typiskt svenska saker
eftersom det inte riktigt finns nån blandat/övrig tråd här på iFokus så testar jag att skriva här.
Jag skulle behöva tips på lite typiskt svenska saker man "ska" ha gjort/upplevt när man varit i sverige under en längre period (om man tex. är en amerikan som flyttar till sverige.)
det får gärna vara skämtsamt också :) så allt behöver tex. inte vara "måsten" på riktigt, men som ändå hör till sverige.
några punkter jag har hittills är:
Firat midsommar, Fikat, Varit på ullared, hört låten ´sommaren är kort´, Sett en Astrid Lindgren-film.
så kom gärna med fler tips :)
De måste absolut ha fikat - annars har de inte varit i Sverige.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
det står med här ovanför i mina exempel :D
#2 Är tydligen blind eller icke läskunnig - bara att välja - äta sill om man inte kan fira midsommar.
Besöka Ikea i Älmhult och köpa glas i glasriket.
Julgransplundring!!
Se när studenterna springer ut!
Valborgsmässoeld / Påskeld!
Chalmerscortegen i Göteborg!
Svårt att komma på något men det jag tänkte på direkt var ju att äta kaviar eller semla. Jag tänker bara äta och kan inte komma på något att göra eller uppleva.
tack för era förslag! :) kräftskiva har jag med i listan (och att skruva ihop en ikea-möbel haha).
#5 och håller med, jag kommer också bara på väldigt mycket att äta..
Klappa en älg 😃 Kanske äta älg eller ren också. Är personen från ett land med inte så utpräglade vintersporter tycker jag att man kan hitta på sådant, som skidor, skridskor eller pulka. Plocka lingon och blåbär i skogen kan vara en kul upplevelse också!
#7 haha ja det hade varit något!
han det gäller är från canada, så dom har nog nästan ännu mer vintersporter än oss dessvärre haha. (och han är dessutom skidlärare 😉)
och ja absolut, kul upplevelse med bärplockning, men det kanske är rätt vanligt i andra länder (med någorlunda samma natur) också? 🤔
Köpa träskor (de lär kallas "swedish slippers" på engelska)
Shoppa i Stockholm, och titta på Kungliga Slottet
Äta ärtsoppa och pannkakor (helst en torsdag)
Se en film av Ingmar Bergman
Höra en sång av Evert Taube
Luciatåg
Astrid Lindgrens värld
Prova svenskt godis. Det finns en del youtube-klipp där bl a amerikaner smakar på svenskt godis, saltlakrits t ex.
#8 Allemansrätten är ganska unik vad jag förstår så om han inte äger skog så har han nog inte plockat bär. Jag visade min pojkvän lingon- och blåbärsris när vi var ute för ett par veckor sedan. Han tyckte det var skithäftigt att man kan plocka mat ute i skogen 😂
Köttbullar med mos o rårörda lingon.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Kåldolmar med lingon!
Det första jag tänkte var Äggakaga…..
sen fika såklart, helt tysta bussar, och IKEA 😃
R.I.P. Anton 💔
#9 #12 men just ja! glömde tillfälligt bort det där med att allemansrätten inte är så värst vanlig haha, då var det bra tips! tack så mycket.
och haha, vad kul xD varifrån kommer din pojkvän? :)
#10 stockholm har jag skrivit med! :) tack för förslagen.
#11 vad bra att du nämnde saltlakrits, det har han nämligen smakat och tyckte inte alls om haha, så där har han ändå samlat in en poäng till på ´göra´-listan.
#15 är äggakaga någonting man som svensk ska veta vad det är? 😇 har nämligen aldrig hört det haha.
tysta bussar har jag nog tyvärr inte upplevt.. :o men ja ikea ska givetvis vara med :D
#17 Vart bor du? 😮 Tysta bussar får jag stå ut med varje dag. Stelt varje gång, speciellt när man pratar med sin kompis och bokstavligt talat alla andra är tysta.
Äggakaka är tyyyyyyp som ugnspannkaka fast inte riktigt, och jättegott 😃 Du borde testa! Är förresten skånskt, så kan ju kanske vara därför du inte hört om det förut? Kanske inte är så särskilt vanligt när man kommer mer norrut
R.I.P. Anton 💔
#16 Serbien. Han vill spela bangolf också för han såg en bana här och har aldrig provat. Men det är ju inget typiskt svenskt. Sådant finns säkert i Kanada, kan jag tänka mig?
Hur är det med fäbodar? Jag ska ta min kille till någon till sommaren så han får se.
#17 hahah alltså ibland är det så lätt att missförstå varandra, jag trodde du menade att själva -bussarna- var tystgångna, men nu förstår jag ju att du menade resenärerna -i- bussarna haha! för jaa så är det exakt här också ;D har lite skämtsamt skrivit med det som svensk förhållningsregel; att man hälsar inte på någon på bussen och man sätter sig i största möjliga mån ensam och lägger eventuell väska på sätet bredvid haha.
oj det lät ju spännande! jag bor norröver så är nog just därför jag inte hört det då :) kul att jag också får lära mig nått nytt här haha.
#16 okej! =) ja bangolf har jag själv spelat i många olika länder så det är nog tyvärr inget särskilt för sverige :)
ja men fäbodar kan man ju ändå kalla lite svenskt :) tror dock inte att det passar in så jättebra på just den här listan då det är tänkt att han redan ska ha gjort dom flesta sakerna. (listan ska vara lite på skoj att han nu är ursvensk när han gjort alla dessa typiska saker ;))
Att plocka lösgodis är ju ganska så svenskt även om det kommer mer ute i Europa.
Äta kalvdans. Besöka en fungerande fäbod. Sprita ärter. Kasta varpa. Besöka Orsa rovdjurspark (f. d. björnpark). Ales Stenar. Skjuleberget. Upp i tornet i Uppsala Domkyrka. Besöka Nordens Ark. Wasamuséet. Flugfiska. Isracing med bil eller mc. Isjakt, långfärdsskridskor.
#20 jaha! 😂 nej, själva resenärerna då. Minns när jag först började pendla regelbundet- blev helt förfärad över att en man satte sig bredvid mig, även om det inte fanns några lediga rader kvar
R.I.P. Anton 💔
#20 haha!
förstår känslan haha, man blir ju faktiskt väldigt förvånad dom gånger det händer.
#23 Sprita ärter? Vet inte ens vad det är haha
R.I.P. Anton 💔
#26 Att med tummen "sprita" ur ärterna ur ärtskidan. När man gjort ett par hundra skidor är tummen alldeles lam. En del använder pekfingret istället, men då ser man inte vad man gör eftersom ärterna hamnar inne i handen.
Säger som sagts innan. Allemansrätten. För några år sedan hade jag en tysk hund på pensionat. Ägaren var i Sverige för att först lära sig språket o sen skulle vidare för att åka o vandra på olika ställen. Både ägaren & hunden var helt fascinerade utav att vi kunde gå i naturen nästan som vi ville. Han berättade att de bara fick gå på markerade leder med hunden i koppel/ lina.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
KOSLÄPP!!!!!
#27 Fast vad skulle det vara för speciellt Svenskt med det? Ärtor finns väl utanför Sveriges gränser t.o.m. i USA?
Spännande tråd det här.🙂
Jag får fundera om jag kommer på något.
/Maria
#29 åh perfekt, det har han varit på :D
#31 ja visst är det lite kul haha :)

Ostkaka. Den småländska varianten är nog den mest kända, men det finns även en variant från Hälsingland.
Insjöar där man kan bada, vandra i närheten av, åka båt på eller fiska. Skärgård.
Hämtpizza. Jag vet inte riktigt hur pizzatraditionen ser ut i andra länder, men är inte pizzor stora som cykelhjul (nåja, nästan i allafall) en ganska svensk tradition?
Maträtter som Janssons frestelse och prinskorv, som man brukar äta till jul och kanske påsk. Jul- och påskmust. Kalles kaviar och liknande. Knäckebröd. Inlagd sill. Matjessill och färskpotatis till midsommar. Smörgåstårta.
tack för förslagen :) jag har lagt in julbord/påskbord inom parentes på punkten ´firat jul/påsk´! :)
och jag vet inte riktigt om det är nån skillnad på pizzor i sverige och typ canada/usa? hämtpizza har dom ju, men kanske är så att pizzorna är extra stora i sverige haha?

# 34 De svenska pizzorna skiljer sig från pizzorna i medelhavsområdet, tror jag. Där är pizzorna mindre. Svenska och amerikanska/kanadensiska kanske är av samma typ?
Se en Ingmar Bergman-film. Jag vet inte hur många svenska som ägnar sig åt det egentligen. De kanske är mer för cineaster rent allmänt?
Besök en hembygdsgård eller något friluftsmuseum beroende på var ni är någonstans. Skansen sägs vara världens äldsta friluftsmuseum, men det verkar finnas några i Skandinavien som är ungefär jämngamla. I vilket fall som helst så kan man se lite äldre hus av olika slag. Gamla Linköping är fint, om ni befinner er i närheten av Linköping. Hembygdsgårdarna visar ofta byggnader från bondesamhället. Gamla Linköping visar en uppbyggd stadsmiljö.
Skiva någon svensk ost med osthyvel.
Skansen i Stockholm: Etablerat 11 oktober 1891
Kulturen i Lund: Etablerat 1892
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Som lokalpatriot så måste jag rekommendera Göteborg med sina spårvagnar och det var ju härifrån de flesta Amerikaresenärer, utvandrare, reste till Amerika.
/Maria
Som lokalpatriot måste jag då rekommendera Stockholm med bl a sin fantastiska skärgård, och tunnelbanan som kallats världens längsta konstutställning. I den senare länken finns fler tips på sevärdheter.
#35 Osthyveln uppfanns i vårt nordvästra grannland, den tillkom 1925.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Osthyvel
Och osthyveln är allmän i den del av världen där ostar av vår typ är dominerande; de germanska länderna.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Svenska kanelbullar! Att se Vasaloppet eller delta! Titta på Kalle Anka på julafton!
äta palt med fläsk!!!
#41 fast är inte det mer typiskt norrland än just svenskt haha? :)