Maträtter varje vecka
Fler än jag som har samma problem?
Känns som att jag lagar samma om och om igen.
Och eftersom mycket går bort för min egna del - blir det inte lättare heller :P
Matlagning blir mer som ett ont måste.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller helt med dig, fantasin har tagit slut.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

här är det samma. vi cirkulerar samma maträtter. Det blev värre sedan jag gick av mammaledigheten och började jobba, både för att vi har svårt att få till handlingar och för att ingen av oss riktigt orkar vara kreativa när vi kommer hem. hopplöst.

Jag har börjat att föra matschema och nu är det lättare att hitta på nya saker.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Nej, jag tycker inte det är något större problem. Visst är det vissa maträtter som återkommer relativt ofta men inte på ett sätt som jag tycker är tråkigt eller ett problem. Jag tycker det kan göra mycket att bara ändra kryddningen. Även om jag använder samma råvaror eller lagar samma typ av rätt måste det inte bli enformigt enligt mig. Men jag har också rätt mycket tid och energi till matlagning så jag kan göra det lilla extra för att piffa upp en rätt, och eftersom det bara är jag som ska äta kan jag anpassa efter vad jag är sugen på (även om det såklart begränsas av vad jag har hemma eller möjlighet att handla).
(Sen har det hänt någon gång att jag helt enkelt skippat att äta för att jag helt saknat matlust, men jag förstår att det inte är ett alternativ för majoriteten)
Min syster har en lista med alla maträtter som hon och hennes pojkvän gillar, hon tycker det hjälper. Det kan ju hända att man glömt bort någon bra maträtt, men om man bygger upp en lista över tid är det ju enkelt att gå igenom och se om det finns något man inte ätit på ett tag.
//Jessie
Jag lägger ner mkt tid på att läsa recept. Kan nästan kalla det ett intresse.
Vi skriver mat schema för en vecka i taget. Sen sitter lappen på kylskåpet och jag stryker rätten vi använt.
Vi har återkommande rätter. Men vi äter väldigt varierande
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag har som hobby att läsa kokböcker. Det finns så mycket intressant att laga. Att göra matlådor är ett sätt att slippa laga mat var dag. Jag har lagat mycket nytt i är, säkert 25 nya rätter. Det är bara att våga att prova nytt.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag och sonen pratade mat för ett tag sedan och han minns barndomens mat som väldigt varierad. Vi provade alltid nya rätter.
Jag blev jätteglad och fortfarande äter vi nya rätter ofta.
Det finns ju hur mycket som helst numera när man har tillgång till internet dessutom🙂
/Maria

För vår del handlar det inte om bristande intresse, ovilja att prova nu mat eller att vi inte söker inspiration. Vårt problem är två små barn, 2 och 4 år, arbetatunga veckor där min man inte helt sällan jobbar 60h-veckor. Jag jobbar förvisso inte heltid, men jag pendlar 2h om dagen när jag inte jobbar hemma. Det är fläng från förskola, oklart när mannen slutar eftersom han ofta blir sen, alla är hungriga och alla är trötta. Snabb matlagning som alla äter och så har vi receptet på en enformig veckomeny. Man kan surfa roliga recept och läsa kokböcker allt man vill, med en skrikande tvååring i ena benet, en arg fyraåring i andra och en gubbe som inte ringt vid 17 och meddelat att han sitter i bilen och därmed blir sen på obestämd tid är man inte supersugen eller inspirerad till att testa något nytt och spännande 😂
Innan barnen åt vi otroligt mycket mer varierat. Vi testade nya recept. Jag älskar egentligen matlagning och samlar på kokböcker men sedan barnen och sedan vardagspusslet blev nästan omöjligt att lösa finns inte vare sig ork eller tid. Tack alla högre makter för att en köttfärssås kan kryddas på många olika vis. Där har ni nämligen oss när vi är lite galna och vill testa något nytt 🙈
#8: då kan jag rekommendera att göra mycket mat på samma gång och göra matlådor!

#9, det har vi testat. Tyvärr är ingen av oss några fan av fryst mat. Vi äter gärna rester, men sådant som hamnar i frysen stannar där tills vi frostar av och slänger det. Jag har därtill noll ork att dra igång storkok. Det får i så fall göras på helger och då har vi inte heller tid eller lust.
#6 ja jsg gör matlåda till lunch men föredrar att laga stort sätt varje dag :)
#9 inte alla som gillar det. Få saker jag gillar att frysa in som är tillagat 🙈
Ja här blir det verkligen inte mycket variation. Vanligtvis är jag inte så brydd men på senare tid har jag blivit sugen på lite förändring. Tyvärr blir jag inte inspirerad av att läsa recept på internet eller i böcker för jag tycker alltid allt verkar vara så himla bökigt och krångligt. Och jag vill att det ska gå så snabbt och enkelt som möjligt då jag inte gillar att laga mat. Men jag får ibland lite inspiration från nyhetsmorgon, där har de alltid inslag av matlagning och/eller bakning. Nu är jag vegan så kan oftast inte kopiera maträtterna rakt av, men kan ofta få lite tips och inspiration på hur jag kan ändra i mina rutiner. Har också funderat på att testa matkasse för att få lite nya idéer och variation, men det får nog vänta till semestern då jag har mer tid och ork för matlagning.
Vi äter matlåda oftast måndag - fredag lunch och är mycket nöjda med det. Vi skulle inte klara oss annars och att köpa färdig lunch varje dag är inget bra alternativ. Jag har ätit matlåda (lagad i förväg och fryst) i stort sett hela mitt yrkesliv och vet inte hur jag skulle klara mig utan. Det finns alltid något att ta fram och det är så praktiskt.
#14 Ja gillar man att frysa in och tina upp så är det ju bra alternativ :) Och om man gillar att äta samma rätter många gånger i veckan :)
Inga frysta matlådor går hem hos mig. De blir liggande i frysen och tar plats.
Mvh
Mig
#16 Samma här. Bara fryst in lite till sonen ibland men inget annat färdigt :P
Det är ju olika. Vi tycker det är riktigt gott och mycket praktiskt att ha färdig mat till lunch. Och olika mat kan vi äta alla dagar i veckan, idag fiskgratäng imorgon lammstek med risotto och kyckling på fredag. För oss är det opraktiskt och stressande att laga mat varje dag. En pastagratäng räcker till minst sex portioner 😃
#18 Ja tycker man det smakar gott är det praktiskt att ha :)
#20 Vet du om det finns på nätet med? =)

#22 tack men där är bara att beställa, jag undrade om den fanns att läsa på nätet :) alltså som e-bok

#22 Kolla om den finns att låna som e bok på bibblan.
Dom flesta gånger jag lagar mat, så lagar jag för 4 pers. vi är bara 2, så då fryser jag in 2 port. Praktiskt när man har lite bråttom eller vill vara bekväm.
#22 Ska inte till bibblan och föredrar det på nätet :) Är därför jag undrade :)
#25 Ja det är supersmart om man gillar att äta det så :D
Jag lagar ofta till dagen efter. Beror lite på vad det är. Pommes tex är inte så gott dagen efter. Men aldrig att frysa in, gillar inte att äta det sen

Om man steket på pommes i stekpannan fungerar den att äta dagen därpå.
#28 Nja jag tycker personligen inte det. Yes brukar steka dem eller ha airfryer. Men sånt är helt efter olika tycke och smak - jag har problem med maten kring mycket, tyvärr något jag får leva med
Jag brukar köra med teman ibland ex. grekiskt det ska jag köra med på lördag och då gör jag lite grekiskinspirerade maträtter (fast det kan hända nått turkiskt slinker in med de har rätt snarlika rätter). Jag tar med mig mycket matintryck från resor och använder det sedan i min matlagning. Jag jobbar konstiga timmar så ibland kan det gå många dagar då jag inte har möjlighet att stå och laga mat men sedan då jag är ledig kan jag laga flera maträtter och frysa in. Jag tycker vi brukar kunna variera oss ganska bra med maten ändå det blir många olika maträtter från många olika länder och årtionden när man kör med teman ex. har vi haft mat från 70-talet som tema nån gång tror det var sånt som banan i skinkrock och flygande jakob då
#30 Aaa det låter ju spännande med tema. Kanske man skulle ha, temaveckor :D
Jag är periodare, gör samma mat i nån vecka för att sen göra annat i nån vecka, med typ variation på kryddning eller ågot sånt litet. Blir lite att jag hakar upp mig när jag hittar något jag gillar. Upplever det inte som ett problem, även om det blir lite att jag tröttnar. Men då kan det gå flera månader till jag gör samma rätt igen och äter nån vecka.
#33: Oj, kallar du det "enkelt"? Ser ut att ligga en hel del jobb med den middagen. Ser gott ut. Vad är gösleme? En slags plättar, fyllda pannkakor?
Gösleme kallas turkish pancakes när man är i turkiet men det är mera som ett fetare tunnbröd som man kavlar tunt och fyller med olika saker ex. spenat, Potatis, ost och steker i olja Jag tycker det är enklast att kavla tunt och slänga i den i stekpannan på medelstark värme och så sedan snabbt ha på fyllning och ytterligare en utkavlad rundel på och trycka till och sedan steka på båda sidorna, när de är klara penslar man dem med smör. I turkiet åt man ofta dem så man lade sånt som gurka och tomat på och rullade ihop dem och åt dem med handen. Vi åt ofta sånt som lättare lunch när vi var där.
Jag känner igen det där, brukar ta hjälp av veckomatsedlarna på Arla, ICA eller köket.se ibland för att hitta ny inspiration och nya recept. Fördelen med Arla man lätt kan anpassa och byta ut om man inte vill ha en av de föreslagna rätterna. Man kan också välja mellan snabba rätter/budgeträtter/vegetarisk och några fler alternativ. Nackdelen är att de såklart styr mot att man ska använda deras produkter, och ICA vill att man ska använda ICA's produkter. Köket.se är mer neutralt på det viset.