Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 561 ggr
Maria
0

Variation när det gäller mat

Pratade med sonen och hans sambo om mat för ett tag sedan.

Han minns sin barndom med att vi hade sådan varierad mat. 

Det är ingenting jag funderat särskilt över men jag undrar hur ni andra har det. Har ni en fast repertoar som återkommer och är den stor eller liten i så fall?

/Maria

OlgaMaria
0

Jag tror nog att mina barn upplever det som att vi äter väldigt varierat, men själv kämpar jag ju ständigt med att fundera ut vad vi ska äta, utöver allt det vanliga. Men barnen märker ju inte av alla de funderingarna, de bara äter vad som bjuds, och gnäller över att det inte alltid är deras favoriter. Jag tycker vi äter fiskpinnar och ugnspannkaka väldigt ofta, men de tycker att vi äter det för sällan. Så jag tror man upplever det där väldigt olika när man är barn, och när man själv lagar maten. Hehe.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
0

Jag har inte så varierande, då jag är kräsen, samt har överkänslighet mot viss mat.
Så blir inte mycket kvar. 

När jag bodde hemma varierade vi mycket men jag åt långt ifrån allt hur mycket de än försökte.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

TjockaBerta
0

Jag säger som OlgaMaria. Familjen lider nog inte man det är kämpigt att hitta på något varje dag. Nu provar jag ett nytt recept varje vecka så då blir det lite annorlunda.

>>>Malum domesticum<<<

Maria
0

Det är med all säkerhet olika upplevelser.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Jag över ganska varierat. Fast vissa rätter äter jag ofta som tex korv stroganoff.

Maria
0

Ibland är det väldigt bra att prata mat med andra för då kommer man på gamla maträtter som man glömt.

Så fungerar i alla fall jag😃

/Maria

Tarotstollan
0

Äter nog ganska mycket samma mat från månad till månad. Mycket beror på att jag har ingen stor frys, så jag kan inte göra storkok och frysa in. Skall köpa en större frys så småningom, då kan jag laga bruna bönor, ärtsoppa, grönsaks soppa och annat som man kan frysa.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

NatasjaHemby
0

Variation i maten är viktigt för mig och eftersom både jag och min man är intresserade av mat så letar vi ständigt nya rätter och recept. Det är svårt att göra en riktig uppskattning, men vi äter i alla fall helt säkert mer än hundra olika rätter på ett år. Sen har vi förstås några rätter som är ständigt återkommande favoriter, men även de brukar varieras på olika sätt 🙂

SE*Simbelmynes

[Leifsdotra]
0

Det är väl till stor del samma rätter som återkommer när det gäller vardagsmaten tycker jag. Men sen försöker jag hitta på lite nytt ibland och varierar mellan fisk, färs, korv, ljust kött så att det inte blir samma råvara flera dagar i rad. Fre-lö-sö äter vi i princip alltid kött från egen gård eller vilt. Mannen i huset gillar att laga mat så det kan bli ganska så stor variation på rätter från gång till gång då. Igår åt vi älgstek, idag blir det lammfärsbiffar.

Agafia
0

När jag var barn viste jag att det alltid var ärtsoppa o plättar en vis veckodag , en dag var kyckling/ ris o curry dag ( kallades Broiler ) på lördagarna hade vi " småplock" det var kokt ägg , olika sillar eller korvar , bröd och gröt , skulle vi ha fisk var det alltid stekt strömmingsflundra med hemgjord potatismos . Inte förän vid 15- årsåldern åt jag min första fläskkotlett . Även kåldolmar , pannbiffar o makaronipudding var vanligt på menyn. Det fanns ingen Kebab , Pizza den enda " snabbmat " som fanns var varmkorv med bröd 😉 Efter att mina barn flyttade hemifrån har min matrepetoar minskat betydligt .

Torparmor
0

Vi äter rätt varierat, dessutom är jag urusel på att laga "samma" rätt likadant varje gång. Jag har en grundidé/recept men sen blir det alltid något som saknas eller jag väljer några andra ingredienser ändå. Inte ens köttfärssås innehåller samma eller smakar lika

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[PeterTM]
1

Vi sitter ner hela familjen efter söndagsmiddagen och bestämmer veckomeny där alla få välja sin dag och de resterande  dagarna kommer vi överens om. Det betyder att en del rätter är ofta förekommande eftersom barnens favoriter oftast kommer igen någon dag i veckan. Då kan det handla om tacos, chicky bits, pizza med flera rätter som jag absolut inte klarar av att äta.

Variationen är därmed inte jättestor, men vi försöker plocka in några middagar varje månad som inte fanns med under den föregående. 

Jag är inte född kräsen, men har blivit det främst pga njursjukdomen. Vissa rätter har jag mött på först som vuxen och mycket få har funkat för mig. Jag var exempelvis 25 när jag åt pizza första (och sista) gången. 🙂

citytjejen
0

Vi skulle nog kunna ha en mer varierad kost, t.ex så äter vi inte fisk så ofta. Vi är riktiga köttälskare jag och min man, och oftast blir det någon kötträtt. Dock lagas den mesta maten hos oss mer eller mindre från grunden vilket jag gillar. 

Vi har ganska många rätter som vi varierar mellan och vissa går i perioder.

När jag var barn så åt vi en mycket bra och varierad kost. Min mamma var hemmafru och hade en hel del tid till att planera och laga maten.

/Christina

aggeelin
0

Vi har delvis varierad kost. Jag har ju ett nyårslöfte om att prova många nya maträtter och det gör jag på helgen så där är det variation.

När jag lagar mat så lagar jag mycket mat så att det blir matlådor - många matlådor. Så när det gäller vardagarna så kan vi äta kycklinggryta tre dagar en vecka (helt ok men inte variation den veckan även om receptet var nytt på lördagen).

Vi äter oftast soppa på söndagen, olika soppor, men soppa. Så både variation och inte variation är det.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet