Tycker ni om julbord?
Tycker ni att det är gott med traditionella julbord?
/Maria
Jag älskar julbord 😍 Numera blir det veganskt julbord på julafton, för mina döttrar är veganer. Så roligt varje jul att göra nya spännande saker. Vi har fått några olika favoriter under åren 😊
På det traditionella julbordet är inlagd sill, Jansons frestelse, skinka, dopp i grytan, grönkål på farmors vis, brunkål, sillsallad, köttbullar, hemgjord leverpastej, kallrökt lax och en rejäl sallad mina favoriter 😋
/Désirée
Nja, det blir lätt alldeles för mycket mat, inget jag mår så bra av - varken mängden eller blandningen. Så jag avstår gärna.
Men visst finns mycket gott på ett vällagat traditionellt julbord. Önskedrömmen hade varit att dela upp det på flera dagar…
Nja… lite blandade åsikter där… men vill gärna ha sill sv olika slag och julskinka med senap… annars inte så noga med det…
Det enda jag äter på julbordet är köttbullar och rödbetssallad, så julbord är inte min grej.
De senaste åren har vi firat någon slags "alternativ jul" med annan mat, men vi brukar ändå gå på julbord. 😉
Egentligen är jag väl inte så jätteglad i julbordsrätterna men det är rätt mysigt och jag gillar att gå ut och äta buffé.
Gärna ett julbord som har mycket fiskrelaterade alternativ, tex olika sorters lax.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag tycker om det och det är lagom med en gång om året.
Ja på julafton och några dagar därefter. I år ska jag beställa hem från en restaurang vi funderat att åka till
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Nja, jag är ganska kräsen överlag så det är inte jättemycket på ett traditionellt julbord jag äter. Är väl främst lax (rökt/gravad), köttbullar och prinskorv. Men jag tycker ändå det ska vara ett julbord på jul. För några år sedan minskade vi ner vårt julbord en del och tog bort "onödiga rätter" (sånt som folk äter om det finns på bordet, men som ingen egentligen saknar).
//Jessie
Kan säga så här, tycker om allt som finns på ett julbord men blandningen av maten blir för mäktigt och man blir för uppsvullen av allt det goda så jag brukar välja bara en eller max två rätter och tar jag mer så blir det samarin till efterrätt 😅
Mysfaktorn däremot den njuter jag av för den är så speciell 🎅
Jag äter bara sill, lax, små fina kroppkakor. Detta blir mitt första år som diabetiker. Måste få in något grönt oxå
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Vår son älskar julbord så vi hade stora sådana.
Vi lagade alltid mat tillsammans med min bror och svägerska förr och höll på i dagar haha. Det mesta hemlagat förstås.
Numera är det några utvalda favoriter som är ett måste Min man gör sillsallad och kålsallad . Jag brukar göra Janssons, långkål, rödkål, och äggost vad jag kan komma på.
I år tänkte jag göra gubbröra och kycklinglevermousse som vi gjorde förr.
Vi brukar ha knyte numera.
Vi får se vad det blir…
/Maria
- Redigerat 2020-11-21 06:51 av Maria
Jag är rätt kräsen med maten.
Äter janson (utan lök i), köttbullar, lax, sill och skinkan. Ägg.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det tycker jag om! I år blir det inget julbord "ute" såklart av pandemiskäl, men tycker att 1-2 julbord per år är lagom, sen har jag fått nog😁
Vi kommer förmodligen inte äta någon julmat här hemma, möjligen att vi ska ha en julskinka och äta lite av under juldagarna. Vi kör nog på trerätters middagar under julen och lagar det vi är sugna på på.
Men, när jag har gått på julbord så har jag alltid fokuserat på det kallskurna, dvs sillar, lax, chark och sånt. Köttbullar, prinskorvar och övrig varm mat känns överskattat och tar onödig plats i magen🙂Sen brukar lite knäck och dessertostar slinka ner också innan jag är helt proppmätt haha.
/Christina
Jag tycker om julmat! Fina smakkombinationer. 😋
Brukar dock undvika lutfisken.

Vi äter julbord på julafton och sen njuter vi av rester under flera dagar.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Jag äter Julbord hemma , det är det enda , ett traditonellt + lite finska rätter ,
HH 🙂