Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketter: ordet-är-fritt-väl-valda-ordmat-och-dryck-livets-goda
Läst 253 ggr
Maria
2

Hur ofta äter ni "ute"?

Hur ofta går ni på restaurang?

/Maria

Åsa S
1

Om man räknar snabbmatställen så 1-2ggr per mån vi stannar ofta och äter när vi är på väg till sommarstugan. På riktig restaurang går vi kanske 1-2 ggr/år ifall vi är i Sverige. Åker vi utomlands 1-2v så går vi ju på restaurang då i stort sett varje dag.

Fridaaaa
0

Nu i coronatider: Aldrig. Uteservering blev det i somras men inte mer än så. Hämtar hem istället

Men vi äter sällan på resturang i vanliga fall Dyrt och föredrar hemma i lugn och ro :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Månglädje]
2

Just nu i coronatider blir det inget av däremot beställer jag för avhämtning ibland men under normala tider går jag gärna ut och äter. Tycker det både är mysigt och roligt att prova på alla möjliga kulinariska rätter 👩‍🍳

Totum
1

Aldrig någonsin i coronatider. Annars kanske en gång per år. Vi trivs bäst hemma.

MonicaLagerquist
1

Om du menar på kvällstid Aldrig. På semestern äter man ju ute men på billiga ställen.

Stolt ägare till tre La permer

DesK
0

Det blir då och då, nu under coronan blir det oftast hämtmat, men undantag finns, vi har några favoritställen som vi försöker gynna även nu 😊 snittet ligger på 2 gånger i mån, då är allt inräknat, även snabbmat. Ofta är det jag som blir bjuden på restaurangmat 😊

/Désirée

Scorpio97
1

I min familj brukar vi äta ute när någon fyller år. Den som fyller år bestämmer vilken restaurang. Sen äter jag själv ute kanske en-två gånger i månaden, oftast snabbmat. Nu i Coronatider känns det extra viktigt att stödja bra restauranger, men jag äter inte på ställen där det är för mycket folk eller man inte kan hålla bra avstånd.

//Jessie

sp0ngeb0b
1

Vi brukar köpa utemat varje helg, men då allt som oftast ta med det hem. Det kan hända om vi åker in till stan att vi äter på någon restaurang, kanske en gång varje eller varannan månad som mest. "Riktiga" restaurangbesök blir väl mest om vi har något att fira, och nästan inte alls nu i coronatider.

Maria
1

Vi äter nästan aldrig ute. Kanske någon gång vart tredje, fjärde år om ens det.

Då räknar jag inte med snabbmat utan mer restaurangbesök. Jag tycker det är hiskeligt dyrt och vet inte om jag tycker det är värt pengarna.

/Maria

Lona
2

Förr blev vi alltid utbjudna av min bästa kompis pappa när hon fyllde år, vi har prövat de flesta av Göteborgs lyxkrogar. Jag hade aldrig haft möjlighet att gå på en sån restaurang om jag skulle betalat själv men vill man ha absolut toppklass så är 28+ helt fantastiskt!

Annars blir det inte särskilt ofta, kanske 1-2 gånger om året och då på ställen med lite rimligare priser.
De senaste 10 dagarna har jag dock varit ute tre gånger och ätit, på ganska enkla ställen men ändå. Det är inte mycket folk ute om man går på "rätt" dag så ur coronasynpunkt borde det vara ok.

Jag kan rekommendera Stumari i Olskroken (gamla Tidbloms), ett mysigt ställe med helt ok priser. De serverar georgisk mat, roligt med något nytt!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2020-10-20 20:32 av Lona
citytjejen
1

En gång i veckan ungefär. Att gå ut och äta är ett härligt inslag i tillvaron 😃 Oftast är det middag som jag äter ute, med min man eller med kompisar. Eller både och🙂

/Christina

Lillyrod
1

På restaurang kanske en gång vart tredje år. Snabbmat som pizza, hamburgare eller kinamat har jag helt slutat med. Alldeles för dyrt och det blir godare om man gör det själv hemma.

[Moon AppleGrey]
1

I princip aldrig. Tycker inte om känslan av att folk "stirrar" när man ska äta. Föredrar matron man får i det egna hemmet.
Och sedan så tål jag inte när det blir högljutt eller för mycket intryck pga autism, så…
Men jag försöker iallafall att ta en fika på stan någon gång om året med vänner.
Nu i coronatider, dock? Sällan!