Trädgård/ balkong
#1 Lupiner är så vackra. Jag hade Lupiner i sommartorpet.
/Maria
Lupiner är väldigt vackra. Ändå sägs det att de ska utrotas. Just nu blommar de för fullt längs motorvägen här och det ser så fint ut. De finns ju i alla möjliga färger.
#3 Ja de är så vackra men tillhör de invasiva arterna. Tar över totalt. Förr såg man aldrig sådana fält längs vägarna.
/Maria
Här hemma hos mig har de absolut inte tagit över. De kommer upp på samma ställen år efter år och har inte spridit sig alls.
Nej de jag ser har inte heller spridit sig något särskilt. De har inte heller trängt undan andra växter utan hundkex, tjärblomster och annat som brukar finnas i dikena är där de också.
De flesta lite större områdena med lupiner finns där det senare är ljung som blommar och jag kan inte se att de stör varandra. Sen är det säkert olika på andra platser och lite beroende på var de växer.
Jag för en ojämn kamp mot lupinerna i min trädgård. Lupinerna vinner, tyvärr, trots att jag gräver upp enorma mängder lupiner vartenda år. Om jag inte håller efter dem så kväver de precis allting annat, och sprider sig något fruktansvärt. Vackra, men hopplösa blommor, tycker jag.
Är det skillnad på vilda lupiner och sk trädgårdslupiner tro? Jag har ingen aning men undrar om någon vet.
#8 Kanske är det så. De lupiner jag har har jag sått själv själv. Köpte en påse frön. Minns ej var.
#11 Så vacker🙂
/Maria
#12 Tack! Hoppas bara katterna låter bli dem!
#11 Verkligen vacker !! 🙂
HH 🙂
Tack! Hittills oäten!!
Så vackra!
#19 Oj så fin. Det är en engelsk pelargon va?
/Maria
Så fina. Jag har bara sett Löjtnatshjärtan🙂
/Maria
#20 nej nån vanlig billig från blomsterlandet förra året. Den är inte inplanterad- den bara blev sådär! Svårt att flytta den!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#16 å såå fina pioner!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet