Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1269 ggr
Maria
1

Förlegade ord och uttryck

Det finns ju en massa ord och uttryck som känns väldigt förlegade numera. Kanske t.om "förlegad" är ett sådant?

Använder ni ord och uttryck som är "ute" numera?

Vad/vilka i så fall ?

(Har vi redan en sådan tråd får ni hojta…)

/Maria

Gronstedt
1

Förlegade ord? Tanken är mig främmande. Ord har inget bäst före-datum.

Maria
4

#1 Så klart de inte har men visst finns det ord och uttryck som knappast används idag.

/Maria

Gronstedt
1

#1: Det är just det - jag håller inte med. Att vissa ord inte används beror mindre på att de är förlegade än på något slags ängslig strävan att inte verka bakåtsträvande eller - himlen förbjude! - pretentiös  genom att använda ett korrekt och lödigt språk.

Där har du flera ord som vissa säkert kallar "förlegade", men som jag kallar användbara och nödvändiga.

Maria
3

Jag tror de flesta förstår min andemening med denna tråden😉

Men eftersom du inte har några ord och uttryck att tillföra så väntar jag med spänning på om någon annan har något uttryck i gömmorna.

/Maria

Fransu
2

Min man skrattade åt mig häromdagen då jag sa att jag hittade värktabletter (vi trodde dom var slut här hemma) i min "börs" (det kanske snarare är en mininecessär jag har med mig i min jobbväska). Vem säger börs idag skrattade han. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

beem
3

Nota bene, som min morfar använde,   trodde jag var ett uttryck som var helt utdött. En dag använde en yngre kollega till mig ordet.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Taggeman
2

Apropå värktablett så sa dom gamla att dom skulle ta ett pulver, eftersom på den tiden så var det i pulver form.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
1

När sommargästerna kom ut till skärgården sa farsan jäva frat som kommer hit ut.😂

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Maria
1

#8 Det har jag aldrig hört innan.

Min man sa precis nu när vi ätit sallad att det är bra mat i värmen för man blir inte så "däst"

/Maria

[Tuulikki]
1

När jag hör "förlegade ord" tänker jag på när till exempel det platta racket i brännbollen kallades för "tjejracket". Såna fjanterier tycker jag ska förbli riktigt ute😃

Fransu
0

Jag har en kollega som säger brandgul istället för orange. Det är nog bara honom jag hört säga brandgul dom senaste 20 åren.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
0

#10 Visst finns det ord som för alltid borde stanna i det förgångna.

/Maria

beem
0

#11 Ja det var ju roligt. Jag säger också brandgul 😃

Sorgen är kärlekens pris

Fransu
0

#13 Då är ni åtminstone två i Sverige som fortfarande säger brandgul. 😃

beem
0

#14 😃

Sorgen är kärlekens pris

Dioramabyggare
0

Förvisso gör jag det! Nämligen ordet "förvisso" 😉😇. Men jag tänker det bara, säger det inte för att inte verka bakåtsträvande *vinkar till Gronstedt*.

Maria
1

#16 Det använder min man ofta ;-) Själv använder jag ordet särdeles vilket man inte heller hör särdeles ofta..

/Maria

Dioramabyggare
0

#17: 😂!

Carmarino
1

Säger också förvisso - rätt ofta till och med - och det händer att jag säger brandgul också. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
1

Brandgul är är ett ord värt att bevara.

/Maria

Maria
0

"Bevare mig väl…" sa ofta min mormor när hon blev lite upprörd.

/Maria

[Leifsdotra]
1

Jag sa häromdagen på jobbet att "Det vankas godsaker när jag kommer hem" och min kollega sa då att han tyckte att Vankas var ett fint gammalt uttryck som används alldeles för sällan numera. Tarvas är väl också ett uttryck som används sällan🙂

Maria
1

#22 Fina ord🙂

/Maria

gudilondon
1

Jag gillar när man använder gamla "fina" ord. Det är ganska kul när man ska diskutera något med ungdomarna och använder ord som de aldrig hört (de finns nog inte i deras mobiler) - Ääää va menar du ???

Vi får inte glömma de gamla orden, ej heller våra Dialekter!

Calcifer
0

Inte ett ord men ett uttryck: Tyst min mun så får du socker.

Läste det i en seriebok från 80-talet någon gång som barn och det har fastnat. Är aldrig någon som förstår vad jag menar. x]

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
0

#25 Åh det var också ett yttryck min mormor sa ibland.🙂

/Maria

Dioramabyggare
0

"Stå lull" är ett uttryck som kanske inte används så mycket numera?

Maria
0

#27 Vad betyder det?

/Maria

Dioramabyggare
0

#28: "Lull" betyder "still", eller egentligen "upprätt" enligt SAOB. Det är ett engelskt ord som fått olika betydelser i svenska språket; https://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/lull

Maria
0

#29 Jaha, där ser man🙂

/Maria

Calcifer
0

Petitess är väl ett sånt ord som inte används så ofta fortfarande? Jag och en kompis använder det på skämt, tror det också är nåt vi hört i nån gammal film eller så.

Maria
0

#31 Det ordet använder jag ganska ofta.

/Maria

Calcifer
0

#32 Det kanske bara är i vår krets det inte används av några andra än vi. x]

Pärer'n sa min far ofta. Och "töcker en". Vilket jag antar är lite mer dialekt men jag har nog aldrig hört någon annan än han säga så.

beem
0

#33 Pärern och töcken  är välbekant.

Sorgen är kärlekens pris

[PeterTM]
0

Jag använder massor av mossiga uttryck, men kommer inte på några just nu, men slanguttryck som jag använder och som varken min exfru eller ungarna begriper har jag många exempel på: Kasse, braxer, kautchuk, lira jota, jimma, lubba, vingla dit, svassarpuppor, kepa, böna, tjack, krubba, slang, knota, knal, pulver, jonna, julle, nuna, snok, kran, kvista, flukta, spana, kratta, binge osv.

tiger tok
0

Kasse, braxer, jota, kepa, böna, pulver, flukta känner jag väl igen.

Dioramabyggare
1

#35: det låter som "söderslang" 😍…

Vad betyder "lira jota", "jimma" och "svassarpuppor"?

JMW
0

Betyder kasse något jag inte visste? En kasse att bära något i.

[PeterTM]
0

#37 Lira jota = spela fotboll. Jimma betyder att springa. Svassarpuppor är fina skor att gå ut i, oftast högklackat.

#38 kasse betyder endera att man gör mål, eller BH 😃

Calcifer
1

#39 Här betyder jota något annat, inte göra ett jota = inte göra något alls.

JMW
0

#39 Ja just det. Tuttkasse. 😂

Dioramabyggare
0

#39: det påminner mig lite om"Nacka" Skoglunds "joxa med trasan" 😉.

[PeterTM]
0

#40 ja så är det nog överallt, men då kommer jota ensamt, inte ihop med lira 🙂