Hus eller lägenhet?
Bor ni i hus eller lägenhet eller kanske rentav något annat alternativ?
/Maria
Hus
Ingen lägenhetsmänniska
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag bodde som barn i hyreshus, även första tiden som utflugen. Sedan köpte maken och jag ett hus. När alla barnen var utflugna sålde vi och köpte ett mindre radhus. Det var så kallt och mycket störande grannar så vi sålde det och köpte en en bostadsrätt i city.
Nu är vi sugna på ett mindre hus i utkanten av stan och denna lägenhet borde kunna göra det möjligt då den ligger 5 minuter från allt.
Mest för hundens skull och ev en hund till.
Men vi har inte sett det än, men kanske hittar vi det perfekta huset, vem vet. Pengarna vi äger ligger i boendet så man kan ju tänka lite olika alternativ. Har vänner som lånat upp pengarna för boendet och rest upp slantarna.
Mvh/WL
Liten gård, hus på 4 rok + möblerbar hall och litet allrum uppe. Garage, maskinhall, stall, hönshus, lekstuga och stuga på tomten (under uppbyggnad) som kommer att bli 1 kombinerat kök/vardagsrum och en sovalkov med plats för dubbelsäng. 7 ha mark som mest är betesmark till våra får och hästar, men det är också lite skog. Äger även grannfastigheten där verksamheten bedrivs och ytterligare 2 hagar finns. Våra fastigheter ligger för sig själv 300 m in från byvägen.
Vi har bott i många lägenheter och några år bodde vi i övervåningen på en gammal villa vid Slottsskogen här i Göteborg.
Numera bor vi i ett enplans radhus.
/Maria
Vi har nästan alltid haft tillgång till sommarstuga så helgerna har oftast varit "på landet"
/Maria
Vi bor i ett hus .Vi har bott här sen 1983.
Stolt ägare till tre La permer
Bostadsrätt som är helt rätt för oss!
Är så himla nöjd! Här finns allt vi behöver och så slipper vi snöskottning!
Hus sedan 1999.
6 rok och egentligen för stort för två. Huvudbyggnaden från mitten på 1800-talet och en utbyggnad från början av 80-talet.
4 680 kvm tomt med mycket gräsmatta. Mycket att klippa. Mängder med diverse uthus och två vedbodar.
Jag flyttar aldrig härifrån. Bara när de bär ut mig med fötterna före.
Bor i en enplans villa med tomt som sluttar åt sydväst. Innan vi flyttade till västsidan bodde vi några månader i lägenhet, men jag trivdes inte med det. Jag funderade på alternativet bostadsrätt, men det hade blivit en alldeles för hög boendekostnad, så därför blev det egen villa. Här har jag en mycket dräglig boendekostnad som nog inte går att få lägre.
/Désirée
#9 Jag är väldigt nöjd med att vi bor på ett plan.
Jag blev sjuk efter att vi flyttat hit så det var ju ren tur.
Jag kan visserligen gå i trappor med med svårighet så det är skönt att slippa.
Lägenheten vi bodde i innan var i etage och det var ett himla rännande upp och ner😉
/Maria
- Redigerat 2020-12-18 09:48 av Maria
Hus.
Enplanshus. 5rok. Bott här i 15 år. När barnen är stora vill vi ut på landet. Eller utanför samhället.
Vi har även bott i lägenhet under 1,5 års tid. Inga problem med det heller.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Numera lägenhet. Har haft hus och saknar det inte längre. Jag har förvisso valsat runt lite och flyttat en hel del av olika orsaker, antingen busliv nattetid ute, möss inne eller vädligt långt till allting - mycket bilkörning. Nu verkar det som om jag är på väg tillbaka till Lysekil, efter 17 år med olika boenden och hus.
Idag var jag ute i nästa lägenhet och tittade runt, tog lite mått för gardiner, gardinstänger, räknade eluttag och "kände" in mig. Tror det kan bli bra faktiskt.
Laddade ner en app i mobilen om buller och mätte deciebel från vägttrafiken och det höll sig under 40db och med möbler, gardiner och grejer så dämpas ljudet ytterligare.. Tror det blir bra faktiskt.
Huset är lite sjavigt, behöver nytt tak, nya fönster och ny färg på ytterpanelen och enligt ägaren så ligger det en 2-års plan för det. Sen blir huset supergulligt.
En annan hyresgäst har 2 katter - jag älskar katter så jag ser fram mot att fika utomhus när värmen kommer och kanske få sällskap av en katt eller två ibland.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Växte upp i hus på landet, sedan dess bott i olika lägenheter.
Hade gärna bott i hus men lite svårt att klara det ensam när man börjar bli till åren och inte har någon som kan hjälpa till när och om det behövs.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#14: Går det inte att få hjälp av kommunen?
Hus på 8 rum 298 kvadrat , på tok för stort men jag säger som JMW härifrån får dom bära ut mig med fötterna före 🤣 det är så mycket nostalgi från min uppväxt så jag kan bara inte sälja och ge upp. Huset byggdes 1912-13, annex, källare, två stora vindar, två jordkällare och jag räknade ut antal utrymmen en gång och det skriver jag inte för det var så sjukt och jag tänkte jag är inte klok 🤣 men jag trivs och mår bra här och tomten är för stor den med men där finns massor att göra så den håller igång kroppen och konditionen nu när man börjar bli äldre 😎
#15. Har faktiskt ingen aning och det är väl mer en dröm än att jag skulle vilja flytta nu, det skulle jag gjort när jag var yngre i så fall.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Vi bor i lägenhet och trivs båda jättebra med det. Bor på bottenvåningen och har en stor uteplats så tack vare den blir det lite "huskänsla" över vårt boende. Jag har alltid bott i lägenhet och har aldrig varit sugen på hus. OM det någon gång skulle bli hus så skulle det vara på landet en bra bit från Stockholms län (där vi bor nu) där man får mycket hus för pengarna.
/Christina
Det kallas lägenhet, men det är ett radhus med uteplats både på baksida och framsida. Så det är ju som ett litet hus och jag trivs jättebra här, men jag drömmer om en villa eller en gård. Lägenheter har ju sina fördelar så klart men jag vill ha en större trädgård och fler rum inomhus. Men när jag är klar med plugget och har fått ett fast jobb ska vi skaffa oss ett hus. :)
Bostadsrätt med loftgång vilket innebär öppen balkong på framsidan och inglasad på baksidan. Jag kommer aldrig mer att vilja bo någonstans med trapphus.
Bor på andra våningen av två i en trea. Trivs väldigt bra och kommer inte flytta härifrån i första taget.
Köpte lägenheten innan priserna började rusa här och har en i särklass låg månadskostnad.
- Redigerat 2020-12-18 16:51 av Lillyrod

Köpte hus för snart tre år sedan. Skulle inte vilja bo i lägenhet igen. Det håller oss sysselsatt eftersom vi håller på och renoverar varenda liten del av det. Stor tomt, mitt i skogen utan grannar, med 5 minuter in till närmsta småstad och 30 minuter in till Göteborg. Visst är det mycket jobb, men jag älskar livet i hus.
Har bott i lght i 7 år. Behövde hämta andan i livet. Nu börjar det klia igen men nu blir det hus utan stort renoveringsbehov. Gör INTE om misstaget o köpa stort gammalt hus igen. Hellre litet hus men fräscht.
Jag bor i lägenhet (bostadsrätt) jag bor i stockholms län så även en skabbig villa är för dyr för mig annars hade jag gärna bott i hus. Jag har en sommarstuga som jag åker till några helger i månaden som mera är som en villa dock. När vi blir pensionärer planerar vi att byta lägenheten mot en liten villa i nån av de orter som ligger närmre sommarstugan man mycket villa för pengarna där