Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1610 ggr
Maria
1

Barnbarn

Jag har funderat på det här med barnbarn en del sedan vi fått vår lille som är 9 månader nu.

Själv har jag aldrig varit "barntypen" om det nu finns någon sådan😉 Vi har ju t.ex bara ett barn själva min man och jag.

Ibland när arbetskamrater/vänner pratar barnbarn och visar foton kan jag känna att det kan bli lite för mycket.

Nu sitter jag där i samma situation. Jag kan prata hur mycket som helst om lille hjärtat. Visa hur många bilder som helst.  Jag känner att jag får skärpa till mig haha.

Det här med att ha fått ett barnbarn var större än jag nånsin kunde föreställa mig. Jag är fortfarande helt tagen. Det känns också så olikt mig.

Hur är ni andra? Både ni som har barnbarn och ni som får uppleva dessa jobbiga far/morföräldrar?😃 

Vad känner ni?

/Maria

Carmarino
3

Har inga egna barn, så därför kommer det inte att bli några barnbarn heller. Hör inte heller till "barntypen", så barnsnack intresserar mig inte det minsta. Visst tycker jag om mina brors barn och barnbarn, men jag pratar inte om dem i tid och otid, eller visar en massa foton på dem - mer än någon enstaka gång ibland. 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
3

Jag har ett barnbarn. Tyvärr så flyttade sonen och mamman 30 mil ifrån mig när hon var bara ett par månader. Jag har inte haft möjligheten att följa barnbarnet som jag skulle ha velat. Hon fyller 20 i år så det har ju gått några år.

Sen måste jag säja att jag inte förstår mig på det här med "livets efterrätt". Jag tyckte det var jättekul att sonen fick barn och jag blev farmor men inte allt detta som jag hör andra prata om.

citytjejen
2

Jag är inte heller "barntypen" 🙂 och har inga barn så barnbarn kommer inte att bli aktuellt! Att höra om andras barnbarn är något som jag inte uppskattar, dock förstår jag att mormor/morfar osv är stolta, men jag vill inte bli inblandad i det så att säga haha.

/Christina

MonicaLagerquist
0

Vi har fem gemensamma barn och min man har en son sen tidigare.

Inga barnbarn ännu och det dröjer nog ett tag till vad det ser ut.Har en utvecklingsstörd dotter och förhoppningsvis kommer hon inte att bli mor.De fem övriga är killar varav bara en har stadigt sällskap just nu.

Stolt ägare till tre La permer

Fransu
2

Jag har heller inga barn. Jag umgås sällan med folk privat, så där slipper jag mycket barnsnack helt naturligt. Mina svärföräldrar har förstått att varken jag eller min man är så intresserade, så när vi träffar dom så blir det heller inte så mycket prat om barnbarnen.

På jobbet har jag några kollegor som är småbarnsföräldrar och en kollega som både är morfar och farfar till ett helt gäng. Så det blir lätt att det blir en del prat om barn. Jag lyssnar och roas ibland av att höra roliga historier barnen hittat på eller sagt.  Jag själv kan ju inte vara med så mycket i just dom diskussionerna, men jag har heller inget emot att folk pratar om sina barn och barnbarn. Barnen är ju en stor del av deras liv, en del av dom själva. Och då är det inte så konstigt att dom pratar om dom. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Cireea
0

Jag tycker det är lite jobbigt ibland med barnsnack, inte för att jag ogillar barn utan för att jag har sån barnlängtan själv.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Kyllan56
0

Jag har ett barnbarn, en flicka på 3,5 år och en liten pojke väntas i mitten av juni. Jag älskar att var mormor och ha den lilla hos mig. I fredags hämtade jag henne på förskolan och hon sov över hos mig. Nu kan man prata med henne och hon är en aktiv observant ung "dam". Hon håller mormor alert och den vanligaste kommentaren just nu är "varför det".

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Maria
0

Jag är så fascinerad av hur många minnen som dyker upp från när sonen själv var bebis. Saker som man glömt som man helt plötsligt kommer ihåg med små rörelser, ljud och annat.

Detta är det största som har hänt mig förutom när vi själva fick vår son. Jag trodde heller aldrig att jag skulle få uppleva att bli farmor så allting är en bonus känns det som.

/Maria

[Leifsdotra]
0

Jag är inte heller någon typisk barnmänniska, men inbillar mig att det blir annorlunda den dag jag får egna barnbarn om det nu blir några. Sånt vet man ju aldrig och jag hoppas verkligen att det dröjer lite. Äldste sonen fyller 18 år i år, han går 2:a året i gymnasiet och har tänkt sig att plugga vidare. Än så länge ingen flickvän 🙂 Min yngste är nyss fyllda 13, så det lär väl dröja. 

Däremot är det större chans att jag blir bonusfarmor snart om jag får gissa. Bonusdottern är 25 år, har fast förhållande sedan 7 år med en jättefin kille. De har båda fast jobb och har nyss flyttat till större lägenhet. Men de bor långt härifrån så vi ses bara några ggr/år tyvärr 😕

flocken
0

Jag har 2 barn men är ingen barn människa. Mina barn är ju mina. Men jag kan tycka det är jobbigt med andra barn. Jag är lite udda.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

MonicaLagerquist
0

Jag kommer ju inte att bli mormor utan farmor om det nu blir några barnbarn.Vet inte om jag har fel men oftast är det väl mormor som kommer närmast sina barnbarn.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
0

#11 Haha det hoppas jag verkligen inte😮😉

/Maria

Kyllan56
0

#11 Jag stod min farmor och farfar väldigt nära! Så det behöver inte vara mormor och morfar som är viktigast.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Denna kommentar har tagits bort.