Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 632 ggr
MonicaLagerquist
1

Höjden av snålhet

Är att dricka upp två kilo inte så gott kaffe eftersom att man inte kastar mat.

Stolt ägare till tre La permer

Karmatarerskanise
6

Det är inte snålhet. Det är att inte slösa.

Mooniq
1

😃

Nä, höjden av snålhet har en kollega på jobbet nått - hon samlar på kaffesump - ja det är jättebra jordförbättringsmedel, men hon hordar kaffesump. Jag var iväg förra söndagen på motionsbugg och då frågade en i köket om jag jobbade på samma ställe som personen i fråga - ja det gör jag, svarade jag. Ska du ta med vår kaffesump oxå för hon är inte här idag… Nä, vet du va, sa jag. Jag kör inte sopor i min bil. och så skrattade vi båda…😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Taggeman
4

Kaffe sump kan man använda till mycket. 12 bra saker. 😎
https://www.expressen.se/leva-och-bo/kaffesump--12-saker-du-kan-gora-med-den/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

MonicaLagerquist
0

Vår kaffesump hamnar i växthusen.😉

Mooniq
1

jag använder min kaffesump oxå, men jag hordar inte och jag samlar inte. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MonicaLagerquist
0

#5 Nej det är väl lite överdrivet. Skulle vara om jag inte drack kaffe själv och skulle ha lite sump möjligen.

Maria
1

Min mormor som var född 1900 kokade sitt kaffe men hon kokade om kaffet en gång på den gamla sumpen för att spara😃 och den andra omgången var inte så god precis.

När hon bakade kaffebröd så kunde hon ibland kosta på sig TVÅ ägg i smeten och det var hon noga med att tala om😉 Det handlade nog inte om snålhet egentligen för hon var den mest godgivna människa men hon hade vuxit upp med svårare tider som vi inte har varit med om. Krig och ransoneringskuponger…

/Maria

Lona
1

#7, Ja, man kan förstå att den generationen verkligen använde och återanvände allt som gick - och ändå hade vi det relativt bra i Sverige under världskrigen och depressionen.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
1

# 8 Jämfört med många andra länder ja.

/Maria

Karmatarerskanise
1

Min pappa sparar inte på kaffe. Men han återanvänder grillkol.

När han grillat maten släcker han kolen med vatten. Sedan använder han samma kol igen när det torkat.