Är ni julstressade?
Är ni stressade så här danföre-danföre-danföre -dopparedagen? Eller har ni allt under kontroll??
/Maria
Allt under kontroll 👍 Ingen stress, bara positiva känslor.
Är för långsam på jobbet idag
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag har egentligen allt under kontroll som mat och julklappar men ändå så blir jag stressad och det retar mig.
Jag har så himla svårt numera för allt som är lite extra.
/Maria
Nja,vet inte fortfarande vad jag ska ha för veganmat på julbordet 🤦♂️
Ingen stress alls här inte. Klapparna är klara, julbaket klart (utom kakan som ska ätas nygräddad och fortfarande lite ljummen) på lill-julafton.
Den enda som stressar mig lite är att tröjan jag beställde till min pojkvän att ha på våra julaftnar (två familjer, två julaftnar) inte kommit ännu så imorgon är verkligen sista dagen. Den kommer väl på första bästa icke-röda dag nästa vecka då. "Problemet" med att använda tröjan resten av året är att det är en hund som har tomteluva på sig.
Njae, jag är nog inte stressad. Har koll på det mesta och det är inte så mycket. Vi har dragit ner och skalat av en hel del på det här med jul. Inte alls som förr i tiden. Tog fram tre tomtar och lade på en tomteduk på köksbordet idag. Mycket mer blir det inte. All adventsbelysning gör ju sitt till.
Varit i stan och handlat det sista idag. Blommor till svärmor och pappa och några kylvaror.
Allt är klart.
Jag har aldrig varit stressad före jul.
#7 Har du något knep?😉
/Maria

Jag är långt ifrån färdig, eftersom vissa saker maträtter bör göras precis innan jul eller på julafton.
Jag stressar aldrig och nu till jul är jag mer "laid back" än någonsin tror jag. Jag tål inte stress i allmänhet, blodsockret slår i botten och hjärtat börjar göra sig påmint direkt i stressituationer, så jag utsätter mig inte för den.
Men hur bär ni er åt? Jag vet ju att jag inte ska stressa men ändå så har jag så svårt att koppla av numera. Tankarna snurrar trots att jag har lappar överallt och egentligen har koll på läget…hoppas jag.
/Maria
#11 Släpp pressen och oroa dig inte för att det kan bli fel, det blir som det blir och det blir lika trevligt för det 🙂
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
#11 Jag gör ungefär som Musse Pigg i filmsnutten från julafton, men jag har ingen Pluto, så jag slipper kalabaliken 😃
Nej inte stressad. Ska slå in julklapparna ikväll, och ska iväg hela julafton.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi ser det som en vanlig helg numera med lite extra god mat. Julklappar skippade vi för flera år sen.
Men ska man ha massor med folk hemma flera dar blir det förstås lite extra.
Jag ska ju inte ens vara hemma på julafton😉
/Maria
#11 Förra året stressade jag så att jag fick magsår och fick gå på flytande föda i mellandagarna och första veckan efter nyår. Då bestämde jag mig för att aldrig mer göra så.
I år har jag bestämt i god förväg vad som är viktigt för mig. Vad vill jag fixa? Vad av det behöver jag faktiskt göra? Vad av det är för min egen skull (ex detaljer som ingen annan märker men jag stressar över). Vad av det som verkligen måste göras är för andra och hur kan jag i så fall göra det lättast möjligt?
Sen för att underlätta allt gjorde jag en lista på vilken ordning vad behövdes göra och vad jag VILLE göra.
Stressen hos mig sjönk enormt när jag insåg att jag verkligen inte ska ta på mig så mycket som möjligt för att alla ska få en perfekt jul där alla får som de vill, utan bestämde att "detta kommer jag göra i år för att det är sådant jag vill göra."
Jag har inte ens börjat 😂
Ska inte fira hemma så jag behöver inte städa = ingen stress. 😃
#19 samma
Är mindre stressad än vad jag trodde att jag skulle vara, trots att det dykt upp det ena störningsmomentet efter det andra, som tagit tid och energi.
Förra tisdagen fick jag ta den ena katten till veterinären för hon började bete sig konstigt (slickade sig om munnen hela tiden). Det visade sig inte vara något allvarligt och det gick över senare på dagen. Troligen hade hon lyckats få i sig en bit äggskal, som skar ett litet sår på tungan. Förmodligen irriterade det i munnen, så det var därför hon slickade sig så mycket om munnen, men det läkte ihop rätt snabbt.
I söndags skulle jag fira "förjulafton" med delar av släkten, som inte är hemma på julafton. Då upptäckte jag att vänster framdäck på bilen var helt platt, så på måndagen fick jag ringa verkstaden. Eftersom däcket var snedslitet, och även bakdäcken började bli slitna, så blev det fyra nya däck. Skönt att ha hela däck med bra mönsterdjup, men det blev ju även ett djupt hål i plånboken.
Igår var det så dags för den andra katten. Hon betedde sig inte normalt, och ville inte äta mer än möjligen några godisbitar (frystorkat godis). Så det blev en ny vända till veterinären, och nya utgifter. Nåja, det var inget allvarligt den här gången heller.
Förmodligen har hon varit stressad av att det varit så många ljud och mycket aktivitet runtomkring henne. Utanför fönstret så håller de på med markarbeten och "stampar" jorden. En granne kör slagborr i väggarna lite då och då, och matte har blivit galen som vanligt vid den här tiden på året. 😉
Trots det har jag faktiskt hunnit med det mesta av vad jag har planerat in. Det är julgodiset som fått stryka på foten, men det kan jag ju alltid göra efter jul om jag skulle vilja.
Så nu hoppas jag bara på att jag slipper fler störningsmoment på ett bra tag. Blir arbetslös efter nyår, så det sista jag behöver nu är fler oförutsedda utgifter.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ingen julstress, tycker inte det är värt att stressa upp sig över julen, så viktig är den inte (för mig/oss). Vi firar knappt jul och umgås heller inte med släkten då, vi gör som vi vill och i år blir det en resa till Barcelona över jul för mig och min man. På julafton ska vi dricka cava och titta ut över havet, det är livskvalitet, tycker jag 🙂
/Christina
Det som stressat mej däremot,. är att mitt akvarium sprang läck förra veckan! Sånt som man inte planerar och måste ta hand om direkt.. Då måste man ha koll på nerverna.
Snabba åtgärder behövs, och bra att ha reservgrejor.
Jag håller med Maria i #3 men det som stressar mig är inte något som har med julen att göra.
Ingen idé att stressa. Allt tar så mkt längre tid då. Tar man lite varje dag så är det lugnt. Sa 5 åringen vid 06 idag när han plockade undan leksaker " städar man lite varje dag blir det inte så mkt " O det gäller väl allt?
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Både ja och nej. Går här och plockar och vet att jag inte blir klar, det är för mycket att göra och dessutom har jag en förkylning med feber.
Jag orkar inte jobba så hårt och dessutom vill jag kunna sitta här och skriva och läsa vad ni andra pysslar med under tiden. Titta lite på tv och äta, så det får bli som det blir.
Vet inte ännu, jag kanske får vara ensam med katterna över jul, då jag är så förkyld så släkten som är sjuka själva vill inte att jag kommer då!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Inte stressad överhuvudtaget! Även fast jag fortsätter att mysa och ständigt skjuter upp sådant jag borde göra. Kul det där 😛
Jag firar inte jul, slutade med det när jag flyttade hemifrån. Jag blir stressad av att andra är stressade och jag blir även ledsen att se att andra jäktar runt och många gånger bränner mer pengar än nödvändigt.
Jag har inga dekorationer som signalerar jul, älskar mina värmeljus-lyktor och de brinner varje kväll sept - mars.
I många år har vi i närmaste familjen haft ett litet knytis - där vi tar med det vi vill äta eller nån gång har vi delat upp att nån gör janson, nån gör pastej, etc. Knytiset nerbantat till de godsaker vi absolut vill äta, ändå blir det massa mat över. 😃
Jag är inte religiös och de flesta jular har jag erbjudit mig att jobba för andra kollegor när jag haft jobb som rullar på dygnet runt - tex taxichaffis, taxitelefonist, tågklarerare, butiksbiträde - chark, kassa etc.
December är min sämsta månad - mörkt och kallt. Idag är det den mörkaste dagen - i morgon går vi mot ljusare tider - känns bra. Till er alla som firar - en riktigt god jul. ☀️
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Vi är ju inte det minsta religiös heller, så det är väl mer den gamla hedniska yule vi firar bara för att det är mysigt för familjen att samlas runt.
Jag är mer stressad över att jag inte är färdig på jobbet :( Jag vill kunna känna mig ledig i fyra dagar.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag kommer inte att fira jul i år, men jag är stressad ändå. 😊
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."