Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 598 ggr
aggeelin
1

Funderar2 - vad kan barn bestämma?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att ha läst på nätet ser jag att föräldrar anser att barn (nyfödda) själva ska få bestämma om de vill bli ammade eller inte. Ettåringar ska själva få bestämma om de ska börja på dagis. Barn ska bestämma om de ska vaccineras eller inte. Idag var det en mamma på affären som sa till barnet (ca 2år) nu ska du få bestämma vad vi ska äta. Barnet ville "ha allt" och var inte nöjd (kanske var trött). Enligt min utbildning och erfarenheter klarar ett barn av att välja mellan två saker (upp till ca 5-6 år) Var kommer det sig att föräldrarna tror barnen om att kunna bestämma så allvarliga saker som ovan? Kan barn det?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

tlover
1

Nej det tror jag inte dom kan. Visst vår dotter på 1½ får bestämma vissa saker. Tex om vi ska köpa en ny jacka och den som skulle passa bäst (passform, pris, slittålighet etc) har två färger så håller vi upp båda och hon får peka på den hon gillar mest.

Mer än två går det däremot inte att välja mellan för henne än utan då får man hålla upp två i taget annars blir det för mycket.

Men annars så får hon äta det vi äter, hon får den vård vi väljer etc och hon mår inte dåligt av det. Faktum är att vi ofta får beröm över hur lugn och harmonisk hon är.

Men mindre oviktiga beslut tror jag det kan vara bra att lära henne att ta och vi lär oss saker av det (tex att hennes favoritfärg verkar vara knallgul och rosa). Men det är stor skillnad mellan såna beslut och tex om man ska vaccineras eller inte 😮

l'm back

frejaspluto
0

Det där är nog upp till var och en. Beroende på vilken situation föräldrar sitter i , pressat , för att hålla barnet i liv, ( kanske var trött) ultimatum moment. Det är kanske för att kunna kommunicera bara för att prata med sitt barn. När min dotter va liten så visste jag redan vad hon tyckte om hon tycker verkligen om allt! Så gör mig är det inte svårt och välja. Ibland gick vi till affären så fick min dotter två alternativ. Nötfärs eller fisk,då sa jag den fisken som du tycker om med potatismos eller spaggetti köttfärsås. När min dotter har blivit större så brukar jag fråga på helgerna hur middagarna ska vara på lördag och söndag. Hon brukar säga Potatis lingonsylt med hemlagade köttbullar eller pannbiff. Eller sashimi. Hon brukar få två alernativ och då vet hon att det är begränsad antal. Eller så tar hon det som serveras. Att mitt barn får bestämma om dagis nej nångång när jag vet hur min arbetsdag ser ut brukar jag fråga min dotter vill du bli hämtad tidigt idag? Då brukar jag nämna ca tiden och vad dom gör på dagis . Brukar säga efter fruktstunden när småbarnen har haft vilostund. DÅ vet hon vad klockan är. Vaccination är det jag / vi dom tar beslut. Min dotter får bestämma vilka kläder hon ska ha och jag bestämmer ytterkläderna. Det funkar jättebra, man som förälder ska säga och tycka och bestämma, vara kosekventa. Då tror jag att barn kan hålla sig inom ramar och vara öppensinniga mer för sina föräldrar

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Intehärutandär
0

Barn kan inte ta viktiga beslut, därför har vi ju också våra satta gränsen på olika saker som film på bio, alkohol/tobak, Körkort, röstning osv. 

Min son har aldrig fått bestämma fullt ut, däremot då det gäller saker som mat eller kläder så har han oftast fått två val. "Den/Det eller den/det?". Eller det tredje valet "Var utan, punkt slut.".

[KattaBol]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi lever i en skruvad och sjuk värld. Det beror på detta: