons nummer. Har haft samma telefonnummer till mobilen sen jag fick min första telefon. Förstår inte vitsen med att byta.

Mvh
Mig

[[eskils_]]
0

Självklart minns jag barndomens telefonnummer. Man svarade ju med det när det ringde.
Numera känner jag igen de vanligaste uppringande numren på de sista siffrorna, orkar inte lära mig hela numren.

Lillyrod
0

Jag kommer ihåg numret vi hade hemma. Jag har bara haft 2 olika hemnummer genom åren så dem kommer jag ihåg. Som sagt man svarade med numret förr.

Mobilnummer har jag bara haft två olika där med så jag kommer ihåg båda. Det är väldigt många telefonnummer jag har i skallen eftersom jag har ett bra sifferminne : )

CasaRamon
0

Vi hade 11292, men när min pappa sedan flyttade till annan bostad, så fick han inte ta med sej numret, för att det började på 112.

Emo
0

Ja, det var inte så många man behövde hålla reda på då. Man svarade med telefonnumret så att den uppringande fick veta att vederbörande hade hamnat rätt. När min man och jag var nygifta och skaffade telefon svarade vi med efternamnet, men när jag skaffade telefon till fritidshuset, där det gick bättre att ha företaget svarade jag med förnamnet i många år tills en del ouppfostrade glin tyckte det var roligt att trakassera mig för mitt namn, så numera svarar jag: HALLÅ! När koppartråden slopades valde jag Telias framtidens nät och kunde behålla mitt telefonnummer till min affär.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973