Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 274 ggr
Maria
2

Vilda djur

Vilka sorters vilda djur har ni sett?
Många av oss bor ju i städer och jag tänker på vilda djur i Sverige.

/Maria

Ljungåsen
2

Jag bor vid kanten av skogen, så här finns det vilda djur. Om jag håller mig till däggdjuren så har jag sett älg, rådjur, räv, grävling, hare, mård, ekorre, vattensork, småvessla, möss på tomten.

Det finns vildsvin i skogen, och jag har sett områden de bökat upp, men aldrig själva vildsvinet.

Maria
1

#1 Oj vad djur du har sett🙂

/Maria

MonicaLagerquist
1

Vi har så här års ofta rådjur på tomten.Hare,räv,möss.råttor,ekorrar, älg grävling vildsvin har jag sett härikring där vi bor.

För ett par år sen hade vi en björn som gick förbi.Den såg jag bara spåren efter.Vargspår har jag också sett bakom huset.

Stolt ägare till tre La permer

Magi-cat
1

Det ovanligaste jag sett var nog mårdhund och bisamråtta. Fast det var i Finland.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
1

Jag har sett de vanligaste!
Älg, rådjur, ekorre, hare, vessla, grävling, räv, paddor, grodor, fiskar, ormar, insekterna som finns, fåglar av alla sorter för Sverige, spår av Lo som är mitt älsklingsdjur av de vilda. Synd att de inte får leva utan måste dödas av människan som alltid har förkörsrätt!

sp0ngeb0b
1

Nu är jag inte så bra på vilda djur men… Jag växte upp i en pyttliten by på landet och då såg jag ofta fasaner och kaniner/harar i trädgården. Såg ofta rådjur/liknande i området också. När jag flyttade till stan såg jag ofta råttor. På mitt gamla nattjobb som tidningsbud såg jag ibland rådjur och rävar som korsade gatan. :) Plus alla de vanliga insekterna, fåglarna osv. Brukar ha koltrastar och skator på min uteplats som badar i fågelbadet eller bara hänger. En sak jag tycker är tråkigt är att jag flera gånger har missat vilda älgar när jag varit ute på road trip, bara mitt sällskap som såg dem.

Lussan20
1

Glömde Hjortar, råttor och sorkar av olika slag.
Här i stan är det mest fåglar, skator, duvor, småfåglar och råttor.
På våren lägger fiskmåsarna ägg på våra tak och skriker som tokiga då vi går ut med vår foxröda hund. De vet nog var räven är för något, de anföll maken då deras ungar började sätta sig på marken.
De sitter ganska länge innan de kan flyga. Men vilket oljud det är, på andra hus har de satt upp konstgjorda örnar som rör sig. Undrar om det hjälper?

Maria
2

Jag har bott mycket på landet på somrar och helger men min första älg såg jag i stan😊 Sedan har jag stött på älgar på landet också.

Grävling har jag sett både i stan och på landet. Likaså igelkottar och rådjur.

Största upplevelsen var ändå när jag som cirka 7-8 åring såg ett lodjur på nära håll på landet. Jag visste inte vad det var utan trodde det var något cirkusdjur😊
Vi hade en ganska tam fasan på landet också som vi kallade för Fassan.

/Maria

[Leifsdotra]
1

Jag som bor väldigt mitt i skogen har ändå inte sett några andra vilda djur än ni andra. Älg, rådjur och räv. Det finns både björn och varg i trakterna men jag har aldrig sett någon av dem. Däremot väldigt färsk (varm) spillning från björn har jag stött på och jag har sett spår från både bjön och varg.

Scorpio97
1

Det mest minnesvärda var när jag såg en varg några hundra meter från vårt hus. Den såg rätt ung ut och det verkar som att den bara färdades förbi för vi såg inga fler spår efter den. Fast vi stod inne i huset och var helt trygga så gick pulsen upp lite när vi insåg att det faktiskt var en varg.
Sen har jag sett mer vanliga djur som älg, rådjur, hjort, räv, harar, ekorrar, ormar och diverse fåglar (korpar och örnar tycker jag är mest speciella). Några olika möss och sorkar som katterna har tagit in levande. Sen har jag sett spår från björn samt lodjur och min mamma har sett björn på väldigt långt håll. Mammas hus ligger relativt nära skogskanten i en by, sen har vi alltid varit mycket ute i skogen under min uppväxt.

Här i Uppsala har jag nog bara sett räv, hare, ekorrar och fåglar.

//Jessie

Maria
2

Två havsörnar såg jag på isen på landet. Så mäktigt🙂 De hade fångat något byte som de satt och kalasade på.

/Maria

citytjejen
1

Här i krokarna ser jag oftast harar, rådjur och en och annan bäver🦦

/Christina

Maria
1

#12 Bäver var ju spännande 🙂

/Maria

CasaRamon
2

Nu går jag ifrån frågan kanske, men när jag var i 10-11 års åldern så skulle bästa kompisen och jag , sova i tält på vår tomt. Ett par grabbar som hade hört om det, sa "Vi kommer och spökar i natt." Sent på kvällen så hörde vi hur någon klampade runt tältet så vi sprang ut och ropade. Då stod en älg bara 2 meter ifrån.

Lussan20
1

Min man som bott i Stockholm såg inte skillnad på Skator och Korpar, han och hunden blev överfallna av två galna korpar som vaktade sitt bo i skogen. Jag visste så väl var de fanns på våren så jag gick aldrig den stigen. Ilsken kom han hem och berättade att- två galna skator anföll honom och hunden-, styggt kanske , men jag kunde inte låta bli att skratta! Mvh/WL
(Det är ungefär som när Stig Grybe såg örnar, han såg dom efter en Vaxholmsbåt!- Sk fiskmås!)

Lussan20
1

Är det någon som sett ORR spelet? Deras kluckningar och sisningar? Det skulle vara en upplevelse! Mvh/WL

Sabah
1

#16: Orrar har jag sett men aldrig när de spelat. Har sett tjäder också men aldrig när de spelat heller!

I övrigt har jag nog inte sett fler arter än som är uppräknat. Det vanligaste jag ser är rådjur, då jag matar dem på gården🙂
Ser räven ibland när den korsar gården. En älg såg jag för inte så länge sedan.
Det ovanligaste jag sett är en älg som var helt vit, den såg jag när jag var barn.

💖🧡💛💚💙💜

Lussan20
2

De vita älgarna är mytiska!
Bland annat förekom en vit älg i serien -Morsarvet- där Solveig Ternström- hade huvudrollen. Det var första gången jag såg en vit älg, majestätiskt! Mvh/WL

moln50
1

Jag har sett älg räv tjädertupp

citytjejen
1

#13: Ja det är det verkligen! Har sett bävrar då och då när jag promenerat i skymningen vid vattnet där de bor i sina hyddor🙂

/Christina

Fridaaaa
1

Räv, älg, rådjur, olika fåglar, igelkott, hare, kanin, vildsvin, mus
Sett alla dem flertalet gånger och ja mer än dem med :)
Bor i Blekinge

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
1

Ja bäver har jag ju sett.

Stolt ägare till tre La permer

Totum
2

Småfåglar, svan, uggla, hök, örn, ren, älg, varg, räv, hare, järv, lo, mård, björn, fjällämmel, möss, råttor, mink, bäver, ekorre, orm. Det finns säkert fler.

• Redigerat 2021-02-27 14:51 av Totum