God morgon onsdag 15 april
God morgon
Tog tag och fixade till glasverandan igår så om det nu blir väder kan man sitta där ute.
Inga direkta planer för dagen.Har som sagt en lång lista med måsten men just ingen ork eller lust.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
God morgon. Idag är det sex plusgrader ute. Vädret är milt sagt varierande. Jag borde också städa i uterummet, som mest används som förvaringsutrymme under vintern, men det känns lätt meningslöst innan jag kan flytta ut diverse krukväxter, och det vill jag inte göra förrän det är lite mer stabilt med plusgrader på nätterna.
God morgon!
Det är tydligen inte bara jag som använder glasveranda/uterum som förvaringsrum under vintern.
#2 Nej, det tror jag är rätt vanligt? Värst är allt hö som är precis överallt. Jag förvarar marsvinens höbalar där, och det är snudd på omöjligt att inte spilla när jag hämtar in hö.
Godmorgon, 7 grader och halvklart 🌤 Ingen bra morgon, huvudvärk 🤕 nu har jag en värme kudde runt nacken , hoppas värken går över .
HH 🙂
#2 Va mysigt ! Kommer ihåg när vi hade ett marsvin när jag va liten , vi bodde i en villa och marsvinet sprang ute på gräsmattan, vi hade en stor bur där hon fick vara med salladsblad som hon gillade . Tänkte på höet.. för det hade vi i buren inne . Saknar henne , ( synd att man inte tog foton då , som idag )
HH 🙂
#5 Mina får också komma ut på sommaren. Jag har tre uteburar, en till varje pojkpar och en lite större till lilla flocken. Vi flyttar runt dem på gräsmattan i takt med att de äter, och behöver nästan inte klippa gräset alls. (Sedan rätt många år tillbaka är det olagligt att ha ett ensamt marsvin. Tack, djurskyddslagen!)
# 6 Förstår , men det här va när jag va liten , 40 år sen , då fanns det inga såna lagar . Hur många tror du följer alla lagar som finns , tex att man inte får lämna djur ensamma hemma , när du jobbar tex, hur många har råd att ha dem på hunddagis . Har en granne som har 3 st hundar , dem turas om att gå ut med dem , hela familjen. Det finns många som inte ska ha djur överhuvudtaget , När jag bodde med mina söner och man va det en granne som lämnade sina hundar ute på balkongen på natten , dem ylade i flera timmar , till slut gick vi grannar ihop , ringde och anmälde . Dem blev av med hundarna!
HH 🙂
#7 Nej, för fyrtio år sedan var det mesta annorlunda. Såklart att det finns gott om folk som inte följer de lagar som finns, vilket inte gör det hela ett dugg bättre. De krav som djurskyddslagen ställer är en miniminivå, som för marsvinens del inte alls räcker till för ett gott liv. Hur det ser ut rent lagmässigt för hundar och katter har jag själv dålig koll på, men jag misstänker att det inte är så mycket bättre ens där, trots att hund och katt är mer högstatusdjur än marsvin. Jag vill inte att det någonstans på nätet står någonting som normaliserar att ha marsvin ensamma, för folk läser det de vill och drar sina egna kopplingar. Det är därför jag tycker det är så viktigt att upplysa om att det är olagligt. Det finns alldeles för många marsvin som sitter ensamma även idag, och majoriteten hålls (tror jag) av folk som inte har en aning om att det faktiskt är både olagligt och straffbart. För att inte tala om hur elakt det är, mot ett sådant utpräglat flockdjur.