Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 378 ggr
CasaRamon
1

Bedragare

Tänk att det alltid ska komma nya bedragare. Aldrig kan man känna sej lugn. Det senaste i mitt fall är, när jag får ett mejl om att ett paket som är beställt, nu har "fastnat" i Göteborg pga för låg fraktkostnad. Man ber att jag ska betala in 19:- för att paketet ska skickas vidare. Självklart betalar jag inte. Har fått detta tidigare. Dom kan tydligen se att jag handlar en del på nätet.

Fridaaaa
0

De skickar ut det random
Med fått flera gånger det börjae redan för över ett år sedan

Men ja är mycket skit. mesta går att genomskåda

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carmarino
1

Fick ett mail igår om att någon som var programmerare hade hackat min dator och sett när jag surfade på "vuxna sidor" (har jag för mig det stod). Har läst om det bedrägeriet flera gånger. De kräver att man ska betala en massa bitcoin för att de inte ska sprida bilderna på nätet. Eftersom jag aldrig har surfat på några sådan sidor så tyckte jag mest det var komiskt och raderade bara mailet.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
1

Ja man ska passa sig för bedragare och inte tro på allt.

/Maria

[Månglädje]
0

Usch och fy det här är så tragiskt, läste senast idag om en dam som trillat dit som var 80 år men hon hade fått pengar tillbaka så det ordnade sig men ändå så himla surt och framför allt trist med allt det här eländet ☹️

Har raderat några epostadresser och i dom kom det skräp men jag öppnade inte ens, plockade bort och avslutade konton. Telefon har jag aldrig på så där når man mig inte och det gäller verkligen att hålla stenkoll på vad man gör för dom kör alla fula knep för att få oss att trilla dit.

Fridaaaa
1

jag har fått mail från "telia", har inte ens telia :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
4

#4 "Några e-postadresser??? Har du haft så många?

Jag har bara två. Min privata och min jobbmail.

/Maria

Sabah
0

#0: Helt rätt att inte betala! Skulle paketet vara för lågt frankerat levereras paketet ändå till mottagaren och en faktura skickas till avsändaren som denne får betala, det är ju inte mottagaren som beställer tjänsten hos distributören!
De försöker på alla vis, lurendrejarna!

💖🧡💛💚💙💜

[Månglädje]
0

#6: Jag brukar då och då byta ut dom just för det här med bedrägerier sen har jag en privat men även där har jag fått byta nån gång. Lite besvärligt men vad gör man dom läcker så lätt ut så lika bra att rensa upp ibland och börja om 🙂

Maria
5

#8 Rensa upp? Det låter som du har en hel drös 😉 Jag förstår inte varför du behöver flera adresser?

/Maria

[Leifsdotra]
0

Jag har fått 3 mejl idag från "Post Nord" om att mitt paket är redo att skickas, men jag måste betala in mer pengar först. Kollar jag avsändaren så står det något med festival.com om jag kommer ihåg rätt….

DesK
5

Bedragare finns överallt och de har blivit allt vanligare på nätet. Att byta e-post är det absolut sämsta man kan göra. Nya konton drar till sig flest bedragare. Någon som ständigt byter e-post gör dessutom ett oseriöst och oärligt intryck.

/Désirée

[Månglädje]
2

#9: Nja en hel drös icke alls men när det kommer skräppost i mängder då stänger jag ner och skapar en ny för sånt där tröttnar man så innerligt på.

• Redigerat 2020-11-02 16:21 av [Månglädje]
[Månglädje]
5

#11: Varför skulle det vara oseriöst att byta mejladress , då är det väl lika oseriöst att byta adress om man flyttar eller byta telefonummer ?det är väl snarare viktigare att hålla undan skräpet som man inte vill få in i sin post. Flera i min vänkrets gör lika och vi är ypperligt nöjda och tipset kom från en vän som är väldigt insatt i det här som jobbar med IT.

• Redigerat 2020-11-05 09:41 av Maria
Maria
10

#13 Flyttar man så är det vä snarare en regel än undantag att man byter adress😃 Det går väl knappast att jämföra med att byta mejladress.

Det hjälper uppenbarligen inte att byta heller så det kan inte vara mycket till IT-expert.

/Maria

[Moon AppleGrey]
1

En i familjen hade fått ett sådant sms, så jag kontaktade postnords kundtjänst via messenger för att fråga då vi misstänkte att det var båg.
Saken var att vi faktiskt väntade på paket från Stockholm, men det skulle vara med DHL så fanns ingen anledning för att postnord skulle ha skickat någonting och ännu mindre hundratals mil åt fel håll….

citytjejen
1

En gång fick jag meddelande via Facebook/messenger från en person som påstod sig vara nån slags hög chef på SEB (vilket råkar vara "min" bank) och behövde få uppgifter från min bankdosa för annars skulle mina konton låsas… Jag förstod direkt att det var något skumt och ifrågasatte och personen blev mer och mer irriterad över att jag inte ville ge koderna…😆 Så där kammade han/hon noll😆

/Christina

[Moon AppleGrey]
0

#16: Det jag tycker är fult med det, är att de spelar på folks känslor.

Får man ett meddelande om virus på datoren eller liknande så kan man bli stressad och kanske inte tänker efter innan man gett ut uppgifter.
Och, det vet de svinpälsarna.

[Månglädje]
3

Nu är jag där igen med flera mejl som gärna länkar och har sig så den mejlen stängde jag ner för varför ska jag ha sånt kvar när jag istället kan rensa bort skräp och skit det finns ingen anledning.

Många har haft samma mejladress i många år och då blir det lätt att skräp och oseriöst kommer in och i den där lilla tanken så kan man blåsas på mycket om oturen är framme.

Jag jämförde det här med att byta adress och telefonnummer för hur det är så kan skräp komma med den helt vanliga posten det kom till mig i veckan och snyggt var det med lösen och allt där jag skulle gå in på en viss sida och svara på en enkät om kollektivtrafik och inte nog med det en sån där kod som moderna mobiler kan scanna in och en sån har jag inte ens så där var det bedrägeri för min telefon har inte ens internet.

Så jo man ska vara jäkligt noga och det är inte oseriöst det är dom oseriösa vi ska vara på vår vakt för så hellre byter jag mejl än att få in sån där skit. så det lär jag fortsätta med 😎

Men nu är det också som så att jag sagt upp nätet, jag har ett enkelt gammalt modem inga såna där fibrer och sånt med en massa kanaler på tv som dom flesta har så nu rensar jag bort allt jag har för varför vara i det här tekniska träsket ? det innebär bara osäkerhet så om en månad är det slut 😎

Det som är intressant när man ser diskussioner är att alla förväntas ha den ena kanalen efter den andra och jag som inte ens har en antenn i min tv mig tror man knapp på 😯 jag ser inte ens på ettan och tvåan varför jag har inget intresse alls så enkelt är det och jag behöver inget av det där.