Nöjd med vikten?
Är ni nöjd med er vikt?
Överallt så ser man reklam för olika viktminskningspreparat och metoder. Jag undrar om det hjälper?
/Maria
Ska man hårdra det så gäller:
- Röra sig mer
- Äta mindre/bättre
Några direkta genvägar eller "dunderkuren" tror jag själv inte på.

Jag skulle väl behöva tappa ett eller ett par kilo.Försöker att röra på mig och äter väl hyfsat.
Tror inte på mirakelkurer alls.
Stolt ägare till tre La permer
Nej, jag är inte nöjd. Har lite extrakilon som ska väck.
(Det går framåt - wohoo!)
Njäe. En del preparat och dieter/bantningskurer kan säkert hjälpa en att tappa något kilo eller två, men det är ingen lösning för att behålla en sund vikt.
// Harley
Stod lite om olika viktminsknings kurer i senaste illustrerad vetenskap och vad som väl kan konstateras är väl att de flesta är svåra att hålla och många funkar inte i längden utan man får tillbaka kilona man förlorat efter att man slutat med dieten (och många dieter är inte hälsosamma att hålla på med för länge). Tex svältdiet/riktigt kalorisnåla dieter gör att kroppen går ner i sparlåga för att försöka spara på reserverna och det tar lång tid för kroppen att återgå till normalläge när man väl börjar äta normalt igen och risken är då stor att man snarare går upp mer i vikt för att kroppen vill lagra resurser för framtida "krislägen".
Bästa tipset är väl som de andra säger, röra på sig och försöka äta hyfsat nyttigt speciellt undvika "flytande" kalorier som ju finns i drycker. Att bara dricka vatten kan göra massor.
Bra tips är också att börja med att dricka nåt glas vatten och äta sallad först så man "fyller ut" magen innan den "riktiga" maten, ät långsamt och ta en kvarts paus innan eventuell påfyllnad av mat så mättnaden hinner registreras.
Själv har jag ofta haft lite omvänt problem att jag haft svårt att hålla vikten uppe, tappar oftast i vikt hur mycket och onyttigt jag än äter.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
För mig funkar inte att dricka vatten före måltid. Visst det fyller ut, en stund, men jag blir fortare hungrig. 😎

#5 Jag fyller på med the när jag blir hungrig mellan måltiderna.
Stolt ägare till tre La permer
#5 Hur funkar det att äta sallad eller grönsaker innan? Tex knapra en morot, en bit rå blomkål eller rå broccoli innan maten? (om man nu är som jag och föredrar dem grönsakerna råa så är det inte så svårt :P) Ju mindre tillagad maten är desto mer energi går åt att bryta ner den och man får i slutänden mindre energi över från maten (men fortfarande får "bukfylla".
Eller kanske helt enkelt behöver äta mindre men oftare? Själv mår min mage bäst av mat ungefär vart 3 timme men blir ju inga rejäla måltider varje gång. Ibland blir det bara att gå och knapra på nån grönsak eller frukt mellan mer lagade mål.
Jag är nöjd med min vikt. Jag har ingen perfekt kropp på något vis, men viktmässigt ligger jag bra tycker jag.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Vet inte vad jag väger faktiskt men jag är nöjd med min kropp som är proportionerlig och fungerande! Enda som jag tycker är fult på min kropp är fötterna, men vad gör väl det 😃
/Christina
Tyvärr inte, behöver gå ner massor.
Det enda som gäller är att ändra livsstil med att äta nyttigt och flera små mål om dagen.
Jag äter 1 -2 ggr om dagen, oftast på kvällen och då äter jag massor.
Har försökt att ändra mina matvanor flera ggr men det går inte.
Jag kan inte äta något förrän tidigast 2-3 timmar efter att jag gått upp och sen måste jag ha minst 1 timma på mig i lugn och ro för att kunna äta. Att försöka äta och stressa, kan jag bara glömma, då är jag hellre utan mat.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag är helnöjd med min vikt.
#4 Jag har själv haft problem att gå upp i vikt (har det fortfarande iofs men ser det inte som ett problem längre då jag är normalviktig nu). Samma regel gäller som för att gå ner i vikt, ät nyttig mat. Skräpmat tillför lite och ingenting som din kropp kan bygga något vettigt av, den behöver ordentligt med näring. Själv gick jag inte upp till normalvikt förrän jag slutade äta skräp hela tiden och istället åt mer näringsrik mat.
#7 Poängen med att äta mer grönsaker till maten för att tappa vikt är att grönsaker har ett lågt energiinnehåll samt mycket fibrer och agerar då bukfylla och hjälper till med mättnadskänslan så man får mindre plats för mer energirik mat. En annan bonus är att man får i sig massvis med näring så kroppen kan fungera optimalt. Så det spelar ingen roll om man äter grönsakerna råa eller tillagade. Man kan till och med blanda dom i maten istället för att äta dom innan. Tillagade grönsaker ger dessutom mer näring än råa. Ju mer grönsaker man äter desto bättre, så länge man fortfarande har plats för mat som ger den energi man behöver också.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#11 Skönt det inte bara är jag som håller vikten uppe! Äter för det mesta nyttigt (mår illa av socker tex) men hjälper inte ändå och kan äta mängder! De flesta blir förvånade över hur mycket jag kan äta :P
Intressant och stämmer ju såklart :D Men ända tanken jag hade i huvudet igår var saker som kräver mer energi att bryta ner är bra därav att jag fastna på råa grönsaker (och att jag själv föredrar råa framför tillagade ;))
#12 Jag vet precis hur det känns. Jag har ingen aning om hur många gånger jag förvånat folk med hur mycket mat jag kan äta. Folk brukar säga åt mig att äta mer så jag går upp i vikt, tills dom sett mig äta.
Något som var intressant för mig är att jag gick upp i vikt när jag blev vegetarian vid 18 års ålder. Det var första gången som jag vet att jag var uppe på normalvikt då jag var smal hela barndomen. Tog mig upp ett par kg till efter det också och där har min vikt legat hela mitt vuxna liv.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag är inte nöjd med vare sig min vikt eller klimakteriet 😃 Men funkar inte det ena så funkar oftast det andra. Jag mixar delar av lchf och stenålderskost.
jag har kört lchf i ca 10 år för att vara fri från IBS'en och det är underbart.
Förra april så valde jag att gå ur ett förhållande och enbart ta hand om mig själv igen, så nu är det strikt lchf som gäller och NU ÄNTLIGEN händer det grejer. Jag har legat på ca 80/90 gram kolhydrater/dag men har sen 2 veckor skruvat ner det till ca 40 gram/dag och ökat fettkvoten och nu går jag äntligen ner i vikt 😃 Sen 2 veckor tillbaka så har jag kört striktare och nu dalar vågen varje vecka och jag är supernöjd. Jag äter ca 2000 kalorier/dag och är aldrig hungrig.
När jag skruvar ner kolhydraterna så får jag kämpa lite mer på mina promenader, då kroppen ska lära sig att enbart gå på fettförbränning och det tar några veckor innan man känner sig riktigt stark igen i uppförsbackarna, men jag vet varför så jag tar det lite lugnare och är supernöjd.
På 2 veckor har jag tappat 3,6 kg, en del är vatten då kroppen skickar av vatten när kolhydratmängden minskar.
När mindre insulin skuttar runt i kroppen så öppnas fettcellerna och kroppen använder sina fettreserver. Jag köper inte argumentet ät mindre, rör dig mer = tappa vikt - för jag har provat men när jag skruvar ner kolhydraterna så insulinet jobbar obefintligt så händer det äntligen grejer.. 😃
insulinet är det mest fettinlagrande hormon vi har i kroppen, så lite kolhydrater = små blodsockerhöjningar= lite insulin som arbetar.
Jag tillhör även den gruppen som går upp i vikt av mejerier så mejerier har jag hållit på väldigt låg nivå i flera år, de gånger jag testar att plussa in mejerier så skenar vikten uppåt direkt. Nån enstaka gång kan jag ändå unna mig en fläskpannkaka där jag byter spannmål mot keso, men det är kanske 1-2 gånger/år, för den är otroligt god.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag skiter i min vikt. Visst har jag xtra kilon. Skavanker efter 3 graviditeter o 3 kejsarsnitt. Sjukdomar som gör mig mer eller mindre handikapp under perioder. Mitt mål i livet är att inte ge upp. Över 10,000 steg/dag. Äta nyttigt. Jag klär mig efter min kropp. Jag vill inte vara smal. Har varit där o var nära att bli inlagd på klinik. Nej hellre några kg extra
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Har lagt på mig, sedan jag efter fyllda 30 slutade ett fysiskt ganska krävande jobb och började plugga och blev kontorsråtta. Försöker gå ned några kilo, men det går inte så bra.
Jag har alltid varit smal så när jag vägde 75 kilo till mina 165 cm lång så kändes det konstigt. Det är nästan 20 kilo mer än vad jag är van vid.
Jag bantade 10 kilo förra året till 65 kilo och det nöjer jag mig med men jag har gått upp 6 av de kilona så jag ska ta tag i saken igen😉
/Maria
#17 Viktminskning 75 kg till 65 kg är riktigt bra jobbat! De där 6 kg jobbar du bort nu när det blir vår & sommar 👍
#18 Det var hur lätt som helst. Bara att sluta med glass och godis.
Jag rör mig minimalt och så lär det nog förbli😉
/Maria
#19 Fast det är inte "bara" utan karaktär 👍
Jo det har du rätt i. Kanske jag har karaktär i alla fall…?😃
/Maria
#21 Helt klart!