Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 620 ggr
Maria
3

Frukt

Äter ni mycket frukt?

/Maria

Maria
2

Jag har precis ätit en ljuvlig Apelsin.
Citrusfrukterna är så himla goda just nu.

/Maria

[Moon AppleGrey]
2

Jo.
Men det går i perioder. Just nu äter jag i princip bara bananer.
För inte så länge sedan så köpte jag bara äpplen.

Scorpio97
2

Jag äter en del avokado, men väldigt sällan söta frukter. Blir för mycket socker/kolhydrater för mig (har diabetes)

//Jessie

MonicaLagerquist
1

Sällan söta frukter.
Äter grönsaker i massor.

Stolt ägare till tre La permer

sp0ngeb0b
2

Jag är en periodare. Tycker det är bra mellanmål eller snacks, speciellt då man bara är sugen på något men inte egentligen hungrig. Men just nu har jag en period med väldigt lite frukt. Försöker dock få igång en vana att göra smoothie med frukt och grönsaker för näringens skull.

Sindri
1

Älskar frukt, men det är inte bra för mig. Fruktsocker är inte så nyttigt.
Men kan inte motstå frukt från egna träd som äpplen, päron, plommon, körsbär, mango och apelsin. Och när det är säsong på t ex ananas, kiwi, fikon, dadlar, aprikoser, persikor……….Så det blir en del i perioder, tyvärr. Märks direkt på hälsan.

Herveaux
1

Jag är precis som ett par andra här ovan en periodare.
När jag äter frukt brukar det vara banan, äpple eller satsumas.

// Harley

sp0ngeb0b
5

#6: Du måste äta kopiösa mängder frukt om din hälsa blir negativt påverkad av fruktosen? Förutsatt att du inte har diabetes dvs. Finns väldigt lite fruktos i frukt. Tycker du ska fortsätta äta frukt med gott samvete :)

• Redigerat 2021-02-04 08:52 av sp0ngeb0b
Sindri
1

https://www.dietdoctor.com/se/viktnedgang/frukt-och-naring

Är man väldigt känslig kan man t.o.m. få fettlever av för mycket frukt.

Läs om varför vissa anser stor fruktkonsumption vara den vanligaste orsaken när kvinnor har svårt att gå ner i vikt. Och hur lite vitaminer de innehåller.
  • Redigerat 2021-02-04 09:27 av Sindri
JMW
0

Just ingenting faktiskt.

Maleficum
2

Äter alltid banan, en bit ananas, blåbär och hjortron till frukost (ibland blir det annan frukt i också).

Utöver det blir det oftast inte så mycket och blir det något mer så är det ofta banan.

Beroende på hur sommaren varit så blir det ibland en ganska stor persikoperiod på sensommaren (då mina föräldrar har persikoträd som ungefär vartannat år ger mängder med frukt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

sp0ngeb0b
7

#9 Jag är extremt skeptisk till en sida som är så vinklad som Diet Doctor. Fruktos i frukt är inte samma sak som fruktos i läsk. Och framförallt får man i sig mindre när man äter en frukt - t.ex. blir du väl nöjd på en apelsin, men blir du verkligen nöjd på 1 dl coca cola? Även om det är samma koncentration bälar folk i sig betydligt mer cola än apelsin. Dessutom innehåller apelsin betydligt mer än bara fruktos - t.ex. fibrer och vitaminer.

Jag kommer inte diskutera detta mer - vi kan försöka hålla tråden till sitt syfte. Vill bara att båda sidor av myntet ska visas så att folk inte blir avskräckta från frukt i onödan :)

Här kan man läsa mer om fruktos i frukt och läsk ur en mer opartisk vinkel: https://fof.se/tidning/2013/1/artikel/frukt-men-undvik-fruktsocker

Är det sant att fruktos är farligt för kroppen? Bör man i så fall undvika att äta frukt? PerSvar: Även om fruktos kallas för fruktsocker, ska man inte tro att det kommer från frukt. Det finns sällan stora mängder fruktos i frukt. Äter du 500 gram frukt, får du bara i dig några tiotal gram fruktos. Denna lilla mängd kan kroppen hantera – den är inte farlig. Vår största källa
Fridaaaa
1

Ja dp jag knappt äter några grönsaker
Älskar de flesta frukter

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2

Vi köper alltid frukt. Brukar handla det som är bäst för årstiden i affärerna.

/Maria

Maria
3

Lille barnbarnet älskar frukt så det blir äpple, banan , päron, vindruvor med mera när han är hos oss.

/Maria

flocken
2

Äter dåligt med frukt. Men i skrivande stund äter jag stekt äpple med kanel o havregryn. Räknas det? 😄
Äter mer grönsaker

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

CasaRamon
0

En banan innehåller lika mycket kolhydrater, socker, som cocacola.
Jag äter nästan aldrig frukt. Det är bara en myt att det skulle vara nyttigt. För många år sen, när man inte genmanipulerade och besprutade frukt, så innehöll det vitaminer. Den enda frukt som jag ibland äter, är färska aprikoser.

Maria
6

Det finns nog inget som skulle övertyga mig om att man kan jämföra Coca-Cola med banan😉

/Maria

CasaRamon
0

#18: Nej, inget annat än sockermängden förstås.

sp0ngeb0b
7

#17 Men varför ska man jämföra läsk med frukt hela tiden? Det är HELT olika livsmedel. Coca Cola är vatten, socker, surhetsreglerande medel, färgämnen och aromer. Banan är en helt naturlig produkt som växer på träd och innehåller en blandning av olika makro- och mikronäringsämnen (kolhydrater, fett, protein, vitamin C, folat i varierande mängd - källa Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas). Att bara jämföra sockerinnehåll är helt meningslöst om man inte jämför annat innehåll med. Dessutom är det en stor faktor att en banan är mättande och de flesta nöjer sig med 100 g banan. Coca cola är inte mättande, helt onödigt och överflödigt i kosten, förstör tänderna och så vidare. Och där kan vissa hälla i sig litervis utan att bli nöjd dessutom, just för att det inte är mättande. Nej, jag säger som Maria, det här är helt ojämförbart för mig…

Maria
4

#19 Det finns ju flera olika sockerarter också.

Nu handlade ju inte frågan om socker utan om ni äter frukt?😉

/Maria

Tarotstollan
2

Äter lite frukt då och då, inte mycket alls. Mest äpplen, bananer och vindruvor. På sommaren blir det mycket vattenmelon också. Borde öka intaget!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Totum
2

Äter minst en frukt per dag.

CasaRamon
0

#20: Jag skrev att jag äter inte frukt p.g.a. den höga sockerhalten . Att jämföra frukt och cocacola var ett sätt att jämföra sockerhalten. Jag kunde förstås sagt läsk eller juice också. Tro vad du vill om näring i frukt, men det går inte utesluta att sockerhalten är hög.

Fridaaaa
5

#24 Dock två skilda socker så går oavsett inte att jämföra

aggeelin
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar frukt och kan inte vara utan bananer som ingår i min frukost! Just nu på vintern är apelsinerna jättegoda! Skålen behöver fyllas på!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

CasaRamon
0

#25: Jag tycker att du ska läsa på om socker.

Maria
5

#27 Det är oförskämt att be någon annan att läsa på. Framförallt när påståendet är alldeles korrekt.

/Maria

• Redigerat 2021-02-05 16:20 av Maria
Caeli
1

Jag äter ofta och gärna frukt! Äpplen, päron, bananer men allra helst clementiner och apelsiner. Även färsk ananas är en höjdare!

Undviker däremot helst vindruvor - inte min favorit.

CasaRamon
1

#28: Jag kan inte tycka att det var oförskämt att be någon läsa på, då jag anser att personen inte har rätt. Påståendet är inte korrekt. Jag ska inte utvecklad det närmare nu, utan tycker att man ska läsa länkarna i #9 + # 12. Där kan man få svar .

TatsuOni
2

Jag äter hyfsat mycket frukt 😋 Min mage klarar inte "vanligt socker" och vissa andra sötningsmedel, så frukt är en stor del utav mitt "söta snacks".

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Maria
2

Just nu har jag ätit två apelsiner. Jösses så goda och saftiga.🙂

/Maria

Soligajag1
3

#24:

Hejsan !

Jag gick in på doktorn.com
och där säger dem att man ska äta frukt och grönt .

Så mycket frukt ska du äta för att leva längre
Genom att öka intaget av frukt och grönt kan vi minska risken för hjärt-kärlsjukdomar och förtida död. Och precis hur mycket frukt och grönsaker vi bör äta har forskare vid Imperial College London nu kommit fram till.

Uppdaterad: 9 juli, 2019
Publicerad: 8 juli, 2019

Totalt handlar det om tio frukter eller grönsaker om dagen.

Studien har även kommit fram till att endast en av tre britter får i sig tillräckligt med frukt och grönt. I Sverige är Livsmedelsverkets rekommendation 500 gram per dag.

800 gram frukt om dagen ger bäst effekt
Att det är bra att äta mycket frukt är ingen nyhet, men den nya studien visar att just 800 gram frukt om dagen kan göra att vi lever längre. Jämfört med att inte äta några frukter eller grönsaker alls menar forskarna att man kan minska risken för hjärt-kärlsjukdom med 13 procent genom att äta 200 gram per dag. Väljer man att öka intaget av frukt och grönt till 800 gram per dag så minskar risken med 28 procent.

En av forskarna bakom studien, Dagfinn Aune, säger i en kommentar till BBC att frukt och grönsaker har visat sig sänka kolesterol och blodtryck och att det boostar hälsan i våra blodkärl och vårt immunförsvar.

Minskad cancerrisk med ökat fruktintag
Även risken för cancer minskar om man äter mycket frukt, enligt studien. Det är för att frukt innehåller många antioxidanter, som i sin tur kan reducera skador på DNA och leda till minskad cancerrisk.

Dock har man ännu inga belägg för att riskerna minskar ytterligare om man ökar sitt dagliga intag av frukt och grönt till mer än 800 gram.

2 miljoner människors matvanor har testats
Studien har man baserat på 95 olika rapporter där man testat över två miljoner människors matvanor. Sambandet mellan att äta mer frukt ger minskade risker för hjärt-kärlsjukdomar, cancer och förtida död gick att se även efter att man vägt in faktorer som nikotinvanor, vikt och övrig diet bland försökspersonerna.

Studien har publicerats i International Journal of Epidedemiology.

Enligt detta så är det BRA att äta frukt .
Soligajag1

HH 🙂

CasaRamon
0

#33: Men om du går in på Dietdoctor.com så får du andra svar. Klicka på sök och skriv frukt, sen är det bara att läsa vad olika läkare säger om frukt.

Soligajag1
5

#34:
Du får ursäkta "CasaRamon" , men jag går inte på någon diet , det är LCHF diet , , där får man inte äta frukt . men det va inte det frågan gällde.
utan detta :

FRUKT
Äter ni mycket frukt ?

HH 🙂

• Redigerat 2021-02-11 10:48 av Soligajag1
Maria
1

Ja precis. En enkel fråga om ni äter mycket frukt😉

/Maria

CasaRamon
0

#35: Jag svarade dej på ditt inlägg från doktorn.com. Först vill jag säga att LCHF är inte en diet, utan en livsstil. Inom ramen av LCHF finns inga förbud. Man kan (får) äta precis vad man vill, men då får man ju också ta konsekvenserna. Ex om det gäller viktminskning. I mitt fall så lever jag enl. LCHF för att må så bra som möjligt, vilket innebär bl.a. att utesluta socker =kolhydrater, så mycket det bara går. Efter 14 år på dieten mår jag otroligt bra. Inga sjukdomar, äter inga mediciner , är 71 år.

#36 Visst, kanske jag bara skulle svara ja eller nej på din fråga, men ibland kanske man vill göra ytterligare tillägg och förklara varför.

Fridaaaa
4

#37 Diet = kosthållning. Så jo även LCHF är diet. Men man gör sin kosthållning till en livsstil oavsett vilken man väljer.
Nja äter man vad man vill är det inte LCHF dock

Soligajag1
2

#38:

Tack så hemskt mycket för ditt inlägg om detta med LCHF Fridaaaa .

HH 🙂

CasaRamon
0

#38: Det är LCHF om man äter under 100 gr. kolhydrater per dag. Själv håller jag mej mellan 20-30 gr/dag. En DIET brukar vara en kortare tid, medan LCHF räknas som en livsstil då det varar livet ut. Man äter vad man vill och håller man sej då under 100 gr/dag så är det LCHF. Men visst, du får naturligtvis kalla det vad du vill.

Maria
4

#40 Du skrev själv i #37 "Efter 14 år på dieten mår jag otroligt bra".

Kan vi återgå till frågan?

/Maria

flocken
7

För att få stopp på denna diskussion.
Man behöver inte predika.
Man äter hur man vill, vad man vill. Tror på vad vill. Men man går inte på andra med sin tro. Oavsett mat eller religion osv.
Detta är så otroligt barnsligt. Vuxna människor som diskuteras frukt och socker. Är man så duktig håll föreläsningar i verkligheten för de som vill. Men tvinga inte på någon annan ens tro.
Min kost och tro?
Ät vad du vill. Man lever bara en gång. Trots diabetes, Fibromyalgi, bechtrews, ibs, nervskador mm så lever jag en gång.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
2

#40 Vet vad LCHF är.
Nej diet = kosthållning. Så är oavsett hur lång tid det är
Men du säger emot dig själv. Är flertalet förbud i LCHF. Annars är det inte LCHF

#42 Instämmer! Bra skrivet.

Soligajag1
3

#42:

Tack så mycket "flocken" !
Mycket bra skrivet!

HH 🙂

CasaRamon
1

#41: Ja, du har rätt. Upptäckte efteråt att jag skulle haft citationstecken kring "diet" men det "föll" bort.

#42: Förstår inte varför vissa personer får taggarna utåt när man nämner LCHF. Jag har bara sagt att jag äter inte frukt pga. sockret. Har inte nämnt religion alls. Tvingar inte någon att läsa vad jag skriver. Om det anses stötande så ta bort mina inlägg.

#43: Om man lever som vegetarian eller vegan, kallar du det för en diet också?
Jag kallar det en livsstil.

Tarotstollan
1

Just nu under vintern blir det extra mycket citrusfrukter, annars är det faktiskt lite frukt jag äter. Någon banan eller något äpple då och då. Under sommaren kan det vissa perioder bli mycket vatten melon.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Fridaaaa
2

#45 Det är diet det med ja. Som sagt står det för kosthållning, och inget annat.
Kosthållning = blir ens livsstil

[[eskils_]]
1

Ja, jag äter gärna frukt. Tror det är nyttigt och tycker det är gott. Blir väl 2-3 stycken om dagen. Så här års är ju apelsinerna härliga! 🥝🍇🍊🍌🍏🍐

Läste en gång om covid-patienter i England (?) som fick injektioner med C-vitamin för att snabbare bli friska. Ligger nog något i det.