Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettdagens-hälsning
Läst 668 ggr
Maria
0

Godmorgon 19 december

Godmorgon på er.

Hoppas ni får en skön måndag.

/Maria

Maria
0

Så nu sitter jag vid mitt skrivbord och det är så fint att se adventsljusstakar i alla fönster. Det lyser verkligen upp denna mörka årstid..

/Maria

JMW
0

God morgon!

Jag ser inga adventsstakar mer än de i mina fönster. Utanför är det mörkt. Snart vänder det! Längtar efter morgonljuset. Så drygt med morgonprommisar i mörker.

aggeelin
1

Godmorgon eller god mitt på dagen! Här har jag haft fullt upp på jobbet och i morse var det strömlöst i mobilen

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Tarotstollan
0

Jag blir alltid lika förvirrad när folk skriver och pratar om adven - ljusstakarna, är det de 7 - armade (eller ännu flera ljus) elljusstakarna de menar eller den med 4 ljus i som är den riktiga advent ljusstaken de menar?!🤔😉
Av sammanhanget brukar jag för det mesta förstå vilket de menar men tycker att det gått slentrian med det uttrycket. När jag växte upp var det noga med att säga rätt och det har följt mig genom åren. Det har blivit många konstiga och roliga feluppfattningar med folk genom åren.😃

Skall strax få på mig kläderna och sen måste jag ut och handla, antingen jag vill eller inte.
Gråmulet och disigt, runt + 5 och i stort vindstilla verkar det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Leifsdotra]
0

Hej!

Idag kör jag utbildning hela dagen, väntar just nu på att min kollega ska bli klar med sin del av utbildningen så att jag får berätta om mina delar. På lunchen var jag och handlade en julklapp, har ett par grejer kvar att handla men jag vet vad jag ska ha åtminstone :-) Ikväll tänkte jag koka knäck så att jag kommer ett steg närmare att bli klar med alla inför-julen-grejer!

JMW
0

Jag menar den elektriska adventsstaken. De som man ju ser i alla fönster den här tiden. Har de olika namn? Den elektriska och den med fyra levande ljus.

Maria
0

Jag menar också de med (oftast 7 ljus) man ser i fönstren.

Jag har alltid kallat de för adventsljusstakar likaså den med 4 ljus.

/Maria

Tarotstollan
0

En adventsstake har bara 4 ljus, ett för varje söndag i advent.
De andra heter elljusstakar, elektrisk ljusstake eller möjligtvis julljusstakar, har jag lärt mig.
Men strunt i det, bara ni inte säger att ni lämnat katten / hunden hemma ensam med en tänd  adventsstake…..😮🐱
Det gjorde en jobbarkompis till mamma, det höll på att ge mamma en hjärtinfarkt, innan hon förstod att det var en elljusstake hon menade även om det inte var det bästa att lämna katten hemma med.
En bekant till familjen hade elljusstaken tänd i köksfönstret och kom hem till ett kök som var halvt nedbrunnit, då katten vält ned den i soffan och det hade tagit eld. Som tur var så klarade både katten och det mesta av köket sig!😮

Maria
1

#8 Jag var tvungen att googla😃

"Ordet adventsstake används även om elektriska ljusstakar"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Adventsljusstake

/Maria

JMW
0

Jag har faktiskt aldrig hört om detta. Julljusstakar var nog ett nytt ord för mig.

Tarotstollan
0

Kan ju vara lokal och geografiskt hur man väljer att uttrycka sig. Kanske mera noga ute på landsbygden än inne i storstäder också.

aggeelin
0

#7 jag säger som du; adventsljusstake eller adventsstake om det som lyser den här tiden på året

JMW
0

#11 Jag bor på landsbygden men säjer ändå adventsstake (el). 😂

[PeterTM]
2

God kväller 🙂

Lång dag här hemma idag, jag var som vanligt uppe 04 i morse och strax innan jag skulle åka till min behandling vid 06.30 , kom fru och dotter ner och sjöng för mig 🙂 Igår fick jag välja middag och då blev det färsk ugnsstekt kyckling (som östes var femtonde minut) med kokt Potatis, sås och färsk kokt broccoli. Det är något av det godaste jag vet 👍

När vi alla kommit hem efter dagens olika värv, blev jag sjungen för igen och svärfar ringde för att gratta, kors i taket. Vid middagen idag var det pasta och korv, men jag hade beställt pölsa, kokt Potatis, stekt ägg och inlagda rödbetor, också en av mina favoriter. Två mumsmiddagar efter varandra är inte något som händer ofta för en som jag med svåra ätproblem.

Sedan spelade vi en omgång hjärter, innan jag drog till dumburken för att titta på kommissarie Frost. Nu är jag ensam kvar uppe, ledig i morgon och kan sova ut. Födelsedagspresenten fick jag redan den 28e november, konserten med Ennio Morricone, som nog är den bästa present jag fått någonsin. 

Fy vilken gammal gubbe jag har, sa frugan innan hon gick och la sig och vid närmare eftertanke är det rätt fantastiskt att jag lyckats hålla liemannen stången så länge, jag som inte skulle bli 25 har nu fyllt 62 😃

Tarotstollan
1

Grattis Peter, det låter som du hade en underbar födelsedag!
🌺🎂🎁✨✨

Maria
1

Åh grattis i efterskott Peter🌺🎁

/Maria

aggeelin
1

Grattis i efterskott Peter! Vilken fin födelsedag du hade!

✨🌺🎈

[Leifsdotra]
1

Grattis i efterskott 🎁🌺

[PeterTM]
0

Tack så mycket för gratulationerna 💋

JMW
1

Stort grattis i efterskott!!  🎈 🌺 🎁

[PeterTM]